جمعی از اهالی شهرهای مختلف ایران در گفت‌وگو با پانا:

تفاوت آداب و رسوم برگزاری جشن در مناطق مختلف ایران از زیبایی‌های عید قربان است

ملارد (پانا) - جمعی از اهالی شهرهای مختلف ایران، تفاوت آداب و رسوم برگزاری جشن عید قربان در منازطق مختلف را یکی از زیبایی‌های این عید مبارک دانستند که بیانگر اعتقاد و ایمان مسلمانان است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تفاوت آداب و رسوم برگزاری جشن در مناطق مختلف ایران از زیبایی‌های عید قربان است

عید قربان، یکی از عیدهای بزرگ مسلمانان است که به عنوان دومین جشن بزرگ مسلمانان نیز شناخته می‌شود و این عید، یادآور سربلندی حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش در برابر آزمون الهی است. مسلمانان سراسر جهان بنا به روایات اسلامی، روز دهم ماه قمری ذی‌الحجه را به عنوان عید قربان جشن می‌گیرند. این عید به روش‌های گوناگونی در سراسر ایران نیز برگزار می‌شود. برای آشنایی با آداب و رسوم برگزاری این جشن بزرگ، گفت‌و‌گویی با اهالی برخی شهرهای ایران داشتیم که از نظر مخاطبان می‌گذرد.

محمد رازیانی، جوان اهل خراسان شمالی در رابطه با برگزاری جشن عید قربان در شهر خود، بیان کرد: «مردم در خراسان برای برگزاری جشن از چند روز قبل آماده می‌شوند. ما 2 روز قبل از برگزاری عید اصلی را روز «کر» می‌دانیم و در این روز به نظافت خانه‌ها، حیاط‌ها، مساجد و کوچه‌ها می‌پردازیم و یک روز قبل از عید، زنان محله به خانه‌های یکدیگر می‌روند و نان معروف «قوقون» را به اهالی خانه هدیه می‌دهند. همچنین این روز را با پوشیدن لباس‌های سنتی، دستباف و ابریشم جشن می‌گیریم.»

وی افزود: «صبح روز عید، همه اهالی خانه‌ها، لباس‌های جدید و سنتی خود را می‌پوشند. بعد از خواندن نماز عید به قربانی کردن می‌پردازند و برخی گوشت قربانی را به نیازمندان محله هدیه می‌دهند و بعد از این کار و خوردن غذای روز عید به دید و بازدید بزرگان فامیل می‌روند. یکی دیگر از شیرینی‌های آداب و رسوم برگزاری عید قربان در شهر ما پهن کردن سفره‌ای پر از آجیل و شیرینی در خانه است که موجب خیر و برکت برای صاحب خانه و اهالی می‌شود.»

پژمان ترکاشوند، یکی از اهالی کردستان درباره سنت برگزاری عید قربان گفت: «مردم کردنشین ایران، عید قربان را مبارک و عزیز می‌دانند. ما در این روز بعد از اقامه نماز به سنت قربانی کردن می‌پردازیم. همچنین کمک به مستمندان، دید و بازدید با خویشاوندان، سور دادن به اهالی محله و اقوام، پذیرایی از آن‌ها با گوشت قربانی در روز عید و زیارت اهل قبور، بخشی از آداب و رسوم کُردها در روز عید است. همچنین مادربزرگ‌ها با نان‌های خوش‌عطری که خودشان پخته‌اند از فرزندان و نوه‌های خود پذیرایی می‌کنند.»

رسول خیرانی، آداب و رسوم ایل بختیاری در روز عید را جذاب و شیرین دانست و عنوان کرد: «ایل بختیاری همانند دیگر مسلمانان به جشن گرفتن این روز مبارک علاقه‌مند هستند و به خوبی، آداب و رسوم ویژه را اجرا می‌کنند. مردم بختیاری بر این باورند که این روز، مختص بلاگردانی و دوری از شرّ و بدی‌ها است و در این روز به قربانی کردن گاو و گوسفند می‌پردازند. همچنین در برخی مناطق چهارمحال‌وبختیاری بعد از نماز، تکه‌ای نبات در دهان گوسفندان می‌گذارند و تکه‌ای پارچه سبز، پشت حیوان می‌بندند و بیشتر اهالی، گوشت‌های قربانی را به تکه‌های مساوی تقسیم می‌کنند و به افراد محتاج هدیه می‌دهند.»

زری ماله‌میر، زیبایی‌ها و تنوع آداب و رسوم عید قربان در ملایر را اینگونه تشریح کرد: «در ملایر آداب و رسوم، جشن‌ها و عیدهای مختلف به خوبی پابرجا است و مردم با اجرای آن‌ها عشق و ایمان خود نسبت به این مناسبت‌ها را نشان می‌دهند. در ملایر از چند روز قبل به نظافت و تمیزکاری می‌پردازند و به کمک بزرگان، حیوانات قربانی را خریداری می‌کنند و بعد از اقامه نماز و قربانی کردن حیوانات به پخت‌وپز و پخش آن بین اهالی محل مشغول می‌شوند.»

ماله‌میر افزود: «در اقوام لُر و در شهر ملایر، زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند به بازدید و دست‌بوسی از بزرگان فامیل می‌روند و از آن‌ها عیدی می‌گیرند. همچنین اقوام داماد برای خانواده عروس، هدایای ارزشمندی مثل پول و طلا در بسته‌بندی‌های زیبا آماده می‌کنند و در روز عید به خانه پدر عروس می‌برند و به عنوان اولین عید مشترک، آن روز را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار