جمعی از مدرسان و مشاوران شهرستان ملارد:
برنامهریزی، تلاش و هدفگذاری، عوامل موفقیت دانشآموزان در امتحانات نهایی است
ملارد (پانا) - جمعی از مدرسان و مشاوران مراکز آموزشی شهرستان ملارد، برنامهریزی، تلاش و هدفگذاری را ۳ اصل و عامل مهم در راه موفقیت امتحانات نهایی دانستند که دانشآموزان با رعایت آنها میتوانند به نتیجه مطلوب برسند.

دانشآموزان طی سال تحصیلی در ۲ نوبت در امتحانات شرکت میکنند. این امتحانات هر ساله در دیماه که مربوط به نوبت اول و خرداد برای نوبت دوم است برگزار میشود و آنها طبق اطلاعاتی که در کلاسهای درسی کسب کردهاند، خود را محک میزنند اما با توجه به اینکه امسال، اولین سالی است که امتحانات خرداد بهصورت نهایی هماهنگ کشوری برگزار میشود، دانشآموزان باید با آمادگی کامل در آزمون خرداد شرکت کنند. چرا که معدل نهایی، نقش مهمی در کنکور دارد. با توجه به اینکه در آستانه برگزاری امتحانات نهایی خرداد هستیم، گفتوگویی در رابطه با عوامل مؤثر بر موفقیت دانشآموزان، کنترل استرس و... با جمعی از مدرسان و مشاوران مراکز آموزشی شهرستان ملارد داشتیم که در ادامه میخوانید.
مرضیه مرادی، دبیر آموزشگاه حافظ شهرستان ملارد با اشاره به اهمیت آمادگی برای شرکت در امتحانات نهایی عنوان کرد: «دانشآموزان باید با داشتن آمادگی کامل در جلسه آزمون حاضر شوند اما لازم به ذکر است که آمادگی فقط تحصیلی و درسی نیست بلکه باید از لحاظ روحی و روانی نیز آماده باشند تا بتوانند این بازه زمانی را به خوبی سپری کنند و به نتیجه مطلوب دست یابند.»
وی، عوامل مؤثر در موفقیت دانشآموزان را ۳ اصل مهم دانست و گفت: «دانشآموزان ۳ اصل مهم تلاش، برنامهریزی و هدفگذاری را باید با توجه به اهمیت امتحانات در نظر بگیرند که اینها ۳ عامل اصلی برای موفقیت در این امتحانات سرنوشتساز است. چرا که بیشک اگر دانشآموزان با تکیه و توکل به خدای متعال و تلاش و کوشش خود در طول سال تحصیلی، هدفگذاری برای افزایش روحیه خودباوری و انگیزه درونی برای تلاش بیشتر و برنامهریزی دقیق و منظم به سمت جلو حرکت کنند، میتوانند موفقیت خود در امتحانات نهایی خرداد را تضمین کنند و ثمره تلاش ۹ ماه حضور در کلاس درس و زحمات معلمان را با موفقیت در امتحانات، دریافت کنند و با شادی به تعطیلات تابستانی خود بپردازند.»
محدثه منیری، مشاور تحصیلی مدارس در رابطه با عواملی منفی که موجب ناامیدی و پَسرفت دانشآموزان در امتحانات میشود، تشریح کرد: «ترس و استرس ناشی از نرسیدن به نتیجه دلخواه موجب ناامیدی دانشآموزان و مانع تلاش بیشتر آنها در امتحانات میشود. چراکه دانشآموز با پرورش این حس و ترس در افکار خودش، فضای کافی برای جذب و یادگیری مطالب درسی ندارد و این احساسات منفی، کل ذهن او را مشغول میکند در صورتی که دانشآموزان باید بدانند با تلاش و یادگیری مطالب کتاب درسی، بیشک در امتحانات موفق میشوند و باید بدانند ترس، تنها مانعی سرسخت برای آنها است که به قیمت ناتوانی و ضعف در یادگیری آنها تمام میشود.»
وی درباره نقش والدین در نتیجه امتحانات نهایی دانشآموزان تصریح کرد: «خانواده، یکی از اصلیترین و اثرگذارترین عوامل در نتیجه امتحانات دانشآموزان و موفقیت آنها است. نوجوانی که درگیر امتحانات نهایی و مشغول آمادگی برای این آزمون اثرگذار در زندگی آینده است از سمت خانواده، نیازمند درک و همکاری در دوره امتحانات است.»
منیری با تاکید بر اینکه دانشآموزان، نیازمند سکوت و آرامش و همکاری هستند، افزود: «والدین در این ایام باید آرامش روحی فرزندان خود را فراهم کنند و برنامههای خود را طوری تنظیم کنند که طی امتحانات با برنامهریزی فرزندشان هماهنگ باشند. همچنین ساعت خواب را طوری تنظیم کنند که دانشآموز بتواند به اندازه کافی، خواب راحت داشته باشد تا مطالب درسی در ذهنش طبقهبندی شود. زیرا خواب کافی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در یادگیری مطالب درسی است.»
حسین توفیقی، دبیر آموزشگاه سرای نور شهرستان ملارد به چند توصیه برای برگزاری امتحانات اشاره کرد و گفت: «دانشآموزان برای موفقیت در امتحانات خرداد به مطالعه عمیق کتابهای درسی بپردازند و چند ساعت قبل از برگزاری امتحان حتما استراحت کنند، شام سبک و صبحانه مقوی مصرف کنند، قبل از شروع امتحان، مقداری نوشیدنی شیرین با گلوکز طبیعی (قند طبیعی) مصرف کنند، حتما با کارتهای ورود به جلسه که مهر آموزشگاه روی آن ثبت شده در حوزه امتحانی حضور پیدا کنند.»
وی افزود: «دانشآموزان از بردن هر وسیلهای به محل آزمون که نماد تقلب است، مثل ساعت هوشمند، تلفن همراه و هندزفری و... خودداری کنند. تمام قوانین حوزه امتحانی را رعایت کنند تا به نتیجه مطلوبی که طی یک سال تحصیلی برای آن تلاش کردهاند، برسند.»
ارسال دیدگاه