دبیر درس تاریخ دبیرستان بصیرت رباط کریم:

دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی از هوش منطقی بالایی برخوردارند

رباط‌کریم (پانا) - دبیر درس تاریخ دبیرستان بصیرت شهرستان رباط کریم با اشاره به پرطرفدار بودن رشته علوم انسانی گفت دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته انسانی دارای حافظه قوی و هوش منطقی ریاضی و کلامی بالایی هستند.

کد مطلب: ۱۴۸۲۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی از هوش منطقی بالایی برخوردارند

ناهید جلیل‌زاده درخصوص ویژگی‌های دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی به پانا گفت: «دانش‌آموزان علاقه‌مند به تحصیل در رشته علوم انسانی به تفکر منطقی، مباحث سیاسی، اجتماعی و مسائل روانشناختی علاقه دارند؛ دانش‌آموزان محصل رشته انسانی دارای حافظه قوی هستند و ادبیات و اشعار آن‌ها را جذب می‌کند، مباحث حقوقی را دوست دارند و تفکر در سطح انتزاعیات برای آن‌ها چالش جالبی است، آن‌ها در دوره متوسطه، کلیاتی از کتاب‌های روانشناسی عمومی، تاریخ ایران و جهان، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ادبیات، ادبیات و زبان عربی را مطالعه می‌کنند.»

وی عنوان کرد: «مطالعه کتاب‌های علوم انسانی، قدرت تجزیه و تحلیل دانش‌آموز در حیطه مسائل اجتماعی، سیاسی و روانشناختی را گسترده و عمیق می‌کند به‌گونه‌ای که آن‌ها را در تصمیم‌گیری در زندگی شخصی هوشمند‌تر می‌کند.»

جلیل‌زاده با اشاره به بازار کار رشته انسانی تصریح کرد: «دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی، حجم گسترده‌ای از بازار کار را در اختیار دارند. از مترجمی متون، روانکاوان، وکالت، قضاوت، حسابدار، مدیران، برنامه‌ریزان و معلمان، مددکاران و کارمندان تامین اجتماعی نمونه‌ای از مشاغل خروجی این رشته هستند. به جهت اینکه حوزه علوم انسانی، دانش‌آموزان را دارای مهارت یا فنی بار نمی‌آورد یا بر اساس تجربه‌آموری را یاد نمی‌گیرند و اغلب در مشاغل خدماتی مانند وکالت، قضاوت، روانشناسی، مترجمی، معلمی، مدیریتی، مددکاری، سخنوری، نویسندگی، کتابداری مشغول به کار می‌شوند.»

وی با اشاره به مهارت‌هایی که دانش‌آموزان برای موفقیت در رشته علوم‌انسانی باید داشته باشند، خاطرنشان کرد: «توان استدلال، تفکر منطقی، حافظه قوی، حیطه پرسشگری و کنجکاوی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای موفقیت در رشته علوم انسانی الزامی است.»

دبیر درس تاریخ دبیرستان بصیرت شهرستان رباط کریم تصریح کرد: «رشته‌های علوم انسانی مانند رشته‌های تجربی یا فنی مبتنی بر مشاهده یا مهارتی نیستند و به همین جهت اغلب مباحث آن ممکن است در اثر عدم مرور و تکرار، فراموش شوند و دانش‌آموزان برای موفقیت باید دائم در حال مطالعه و مرور مطالب باشند. از طرفی در برخی از واحدهای درسی مثل تاریخ، مباحث طولانی است که نیازمند حوصله و تأمل دارد. در کنار آن فلسفه و منطق به خاطر انتزاعی بودن مطالب آن قوه اندیشه دانش‌آموزان را سخت به چالش می‌کشد و به جهت اینکه دانش‌آموزان خیلی از این مباحث را نمی‌‌بینند و درک نمی‌کنند با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند.»

جلیل‌زاده با اشاره به مزایا و معایب رشته انسانی تصریح کرد: «کسانی که رشته نامربوط با استعدادها و توانایی‌های خود انتخاب می‌کنند و حداقل توانایی‌ها و استعدادهای این رشته که برخورداری از حافظه قوی، هوش منطقی ریاضی و هوش کلامی است را ندارند اگر رشته علوم انسانی را انتخاب کنند، نسبت به این رشته بی‌علاقه می‌شوند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: نیلوفر جدیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار