مدیر آموزشگاه امام حسین(ع) ناحیه یک بهارستان:

دوره کودکی، دوران رشد و شکوفایی آفرینندگی است

بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزشگاه امام حسین(ع) ناحیه یک بهارستان، دوره کودکی را دوران رشد و شکوفایی و آفرینندگی خواند.

کد مطلب: ۱۴۸۱۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
دوره کودکی، دوران رشد و شکوفایی آفرینندگی است

جمشید رضایی در گفت‌وگو با پانا درخصوص بهترین سن استعدادیابی دانش‌آموزان گفت: «تعیین بهترین سن استعدادیابی در دانش‌آموزان غیرممکن است. زیرا هر دانش‌آموز تحت شرایط مختلفی زندگی می‌کند و در حقیقت عوامل بیرونی تاثیر به‌سزایی در کشف توانایی‌های کودکان دارند.»

رضایی خاطرنشان کرد: «نوع آموزش، فعالیت‌های فوق برنامه، ورزش، اردو‌های تابستانی، سرگرمی‌ها و سایر موارد می‌توانند در استعدادیابی دانش‌آموزان موثر واقع شوند. شناسایی استعدادها در سنین مختلف، کار تخصصی است که نیاز به دانش عمیقی دارد و به همین دلیل است که اکثر والدین به دلیل مشغله‌های کاری و عدم داشتن دانش مورد نیاز نمی‌توانند استعداد فرزند خود را کشف کنند اما به نظر بنده، بهترین بازه‌ زمانی برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان بین ۲ تا ۱۴ سالگی است.»

وی درخصوص اقدامات خود نسبت به استعدادیابی دانش‌آموزان مدرسه گفت: «معمولا پس از ۹ تا ۱۰ سالگی است که می‌توان استعداد‌ها را کشف کرد. بعضی از استعدادها مانند موسیقی و نقاشی، زود تجلی می‌کنند و بعضی دیگر مانند استعداد در ریاضیات و علوم پیش از ۱۴ یا ۱۵ سالگی ظاهر نمی‌شوند و تشخیص استعداد‌های مختلف، حیاتی‌ترین کار مربیان و مشاوران تحصیلی است. همچنین استعداد، مطلق و غیر قابل تغییر نیست بلکه به زمان، مکان و سن افراد بستگی دارد و شرایط بیرونی و محیط زندگانی نیز می‌تواند استعداد‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد و بسیاری از استعداد‌ها چون نمی‌توانند شرایط مناسبی برای شکوفایی بیابند، منفعل باقی می‌مانند.»

رضایی با بیان اینکه اگر کودکان را به 3 گروه قوی، متوسط و ضعیف دسته‌بندی کنیم، افراد ضعیف‌تر در مقابل فعالیت‌ها توانایی کمتری دارند و کودکان گروه قوی نیز می‌توانند شرایط محیطی را به نفع خود تغییر دهند، افزود: «گروه متوسط، افرادی هستند که مربیان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در مورد این گروه داشته باشند. اگر مربیان تلاش کنند و محیط زندگی نیز مساعد باشد، دانش‌آموزان از گروه ضعیف فاصله خواهند گرفت و در عوض، فاصله خود با گروه قوی را کمتر می‌کنند. در صورت بی‌توجهی مربیان و نامساعد بودن محیط، فاصله آن‌ها از گروه قوی بیشتر خواهد شد؛ معلمان مقطع ابتدایی به‌ویژه دوره اول ابتدایی باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

مدیر آموزشگاه امام حسین(ع) ناحیه یک بهارستان در رابطه با نقش والدین در استعدادیابی دانش‌آموزان اظهار کرد: «والدین از بدو تولد تا بزرگ‌تر شدن فرزندان خود همراه آن‌ها هستند. بنابراین می‌توان گفت تاثیر حمایت و همراهی والدین در کشف و توسعه استعداد‌های دانش‌آموزان بسیار زیاد و حیاتی است؛ والدین می‌توانند از راهنمایی مربیان و مشاوران تحصیلی برای کسب اطلاعات بیشتر و دانش لازم جهت کشف استعدادهای پنهان دانش‌آموز خود استفاده کنند و با داشتن آگاهی کامل، فرزندان خود را در مسیر موفقیت راهنمایی کنند.»

وی تصریح کرد: «هر دانش‌آموزی در یک کار و حرفه به‌خصوص استعداد دارد یا خود دانش‌آموز این توانایی را در سنین پایین نشان می‌دهد یا معلمان و مربیان این استعداد‌ها را کشف می‌کنند. دوره کودکی، دوران رشد و شکوفایی آفرینندگی است و آموزشگاه، بهترین محیط برای نوآوری در کودکان است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: امیرحسین عزیززاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار