امام جمعه شهرستان هامون:

عید‌ قربان، عید بندگی و تسلیم شدن در برابر اراده الهی است

هامون (پانا) - امام جمعه شهرستان هامون گفت عید‌ سعید‌ قربان، عید بندگی و تسلیم شدن در مقابل اراده الهی است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
عید‌ قربان، عید بندگی و تسلیم شدن در برابر اراده الهی است

آیین باشکوه و معنوی اقامه نماز عید سعید قربان، صبح امروز و همزمان با دهم ذی‌الحجه  به امامت حجت‌الاسلام ابراهیم گزمه، امام جمعه شهرستان هامون با حضور پرشور و گسترده مردم مؤمن و متدین در مصلای این شهرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم گزمه در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: قربانی کردن در عید سعید قربان، واجب و مستحب است. قربانی کردن برای حجاج در ماه ذی‌الحجه برای کفارات حج واجب است. قربانی مستحب نیز همهٔ انسان‌ها در هر منطقهٔ دنیا حضور داشته باشند در روز عید سعید قربان به خاطر خدا قربانی می‌کنند. قربانی کردن در ظاهر، سر بریدن یک حیوان است اما باطن این عمل در نهایت تصمیم در مقابل خداوند متعال عشق و علاقهٔ بنده به مولا است.

وی بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) یکی از انسان‌هایی است که در این عمل، سرافراز شد، دل را به دریا زد و تسلیم امر الهی شد و فرزندی که خداوند در پیری به حضرت ابراهیم(ع) داده بود باید برای خدا قربانی می‌کرد که این تصمیم بسیار مهم بود.

حجت‌الاسلام گزمه خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) خدمت فرزندش آمد و گفت «فرزندم! من در خواب دیدم تو را قربانی خواهم کرد. نظرت چیست؟ جواب شما برای من خیلی مهم است. فرزند ایشان گفت پدر جان! هر آنچه خداوند به شما امر فرموده را انجام دهید و فرزند هم تسلیم امر خدا می‌شود.» قربانی شدن یعنی تسلیم شدن امر الهی شدن.

امام جمعه هامون افزود: داستان قربانی هابیل و قابیل در قرآن آمده است و به تعبیر قرآن کریم، یک قوچ و مقداری گندم در راه خدا قربانی کردند. به دستور الهی، صاعقه‌ای آمد و قربانی هابیل را سوزاند و از قابیل سالم ماند. سوختن یعنی قبولی قربانی هابیل بود و برادری که قربانی او قبول نشد به برادرش گفت تو را خواهم کشت.

وی گفت: خداوند، قربانی را از متّقین قبول می‌کند. ممکن است هر 2 برادر، یک کاری انجام دهند اما خداوند از یک بنده، قبول و از بنده دیگر قبول نکند. چون یک برادر در راه خدا قربانی می‌کند و دیگری خیر؛ آن چیزی که لازمه قربانی کردن است، تقوای نفس و تقوای الهی است.

خبرنگار : ابوالفضل میر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار