حجت‌الاسلام خسروپناه تشریح کرد:

تصمیم‌گیری درباره ظرفیت‌ها و پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات جلسه امروز این شورا در مورد شیوه انتخاب‌رشته پذیرفته‌شدگان ۱۴۰۲ در کنکور امسال را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تصمیم‌گیری درباره ظرفیت‌ها و پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: امروز دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور مسعود پزشکیان برگزار شد و سران دو قوه قضائیه و مقننه نیز حضور داشتند. یکی از بحث‌های مهم امروز تعیین نحوه شرکت مجدد پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری همه مقاطع در سال آینده بود.

وی افزود: کل ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته‌های پرطرفدار گروه پزشکی و برخی رشته‌هایی که رتبه‌های زیر ۱۰۰۰۰ در گروه علوم انسانی و ریاضی در آن پذیرش می‌شدند در اختیار متقاضیان سال ۱۴۰۳ قرار می‌گیرد. با این اقدام اشکال مقایسه داوطلبان ۱۴۰۲ با داوطلبان ۱۴۰۳ مرتفع خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وضعیت داوطلبان سال ۱۴۰۲ گفت: اولا همه قاعده‌های محدود کننده که مخالف اعلام اولیه‌های است مورد قبول شورا نیست و همه این افراد مجاز به انتخاب رشته هستند و باید توسط سازمان سنجش فرصت و امکان انتخاب رشته برایشان فراهم شود.

وی تشریح کرد: اگر این افراد در رشته‌های کم متقاضی پذیرفته شوند که در همان رقابت و روال عادی پذیرش خواهند شد و در خصوص صندلی رشته‌های دانشگاهی پرمتقاضی که افراد زیر ۱۰۰۰۰ پذیرفته می‌شوند، این افراد در هر رشته‌محل که پذیرفته شوند (بر اساس نمره تراز مشابه داوطلب ۱۴۰۳) با اضافه ظرفیت ویژه مورد توافق در جلسه شورا؛ فرد پذیرفته خواهد شد و اضافه ظرفیت توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت تمهید خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این شیوه دو گروه داریم که دیگر مقایسه با همدیگر نمی‌شوند و رقابت مستقیم با هم نداشته و تنها این افراد با تراز یکسان در جای یکسان با افزایش ظرفیت ویژه پذیرفته خواهند شد و مشکلات هر دو گروه مرتفع خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: در جلسه امروز همچنین اصلاحی در نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجو معلم انجام شد و ماده واحده برای نحوه تعیین سهمیه داوطلب آزمون سراسری به تصویب رسید. درباره تفکیک سهمیه‌های کنکوری به صورت استانی کارهای تخصصی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این زمینه ستادی متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و سازمان سنجش این موضوع را دنبال می‌کند تا تحقیق درباره سهمیه‌ها داشته باشد چرا که هم مجلس و هم شورا در زمینه سهمیه‌ها مصوبه دارد و لازم است نظام‌نامه سهمیه‌بندی عادلانه‌ای مجددا تدوین شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره پژوهش یا نظرسنجی درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مرکز رصد و نظارت و ارزیابی با همراهی مراکز رصدی راه اندازی شده است و مدتی که از ابلاغ مصوبات سپری شود بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا اگر اشکالی و اصلاحی نیاز داشته باشد انجام دهیم.

وی افزود: تصلبی در مصوبات نداریم بعد از نظرسنجی، کار کارشناسی و اصلاح لازم صورت می‌گیرد. به زودی نیز پژوهش درباره مصوبه کنکوری با همراهی جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش از ۵ هزار خانواده صورت می‌گیرد که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین در جلسه امروز همچنین ۵ نفر از اعضای زنان و خانواده در این جلسه انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار