‌دفاعیات محسن پاک‌نژاد از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نفت‌

تهران (پانا)‌ - وزیر پیشنهادی نفت در بحث سیاست‌گذاری‌های مربوط به حامل‌های سوخت خصوصا بنزین و گازوئیل دولت در هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
‌دفاعیات محسن پاک‌نژاد از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نفت‌

‌محسن پاک‌نژاد در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه، 30 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، گفت: صنعت نفت از این بابت اهمیت دارد که همواره اماج حملات دشمنان قرار گرفته و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه واقع شده است اما با این وجود به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی صنعت نفت ما صنعتی است استوار.

وی افزود: با توجه به تخصصی بودن این صنعت و حضور در خط مقدم جنگ اقتصادی و اهمیت آن در حوزه تامین امنیت ارزی و مالی نقش همکارانم را در این جنگ ترکیبی بی‌بدیل و افتخار آمیز دانسته و به یکایکشان خاضعانه سر تعظیم فرود می‌آورم.

وزیر پیشنهادی نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های تقدیمی به مجلس اظهار کرد: در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت برنامه‌ها تنظیم و ارایه شده است و در همین راستا آنچه می‌توان از وزیر پیشنهادی توقع داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارایه راهبردها و برنامه‌ها برای تحقق اهداف است.

پاک نژاد تصریح کرد: چهارچوب اصلی برنامه ارایه شده بر پایه پاسخ گویی و ارایه راه حل‌های مناسب برای چالش‌های اصلی پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است لذا تعهد می‌کنم همه این راهکارها را با همفکری و همراهی مجلس و اندیشکده‌ها و صاحبان اندیشه در بیرون و درون خانواده صنعت نفت اجرایی کنم.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی تولید مصرف گاز و تولید در حوزه‌های مختلف از جمله گاز خانگی، کشاورزی، تجاری مشکلاتی را پدید آورده و آثار مخرب زیست محیطی را موجب شده است و نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی به باور آورده بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های امنیتی و اجتماعی مواجه کند و باید توجه داشت که اصل مساله کاملا فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است لذا لازم است با یک عزم ملی و با برنامه ریزی به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: راهکارها باید هر دو بخش تولید و مصرف را دربر گیرد و در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شود. در بخش اقدامات کوتاه مدت اجرای مستمر پروژه‌های نگه داشت تولید میعانات گازی به ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور قرار دارد و اقدامات بلند مدت شامل تسریع در اجرای طرح فشار افزایی پارس جنوبی دیده شده است و اگر به این موضوع به سرعت رسیدگی نشود طی دو سه سال آتی سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی 28 میلیون متر مکعب تولید از این مخزن استراتژیک مشترک از دست خواهد رفت. لذا رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است. همینطور انعقاد قراردادها و اجرای پروژه‌های 16 میدان گازی و مخازن و تکمیل طرح‌های بلند مدت تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل و گازهای همراه نیز یک ضرورت است.

پاک نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بخش مصرف می‌توان با ایجاد اعتماد و سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست‌های بهینه سازی مصرف گاز ترغیب کرد تا به سهم خود به تحقق شعار سال که رهبر انقلاب تعیین فرمودند بتوانیم حرکت کنیم. همین طور تعیین استاندارد مصرف برای صنایع و استفاده از ابزارهای متنوع بازار از جمله گواهی‌های صرفه جویی برای پیشینه سازی سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف از جمله برنامه‌های ترسیمی است که این موارد در برنامه هفتم نیز گنجانده شده است که می‌توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی دنبال نمود. همچنین راه‌های دیگری برای اعمال مدیریت مصرف پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از معضل ناترازی است به ویژه در مورد مصرف بنزین و گازوئیل که هدر رفت سرمایه‌های ملی را به دنبال داشته و راهکاری که برای این بخش قابل ارایه است حل ناترازی بنزین است که لازم است هرگونه تصمیم در این موضوع با نهایت حساسیت‌ها و جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی شده در قانون شکل اجرایی به خود بگیرد و مطمئن باشید در بحث سیاست گذاری‌های مربوط به حامل‌های سوخت خصوصا بنزین و گازوئیل دولت در هماهنگی کامل با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی اقدام خواهد کرد. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای قانونی برنامه هفتم توسعه طرح‌های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفی بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا یک اولویت خواهد بود. همچنین افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی نیز یک اولویت مهم است.

وی ادامه داد: برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه اقداماتی در دوران شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمینه تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است و ما نیز این راه را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد. همچنین آنچه در مورد تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و همچنین تأسیسات متنوع صادراتی از جمله LNG است که از برنامه ویژه ارائه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: اما اولویت هشتم و پایانی رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی است، صنعت نفت چنانکه تا امروز جزء افتخارات این مملکت بوده است چرا که با بدنه قوی، متخصص و ماهر و متعهد به مسیر خود ادامه خواهد داد، بنده به دنبال جذب حداکثری نخبگان و جلوگیری از خروج نخبگان از کشور و جبران شایسته خدمات تمامی کارکنان صنعت نفت خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم.

پاک نژاد اضافه کرد: آنچه صنعت نفت را پایدار نگاه می‌دارد نه ذخایر نفت و گاز بلکه سرمایه انسانی متخصص و توانمندی است که در این کشور رشد و نمو یافته‌اند و از تلاش همکارانم در صنعت نفت تشکر می‌کنم و بر حفظ و حمایت و تأمین رفاه آنها تأکید می‌کنم. سرمایه انسانی در رأس هرم اولویت‌های وزارت نفت است. همچنین برای نیل به اهدافی که در برنامه ترسیم شده ایجاد ثبات در مدیریت و انگیزه بخشی به مجموعه مدیران و کارکنان صنعت نفت برای من ضرورتی خدشه‌ناپذیر خواهد بود.

وی مطرح کرد: و اما کلام آخر؛ من محسن پاک نژاد رهرو ولایت، فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت از برنامه‌ریزی تا تولید، تا نظارت و فروش، از سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کرده‌ام و بر پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم، هرچند دوستان بنده را به افراد مختلفی منتصب کرده‌اند اما باید قاطعانه با صداقت و صراحت عرض کنم مشی مدیریتی من مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود و بار دیگر از رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان که بنده را لایق این مأموریت خطیر دانستند کمال تشکر دارم و در محضر ملت ایران و نمایندگان آنها قول می‌دهم در صورت کسب رأی اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنم و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشیم. اینجانب خود را ملزم به تبعیت از سیاست های مقام معظم رهبری از جمله مردمی کردن بنگاه‌ها، توجه به ساخت داخل، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توسعه حداکثری بالادستی، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی می‌دانم.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی من به صنعت نفت نگاهی ملی و تخصصی دارم، بنابراین متعهد می‌شوم فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان مجلس را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم. پیشرفت و سربلندی ملت قهرمان، اهتزاز پیوسته پرچم ایران و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را از درگاه احدیت مسئلت دارم.

وی ادامه داد: متعهد می شویم تولید نفت نسبت به امروز 400 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: اولویت سوم افزایش تولید نفت و گاز متناسب با ذخایر کشور است، مسئله جهانی گذار از انرژی فسیلی مسئله ای جدی و نیازمند توجه ویژه است. فرصت ما برای تبدیل منابع عظیم ثروت زیرزمینی به ثروت رو زمینی هر روز که جهان به قله مصرف انرژی نزدیک می شود کوتاه تر است. عزم جدی برای شکوفایی ظرفیت های تولید و تجارت نفت و گاز ضرورتی ملی است به همین جهت از اهداف دارای اولویت وزارت نفت است.

پاک نژاد عنوان کرد: متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم، زمانی که حرف از قله مصرف انرژی می شود زمانبندی است که بر اساس مطالعات انجام شده تدوین شده که تا حدود 20 سال آینده فروش سوخت های فسیلی در جهان با محدودیت روبرو می شود بنابراین تاخیر در تولید نفت خام امری نابخشودنی است و باید تلاش کنیم ظرفیت تولید نفت خام را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در نمایشگاه سال گذشته صنعت نفت چراغ راه آینده ما است و تاکید ما استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و تسریع در عقد قراردادهای نفتی است.

وزیر پیشنهادی نفت، افزود: اولویت بعدی تسهیل و تسریع در نهایی سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام ساز وکارهای قانونی کشور برای واگذاری تمامی میادین به شرکت های اکتشاف و تولید به گونه ای است که هیچ ظرفیت فنی روی زمین مانده ای در شرکت های داخلی توانمند نداشته باشیم. مطابق برنامه پیشنهادی ما قطعا مشارکت شرکت های انرژی و پتروشیمی ها را برای حضور در توسعه میادین با اولویت میادین گازی جلب می کنیم. نسبت به مذاکره جدی با کشورهای همسایه برای تولید از میادین مشترک نفتی اقدام می کنیم.

