پزشکیان در آیین تکریم و معارفه وزرای آموزش و پرورش:

اجرای عدالت آموزشی در همه کشور از برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم است

نظام آموزشی باید مطابق نیازهای کشور بازطراحی شود

تهران (پانا) - رئیس جمهوری اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم دانست و گفت ما باید در آموزش به گونه‌ای عمل کنیم که میان یک دانش‌آموز تهرانی با یک دانش‌آموز در روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی نباشد.

کد مطلب: ۱۴۹۷۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای عدالت آموزشی در همه کشور از برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم است

مسعود پزشکیان عصر امروز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی،‌ از جایگاه والای معلمان کشور تجلیل کرد و گفت: اگر امروز ما به چنین جایگاهی رسیده‌ایم، حاصل تلاش معلمان بوده است و خدای متعال را به خاطر این نعمت شاکریم که چنین امکانی به ما داد که یک روستازاده خود را در بالاترین مقام اجرایی کشور پیدا کند و از آن مهم‌تر اینکه خود را گم نکند.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات همه وزرا و مدیران وزارت آموزش و پرورش در طول بیش از 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌: آنچه ما در جریان انتخابات به عنوان یک اصل به دنبال آن بودیم و پای آن نیز ایستادیم، احیای حق و اجرای عدالت بر اساس علم و آگاهی بوده است.

پزشکیان با بیان اینکه بنده یک دانشگاهی هستم و به مفهوم واقعی حق و عدالت واقفم، تصریح کرد‌: ما برای رسیدن به حق و عدالت لاجرم نیازمند اصلاحات هستیم، چرا که متاسفانه جامعه ما با چالش‌ها، نارضایتی‌ها و ناهماهنگی‌های متعددی روبروست و رفع این چالش‌ها نیز تنها با سخن گفتن قابل حل نیست، بلکه نیازمند اقدام و عمل ما است.

رئیس جمهوری به اهمیت نقش و جایگاه وزارت آموزش و پرورش در اصلاح ناهنجاری‌ها و تعلیم و تربیت اجزای تشکیل دهنده جامعه اشاره و با تاکید بر لزوم بازنگری در سیاست‌های اعمال شده در دوره‌های گذشته در این وزارتخانه گفت‌: ما در بخش بهداشت و سلامت در چارچوبی مشخص موظفیم که خدمات درمانی مورد نیاز تعریف شده را به همه مردم ایران در هر نقطه از کشور و بدون هیچگونه تبعیضی ارائه دهیم و حال سوال این است که آیا در مسئله آموزش نیز اینگونه عمل کرده‌ایم؟‌

وی با طرح این سوال که چرا در کشور ما فردی که خواهان دریافت خدمات آموزشی استاندارد برای فرزندان خود است، حتما باید پول زیادی هزینه کند؟ اظهار داشت:‌ در حالی که فرزندان ما با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، اما خدمات و شیوه‌های آموزشی آنها بر حسب محل زندگی یا میزان درآمد، بسیار با هم تفاوت دارد که این مصداق بی‌عدالتی است و باید عدالت را در نظام آموزشی کشور اجرا کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مسئول اصلی رفع رفتارهای ناهنجار برخی جوانان ما نیروی انتظامی نیست، چرا که این روش به جای اصلاح، موجب تخریب و خسارت بیشتر می‌شود، اظهار کرد: این آموزش و پرورش است که مسئول تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان ما است و اگر به وظیفه خود در این زمینه به درستی عمل کند، قطعا نسل جوان ما در مقابل هیچ تکانه‌ای متزلزل نخواهد شد.

پزشکیان با تاکید بر لزوم تغییر رویه‌های جاری در وزارت آموزش و پرورش و تمرکز بر تدریس رفتارگرا و مهارت‌آموز در کنار انتقال علم به دانش‌آموزان، افزود: اینکه برخی جوانان ما پس از موفقیت در تحصیل به جای استفاده از توان و تخصص خود برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، مهاجرت می‌کنند و به کشورهای دیگر می‌روند.

وی تصریح کرد: این مشکل ناشی از آن است که ما نتوانسته‌ایم به آنها انگیزه و میهن‌دوستی لازم را انتقال دهیم، در حالی که اگر در ضمن آموزش‌های درسی، عشق به وطن و انگیزه آبادانی کشور نیز به آنها آموخته بودیم، می‌توانستیم با توانمندی‌های آنان به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم و بر مشکلات غلبه کنیم.

رئیس جمهوری بر ضرورت آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه‌های ارتباطات، مدیریت، ساختارسازی و کار تیمی نیز تاکید کرد و افزود: اینکه امروز کشور ما با چند دستگی مواجه است و هر یک از احزاب ما به رغم داشتن نگاه مشترک دچار انشقاق شده‌اند، به دلیل عدم مهارت و توانمندی در کار تیمی است. اگر کلاس‌های درس ما به گونه‌ای طراحی شوند که دانش‌آموزان هر کلاس در قالب یک تیم عمل کنند و عملکرد تیم‌ها با یکدگیر مقایسه شوند و یکدیگر را بالا بکشند، در آینده بسیار موفق‌تر عمل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما به جای ایجاد انگیزه و اراده در فرزندانمان و تربیت یک نسل فعال، پرسشگر و نقاد، آنها را مطیع و بی‌اراده بار می‌آوریم، بر ضرورت اصلاح نظام تعلیم و تربیت در این زمینه تاکید کرد.

رئیس جمهوری اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم دانست و افزود‌: ما باید در آموزش به گونه‌ای عمل کنیم که میان یک دانش‌آموز تهرانی با یک دانش‌آموز در روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی نباشد.

پزشکیان با اشاره به اینکه تاکید دولت چهاردهم بر مقوله آموزش به دلیل اهمیت اصلاح ساختارها و رفتارهاست، گفت: ممکن است نتایج اقدامات دولت در این زمینه به سرعت قابل مشاهده نباشد، اما اگر به دنبال اصلاح هستیم، باید از همین جا شروع کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه بدخواهان با تمام ابزار و امکانات خود مدام بر علیه جوانان ما توطئه می‌کنند، واضح و غیرقابل انکار است اما مهم آن است که ما چگونه ذهن جوانان‌مان را آماده کنیم که آسیب نبینند، این وظیفه ما است و البته کار ساده‌ای هم نیست.

رئیس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات دکتر صحرایی وزیر پیشین آموزش و پرورش و آرزوی موفقیت برای دکتر کاظمی در این مسئولیت، با بیان اینکه ما در انتخاب وزرا فارغ از نگاه‌های سیاسی و حزبی به دنبال شایسته‌گزینی بوده‌ایم، افزود: معتقدیم که مدیریت، علم، تجربه و مهارت است و ربطی به جناح و گروه و قومیت ندارد.

پزشکیان با تاکید بر لزوم وحدت و انسجام داخلی برای غلبه بر مشکلات کشور گفت: اگر ما با هم هماهنگ باشیم و حتی به آرامی حرکت کنیم حتما به هدف خواهیم رسید، اما اگر متفرق ولو پرشتاب حرکت کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید.

وی همچنین کسب 5 مدال طلای جهانی نجوم توسط دانش‌آموزان نخبه ایرانی را تبریک گفت و افزود: جوانان و نوجوانان نخبه بدانند که هیچ چیز در این دنیا ارزشمندتر از خدمت به آب و خاک وطنشان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار