دبیر حائز رتبه برتر منطقهای در جشنواره مشاهده فرآیند تدریس از ناحیه یک بهارستان:
دبیران در تقویت سرمایههای روانشناختی نقش بهسزایی ایفا میکنند
بهارستان یک (پانا) - دبیر عربی آموزشگاه موفقیان ۲ از آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان، دبیران را عاملی مؤثر بر تقویت سرمایههای روانشناختی دانست.
مریم علمی که در جشنواره مشاهده فرآیند تدریس، حائز رتبه برتر منطقهای شده است در خصوص مسئولیتهای یک دبیر متعهد در قبال دانشآموزان خود به پانا اظهار کرد: «یک دبیر حرفهای، کسی است که دانشآموزان خود را با فراهم آوردن اطلاعات آموزشی و دانش در مسیر ادامه تحصیلات تا ورود به بازار کار همراهی میکند.»
علمی خاطرنشان کرد: «همچنین آموزش مهارتهای نرم مانند گوش دادن فعال، مدیریت زمان و مهارتهای دشوار مانند دانش فنی به دانشآموزان از لزوم کار دبیران است. از مهمترین وظایف دبیران نیز میتوان به برقراری ارتباط با دانشآموزان، والدین، مشاوران، و مدیران موسسه آموزشی درباره نیازمندیها و پیشرفتهای هر دانشآموز اشاره کرد.»
وی ضمن اشاره به مهارتهای لازم دبیران در حین تدریس اذعان کرد: «تدریس، نیازمند مهارتهای مختلف بسیاری برای ارائه مؤثر دروس، ارزیابی یادگیری دانشآموزان و مدیریت محیط کلاس است. از جمله ارتباط که مهارتی ضروری برای دبیر است تا بتواند مواد درسی کتبی و شفاهی را بهشکلی مؤثر به دانشآموزان آموزش دهد و بازخوردهای دانشآموزان را ارزیابی کند. علاوه بر تدریس و بازخورد، دبیران باید با دانشآموزان، والدین و مدیران برای گفتوگو درباره پیشرفت دانشآموزان دیدار و گزارشهایی را درباره یادگیری دانشآموز، سوابق انضباطی و نیازهای کلاس ارسال کنند.»
دبیر عربی آموزشگاه موفقیان ۲ ناحیه یک بهارستان گفت: «از دیگر مهارتهای لازم برای دبیران در حین تدریس میتوان به سازماندهی که به دبیر کمک میکند تا سوابق، درسها، پیشرفت یادگیری و ارزیابیهای متعدد دانشآموز بهطور پیوسته اشاره کرد. اغلب معلمان باید مواردی از جمله تغییر در برنامهها، اسناد چندگانه برای طرح درس و ارزیابی و تعداد زیاد دانشآموز را مدیریت کنند. همچنین فهم کامل فناوری آموزشی موجب میشود که دبیر بتواند برنامهها و طرحهای جدیدی را در برنامه درسیاش بگنجاند.»
وی در رابطه با محیط کاری دبیران تشریح کرد: «دبیران در محیطهای مربوط به مدارس فعالیت میکنند. همچنین تدریس مجازی نیز وجود دارد که در آن دبیران با استفاده از فضای آنلاین با دانشآموزان تعامل میکنند. ممکن است معلمان در روزهای کاری عادی مجبور به ایستادن طولانیمدت در کلاس درس یا نشستن پشت میز باشند. معلمان بهطور معمول از کامپیوتر، لپتاپ و دستگاه کپی برای سازماندهی و برنامهریزی تکالیف درسی بهره میگیرند.»
دبیر عربی آموزشگاه موفقیان ۲ ناحیه یک بهارستان با بیان اینکه دبیران نقشی بسیار مهم و حساس در تربیت نسلهای آینده جوامع دارند، خاطرنشان کرد: «بنابراین پرورش و استخدام نیروهای متخصص در این حوزه، یکی از مهمترین برنامههای بلندمدت در تمامی جوامع است. انبیا وظیفه داشتند مردم را آگاه سازند و از گمراهی نجاتمان دهند و این وظیفه را دبیران نیز بر عهده دارند. دبیر بودن افتخار بزرگی است؛ زیرا شغل انسانسازی است.»
ارسال دیدگاه