پاک نژاد، ادامه داد: نکته مهم در این میانه این است که در این برنامه بخش عمده کارها به شرکت های توانمند ایرانی، ارجاع می شود و در چنین حالتی تمامی ظرفیت های کارخانه های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران به کار گرفته می شود.

وی گفت: اولویت چهارم تامین منابع مالی و سرمایه گذاری برای اجرای طرح های صنعت نفت و گاز است باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضعیت مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال های گذشته نیست. شرایط خاص بین المللی دسترسی ما را به سرمایه گذاری های خارجی محدود کرده است. سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی نیز به دلایل مختلف طی سال های اخیر کاهشی ملموس یافته به حدی که منابع داخلی این شرکت به سختی تکافوی توسعه این صنعت را می دهند.

وزیر پیشنهادی نفت، تصریح کرد: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان در کمیسیون های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده ام. اولویت بندی دقیق طرح ها و انتخاب طرح های دارای بازدهی بالاتر و سریع تر ضروری است که از اقدامات فوری همکاران اینجانب در صنعت نفت خواهد بود.

پاک نژاد عنوان کرد: استفاده همزمان از تمامی ظرفیت های مالی از جمله منابع داخلی شرکت های تابعه بخش خصوصی، بازار سرمایه، شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه گذاری های خارجی با بکارگیری این ظرفیت های مالی طی 2 سال اول از محل عواید حاصل از طرح های زود بازده، گشایش های مالی آینده برای سرمایه گذاری های آتی فراهم خواهد شد. تحقق این موارد مستلزم حمایت ویژه مجلس خواهد بود.

وی گفت: ساز و کار قراردادهای واگذاری به گونه ای است که نیاز به تمام آورده توسط سرمایه گذار نیست یعنی با صرف بخشی از این سرمایه امکان رسیدن به بخشی از تولید فراهم می شود که با فروش این بخش تولید امکان تامین جریان نقدینگی در این قراردادها فراهم می شود و امکان ادامه توسعه نیز ایجاد می شود. ویژگی بسیار خوب این قراردادها می تواند در جذب منابع مالی و رفع محدودیت های مالی بسیار کمک کننده باشد.

وزیر پیشنهادی نفت، ادامه داد: اولویت پنجم توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز محسوب می شود، این نکته به درستی مورد تاکید سیاست های کلان کشور قرار گرفته شده است. امروز میانگین ارزش محصول نهایی نفت در زنجیره نفت و گاز کمتر از هزار تن در تن است در حالی که هر چه در زنجیره ارزش جلوتر برویم می توانیم این میانگین را افزایش دهیم، رسیدن به ارزش های بالاتر شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است. برای رسیدن به آن مطابق با برنامه هفتم به نحوی اقدام می کنیم که اولویت تولید برای محصولات با ارزش بالاتر باشد.

پاک نژاد عنوان کرد: استفاده از ظرفیت های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پر ارزش در دستورکار است. ظرفیت های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می یابد. برنامه من مطابق با اهداف برنامه هفتم افزایش میزان تولید محصولات پتروشیمی طی سال های آتی است که نیازمند برنامه ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان و جوانان نخبه این سرزمین است. ظرفیت های پژوهشگاه صنعت نفت، پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت که 3 بازوی توانمند برای جهش استارآپی در این حوزه است را به کار می گیریم تا موج جدید فناورانه در این صنعت ایجاد شود.

وی ادامه داد: اولویت ششم که مورد تاکید تمامی نمایندگان مجلس است، موضوع مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت علی الخصوص در مناطق نفت خیز و گاز خیز و علاوه بر آن مناطق کم برخوردار است، لازم است صادقانه بگویم مناطق نفت خیز و گاز خیز قلب و جان صنعت نفت ایران است و باید در چارچوب قوانین و مجوزهای قانونی با اجرای عادلانه طرح های اجتماعی در این مناطق بین صنعت نفت و مردم این مناطق رابطه صمیمانه برقرار کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت های اجتماعی بر اساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور هستم.

پاک نژاد عنوان کرد: اولویت هفتم استفاده از ظرفیت های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه است. همه تائید می کنند که ایران موقعیتی بی نظیر در عرصه اقتصاد انرژی برخوردار است، به صورت میانگین دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم و از موقعیت جغرافیایی ویژه ای برخوردار و محور اتصال همسایگان شرقی، غربی، شمالی و جنوبی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار