روانپزشک و مشاور خانواده مرکز درمانی و مشاوره‌ شهرستان ملارد:

والدین دانا الگوی سازنده و مثبت برای فرزندان خود به حساب می‌آیند

ملارد (پانا) - روانپزشک و مشاور خانواده مرکز درمانی و مشاوره‌ای شهرستان ملارد، والدین دانا را یک الگوی سازنده و مثبت برای فرزندان خواند که بازوهای نیرومند جامعه‌‌ای فعال و بانشاط قلمداد می‌شوند و مهم‌ترین نقش را در زندگی و آینده فرزندان خود ایفا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۷۸۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
والدین دانا الگوی سازنده و مثبت برای فرزندان خود به حساب می‌آیند

خانواده، ارزشمندترین نهاد یک جامعه و والدین، مهم‌ترین بخش این نهاد هستند که با فعالیتشان موجب پدید آمدن جامعه‌ای پویا و سرزنده می‌شوند. والدین همان افرادی هستند که زحمات بسیاری برای فرزندان می‌کشند، از کودکی تا جوانی آن‌ها را حمایت می‌کنند حتی بعد از جوانی نیز فرزندان، مورد حمایت والدین قرار می‌گیرند. والدین، زحمتکشان عرصه رشد و توسعه کشور هستند که وظایفی سنگین بر عهده دارند و سنگرهای اصلی کشور را حفظ می‌کنند.

سازمان ملل متحد، روز یکم ژوئن همزمان با ۱۲ خرداد را به نام روز جهانی والدین نامگذاری کرده است. برای بررسی نقش و جایگاه والدین در سنگرهای مختلف جامعه، گفت‌و‌گویی با روانپزشک و مشاور خانواده مرکز درمانی «توان‌برتر» در ملارد داشتیم:

محمد اصلان‌پور، روانپزشک و مشاور خانواده این مرکز درمانی درباره جایگاه والدین در جامعه به پانا گفت: «جامعه با خانواده‌ها تشکیل می‌شود و خانواده نیز شامل پدر و مادر و فرزندان است. والدین، عاملان به وجود آمدن خانواده و گسترش جمعیت جامعه و بقای نسل هستند و با ازدواج، فرزندآوری، تربیت و پرورش فرزندان موجب پویایی و فعال بودن یک جامعه می‌شوند.»

اصلان‌پور عنوان کرد: «والدین، جایگاه ارزشمندی در جامعه امروزی دارند. چرا که با تربیت و پرورش فرزندان خود به پیشرفت و توسعه جامعه فعلی و آینده کشور نیز کمک بزرگی می‌کنند، کمکی که برای هر لحظه از آن ساعت‌ها و روزها زحمت کشیده‌اند تا نهالان زندگی خود را به درختانی پربار تبدیل کنند که شاهد ادامه نسل و ثمره زندگی خود باشند.»

وی والدین را نویسندگان زندگی فرزندان دانست و بیان کرد: «اولین محیط اجتماعی که فرزندان بعد از تولد به آن قدم می‌گذارند، نهاد خانواده است. فرزند در این محیط، سخن گفتن را می‌آموزد، آداب زندگی و معاشرت با دیگران را از پدر و مادر خود یاد می‌گیرد و در کنار آن‌ها رشد می‌کند. فرزندی، خوب و سالم پرورش می‌یابد که در کنار والدین خود، عشق، محبت و دانش کافی برای زندگی را آموزش دیده و در دستان والدینی آگاه تربیت شده باشد؛ والدینی که نسبت به جامعه، خطرپذیری فرزندان خود و آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند آگاهی لازم را دارند، فرزندانی باهوش، عاقل، حرفه‌ای و مستعد را تحویل جامعه می‌دهند.»

این روانشناس با بیان اینکه والدینی که پایه‌های اصلی زندگی‌شان بر عشق، دانش و آگاهی استوار است، فرزندانی با همین ویژگی به جامعه بشریت تحویل می‌دهند، افزود: «والدین آگاه از نقاط ضعف و قوت فرزند خود باخبر هستند و به‌صورت مداوم به دنبال کشف توانایی‌ها و شکوفایی استعدادهای فرزندان خود هستند و از همان کودکی، ارتباطات فرزندان خود با دیگران و افراد غریبه را کنترل می‌کنند و هیچگاه اجازه نمی‌دهند ثمره زندگی مشترک‌شان به راه‌های اشتباه قدم بگذارد و با برقراری ارتباط صمیمی این فرصت را به فرزندانشان می‌دهند تا به راحتی با پدر و مادر خود گفت‌و‌گو و مشورت کنند و مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارند.»

اصلان‌پور با اشاره به ویژگی والدین آگاه و اثرگذار در جامعه گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد پدر و مادری که در سخنان و رفتارشان با یکدیگر اتحاد دارند در تربیت فرزندان خود موفق‌تر عمل می‌کنند. والدینی که بتوانند مشکلات و کمبودهای روحی و روانی فرزند خود را به‌موقع حل و برطرف کنند، هیچ‌وقت شکست فرزند خود را در زندگی نمی‌بینند.»

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین دغدغه والدین موفق، پرورش فکر و ذهنیت فرزندانشان در مسیر  پیشرفت است، تصریح کرد: «والدین همواره می‌کوشند تا افکار و عقاید فرزندان را به سمت پیشرفت و حرکت به سوی آینده پرورش دهند تا شاهد قدم‌های کوتاه و بلند آن‌ها در مسیر رسیدن به اهدافشان باشند. همچنین داشتن قدرت و استقامت در برابر مشکلات زندگی، منطقی بودن، داشتن آگاهی کافی نسبت به همه امور زندگی، حفظ ثبات و آرامش از ویژگی‌های والدینی است که در زندگی با شکست مواجه نمی‌شوند.»

این مشاور خانواده، والدین را اصلی‌ترین و مهم‌ترین ستون‌های استوار خانواده دانست و افزود: «بعضی والدین در اوایل زندگی ممکن است بی‌تجربه عمل کنند یا تصمیماتی برای فرزندان خود بگیرند که نتیجه چندان مطلوبی نداشته باشد اما باید بدانیم آن‌ها چیزی جز سعادت و موفقیت فرزندان خود را نمی‌خواهند و ساعات زیادی در طول روز تلاش می‌کنند تا رفاه فرزندان‌شان را تأمین کنند تا آن‌ها کمبودی در زندگی احساس نکنند.»

وی تاکید کرد: «یادمان باشد نه تنها والدین در زندگی ما نقش مهمی ایفا می‌کنند بلکه ما فرزندان نیز باید قدردان آن‌ها باشیم. چرا که آنان عمر خود را صَرف تربیت و پرورش فرزندان خود کرده‌اند. پس در روزهایی که به ما نیاز دارند باید یار و یاور آن‌ها باشیم و طوری رفتار کنیم که به زندگی امیدوار شوند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار