ظریف یک روز پس از بازگشت به کار: ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام، هم‌افزایی و هم‌دلی دارد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان یک روز پس از بازگشت به کار خود از ضرورت انسجام داخلی سخن گفت.

کد مطلب: ۸۹۷۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
ظریف یک روز پس از بازگشت به کار: ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام، هم‌افزایی و هم‌دلی دارد

محمد جواد ظریف در مراسم جهانی نوروز که صبح امروز در برج میلاد تهران برگزار شد گفت: «ما باید بپذیریم که در یک کشتی نشسته‌ایم و نه خشونت در جامعه و نه خشونت در کشور و نه خشونت در جهان برای هیچ کس امنیت نمی آورد. باید بپذیریم که ما در یک کشتی نشسته‌ایم. در جهان در یک کشتی نشسته ایم. در ایران و منطقه در یک کشتی نشسته‌ایم.»

او ادامه داد: «ما میراث‌داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان درگیری باشد. باید بدانیم که امنیت به قیمت نا امنی دیگران، پیشرفت به قیمت فقر دیگران و توسعه به قیمت عقب‌ماندگی دیگران ناممکن است. نه تنها نا مطلوب است ناممکن است.»

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما می‌توانیم با همه اختلاف‌ها و همه تفاوت‌ها، مشکلات، چالش‌ها و با فرهنگ هم دلی حرکت کنیم. نوروز فرهنگ هم‌دلی است، زمان دید و بازدید و کنار گذاشتن قهرهاست. زمان کنار گذاشتن دل‌چرکینی‌هاست. ما در ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام، هم‌افزایی و هم‌دلی داریم. در منطقه چنین نیازی داریم.»

او ابیاتی از مولانا خواند : «ای بسا هندو و ترک همزبان /ای بسا دو ترک چون بیگانگان/ پس زبان محرمی خود دیگر است /همدلی از همزبانی خوش تر است.» و ادامه داد: «ما وارثان این فرهنگ هستیم و از این فرهنگ نوشیده‌ایم. ما از فرهنگی تغذیه شده‌ایم که امامش می‌فرماید: "اما اخیکت الدین او نظیرکت الختم" "با مردم مهربان باش چون یا برادر تو در دین است یا هم نوع تو در آفرینش" این است که زبان هم‌دلی می‌آفریند. پس "زبان محرمی خود دیگر است/ هم دلی از هم زبانی خوش تر است".»

ظریف ادامه داد: «ما هم در آغاز نوروز چه می‌گوییم. ما می‌خواهیم همان که مولانا فرمود: "غیر بهار جهان هست بهاری نهان / ماهرخ و خوش دهان باده دهه ساقیا" ما از ساقی خلقت می‌خواهیم "حب الحالنا الی احسن الحال"؛ حال ما را، فکر و اندیشه ، تفکر و روش همکاری و هم زیستی ما را این نوروز به بهترین شکل تغییر دهد.»

او سخنرانی خود را با بیت دیگری به پایان رساند: «آمد بهار عاشقان تا خاکدان بستان شود/ آمد ندای آسمان تا مرغ جان پران شود. نورزتان پیروز هر روزتان نوروز.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار