پزشکیان در نشست مشترک با هیئت‌ عالی‌رتبه ترکمنستان:

توافق گازی با ترکمنستان اقدامی برای تبدیل ایران به هاب منطقه است

تهران (پانا) - رئیس جمهوری روابط ریشه‌دار و تاریخی ایران و ترکمنستان را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها دانست و گفت: توافق گازی با ترکمنستان اقدامی راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
توافق گازی با ترکمنستان اقدامی برای تبدیل ایران به هاب منطقه است

مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: ما ضمن پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان دو کشور، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط آمادگی کامل داریم.

وی در ادامه توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان کرد و افزود: بنده شخصاً اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم.

در ادامه این جلسه عراقچی وزیر امور خارجه نیز در سخنانی با اشاره به روابط بسیار خوب و مواضع مشترک ایران و ترکمنستان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مرز میان دو کشور را از جمله امن‌ترین نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مرزها به نفع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.

عراقچی همچنین بر لزوم همکاری‌های مشترک دو کشور در کمک به افغانستان برای برون رفت این کشور از چالش‌ها و مشکلات تاکید کرد.

گسترش همکاری در بخش‌های نیرو، ترانزیت، برق، همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاری‌ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله مهمترین محورهای سخنان وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان بود.

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط میان دو کشور برای ترکمنستان و ابراز خرسندی از سطح بسیار خوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-عشق‌آباد، بر عزم دولت این کشور برای حمایت از ابتکارات بین‌المللی ایران تاکید کرد.

رهبر ملی ترکمنستان در ادامه با اشاره به تلاش‌های این کشور در زمینه استقرار صلح و ثبات در منطقه، بر علاقمندی کشورش برای توسعه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ترکمنستان همچنین علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری‌ها در حوزه دریای خزر است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار