اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس دلایل خود در مخالفت و موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت را اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نفت

غلامرضا توکل شوریجه، موافق: ‌‌در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزارت نفت، وزارتی حساس و نبض اقتصاد کشور است و اقتصاد  مردم به آن وابسته است و معیشت و سیاست‌های مالی دولت‌ها به این حوزه ارتباط مستقیم دارد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی نفت مومن، مقید، متعهد و باسابقه 27 سال فعالیت در عرصه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته انتخابی شایسته برای این مسئولیت است و باید توجه کنیم انقلابی که حاصل خون شهدا و ایثار جانبازان و ایثارگران است باید توسط افرادی توانمند، صیانت شود و ما همه مدیون شهدا هستیم و نباید به وزارت نفت نگاه سیاسی داشت.

وی افزود: چپ و راست باید یک مسیر یعنی خدمت به مردم شریف و انقلاب را مدنظر قرار دهند، امام و امت دو مولفه انقلاب است و اگر امت همراه نباشد امام جامعه 25 سال باید گوشه عزلت بنشیند لذا همراهی امت و توجه به خدمت به مردم یک اولویت انکارناپذیر است.

توکل شوریجه تصریح کرد: سلامت نفس و اخلاق و سابقه درخشان آقای پاک‌نژاد نشان می‌دهد که ایشان انتخابی خوب برای این وزارتخانه است. آقای پاک‌نژاد 27 سال در عرصه‌های مختلف شرکت پتروشیمی، گاز و زیرمجموعه‌ های وزارت نفت به عنوان نیرویی متعهد و مومن شناخته شده است. عزیزی که قانون و اهداف و اسناد بالادستی را می‌تواند به خوبی به اجرا درآورد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: وزارت نفت قلب تپنده ایران و موتور محرک اقتصاد کشور است و برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری، مهار گازهای فلر، توسعه ظرفیت تولید، بهینه‌سازی تولید، پرهیز از خام‌فروشی، دور زدن تحریم‌ها با درایت و تدبیر یک ضرورت و پیش‌بینی مطلوب در برنامه‌های آقای پاک‌نژاد است.

وی ادامه داد: توزیع عادلانه یارانه انرژی، توجه به پدافند غیرعامل، اسقاط خودروهای پرمصرف، توجه ویژه به مناطق نفت‌خیز و محروم و مناطق محروم صاحب انرژی و نفت برنامه ایشان را برنامه غنی و عملیاتی کرده است.

توکل شوریجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور عملیاتی ایشان در مسئولیت‌های مختلف حوزه نفت گفت: ایشان نیرویی توانمند و اجرایی و عملیاتی است و مثال این ادعا حضور مستمر 56 روزه ایشان در منطقه رگه سفید برای مهار آتش‌سوزی چاه با لباس کار و همراهی با  همه نیروها، تکنسین‌ها و کارگران حاضر در این منطقه و مدیریت نزدیک و تنگاتنگ آنان بود و ایشان در طول این مدت خدمت را ترک نکردند لذا امیدواریم با در نظر گرفتن همه حساسیت‌ها و اولویت‌ها نمایندگان با رأی مثبت خود به آقای پاک نژاد ایشان را در انجام وظایف محوله یاری نمایند.

اسفندیار عبداللهی، موافق: در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: به اعتقاد من آقای پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت با ویژگی های شخصی و شخصیتی مناسب شرایط کنونی این وزارتخانه است و شخصیتی برای این زمانه محسوب می شود.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه پلی تکنیک تحصیل کرده و تسلط حرفه ای بر زبان انگلیسی دارد، ادامه داد: پاک نژاد متعلق به خانواده وزارت نفت است و از بدنه متخصص این وزارتخانه محسوب می شود و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی نموده است. پاک نژاد در سوابق 27 ساله خود 13 سمت ارشد در وزارت نفت داشته که ماموریت های گسترده ای بر عهده وی بوده است.

وی افزود: تنوع تجارب پاک نژاد نقطه قوت برای فردی محسوب می شود که قرار است یک وزارتخانه کلیدی را رهبری کند. سن وی از میانگین کابینه پایین تر است، تعهد اسلامی، ملی و افتخار این را داشته است که در دوران دفاع مقدس با جان خود از میهن دفاع کند، مدیران صنعت نفت وجود این قابلیت مدیریتی در سوابق پاک نژاد را تائید می کنند و با خرد جمعی نخبگان نفت و گاز ایران به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: در برنامه های آقای پاک نژاد حل مسئله 7 ابرچالش برجسته است. همه ما به ناترازی های بحران انرژی و سوخت در کشور اذعان داریم.

اسماعیل حسینی، مخالف: ‌در مخالفت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر وزارت نفت دچار مشکل شود، مشکلات آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد کما اینکه دشمن هم همت خود را برای تحریم نفت به کار می‌گیرد.

این نماینده مجلس افزود: آقای پاک نژاد من به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم تا دغدغه کارشناسان صنعت نفت را بیان کنم چون بعدا عملکرد وزیر مبنای آن خواهد بود؛ شما احتمالا به عنوان وزیر از مجلس رای خواهید آورد ولی لازم است که نکاتی را رعایت کنید که کمکی به شما و دولت خواهد بود.

حسینی با اشاره به چالش‌های پیش روی نفت ادامه داد: ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه ایراداتی در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد، گفت: در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ایجاد سامانه جامع مدیریت هوشمند انرژی و تقویت تجهیزات مربوطه را ضروری خواند و تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.

حسینی گفت: درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است.‌

عزت الله حبیب زاده، موافق: در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: با عنایت به اهمیت وزارت نفت این وزارتخانه مدیریتی هوشمند مطابق با دانش روز می طلبد بنابراین دکتر پاک نژاد به عنوان فردی متخصص، کاربلد و پایبند به قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و برخورداری از صلاحیت عمومی برای تصدی این وزارتخانه ما را از اداره بهینه و بدون حاشیه آن مطمئن می سازد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده با شناخت کامل از دکتر پاک نژاد در خصوص مدیریت این وزارتخانه و راهبردها نگران نخواهم بود چرا که وی از دهه 70 تاکنون به صورت شبانه روزی در تمام سطوح مدیریتی وزارت نفت فعالیت داشته است کما اینکه در حادثه چاه 147 رگ سفید فرمانده میدان بود و حدود 2 ماه در کنار همکارانش ماند تا مانع از هدررفت سرمایه ملی شود.

وی تصریح کرد: بنده از این تریبون به دکتر پزشکیان برای انتخاب دکتر پاک نژاد تبریک می گویم چرا که وی فردی متخصص و دارای تجربه در حوزه نفت است و برای ناترازی انرژی، گاز و بنزین برنامه دارد.

حبیب زاده یادآور شد: کاهش شدید بنزین در جایگاه ها و قاچاق سوخت از جمله مشکلات استان های جنوبی است که انتظار می رود دکتر پاک نژاد به عنوان فردی متخصص، کاردان و کارآمد که از دل این وزارتخانه آمده است بتواند برای برون رفت از این مشکل راهکاری ارائه دهد، همچنین وی درد و رنج کارکنان وزارت نفت را به خوبی می داند و جایگاهی برای انتصاب رفاقتی نیز ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان از جلوگیری از صادرات نفت خام در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و سیاستگذاری مطلوب و جذب سرمایه گذار در حوزه نفت، به عنوان راهکارهای مطلوب پاک نژاد برای اداره این وزارتخانه یاد کرد./

هادی محمدپور، مخالف: در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: مقام معظم رهبری در 11 بهمن ماه سال 1402 در بازدید از نمایشگاه توانمندی های تولید داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) به موضوع صنعت نفت اشاره کردند و انتقاد شدید معظم له در مسئله سوخت، اینکه به معنای واقعی کلمه مشکل داریم در حالی که ما کشور تولیدکننده نفت با منابع زیرزمینی نفت، واردکننده بنزین شده‌ایم، معنادار است. انتقاد دوم رهبری درباره باز کردن فضا برای فعالیت بخش خصوصی بود، ایشان می‌فرمایند فعالیت در عرصه‌های مختلف بالادستی نظیر نفت، گاز و فولاد تا مشاغلی همچون صنایع دستی، نمایانگر زمینه گسترده مشارکت بخش خصوصی است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به چه دلیل مذاکره برای فعالیت یک شرکت بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت باید سه سال طول بکشد؟ جناب آقای مهندس پاک نژاد شما در عرصه‌های مدیریتی حضور داشته‌اید و این یعنی شما از جنس نفت هستید اما مجلس دوازدهم و مردم ایران از شما انتظاراتی دارند و شما نیز مثل بنده و بسیاری دیگر از افراد بلند شده از مناطق محروم این مرز و بوم هستید و قطعاً توانمندی‌هایی داشته اید که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور معرفی شده‌اید.

وی افزود: همه ما می‌دانیم شرایط کنونی حاکم بر صنعت نفت امکان آزمون و خطا کردن را نمی‌دهد و باید افراد متخصص و با اشراف کامل در این وزارتخانه قرار بگیرد اما در برنامه پیشنهادی شما راهبردهای قابل توجهی در مسئله توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد و به گونه‌ای برنامه ارائه داده‌اید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوخت کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر موجب شده است امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو شود.

محمدپور ادامه داد: هیچ سوی امیدی در این خصوص پیش پای کشور نگذاشته‌اید و برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد و مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. در منابع آبی نیز بدون توجه به فاضلاب و بازیافت آن از این منابع استفاده می‌کنید اما باید با انجام مسئولیت اجتماعی خود که برابر قانون به شما ابلاغ شده است باید عدالت را رعایت کنید لذا علاوه بر مناطق نفت‌خیز، محرومیت‌زدایی از مناطق دیگر کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید اما این مسائل در برنامه شما نیامده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم اضافه کرد: اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابع وزارت نفت موضوع دیگری است که باید جدی گرفته شود و بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهمترین آسیب‌های رابطه مالی این مهم می‌توان به مسائلی همچون کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها و ... .

وی با اشاره مجدد به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه صنعت نفت، اضافه کرد: برخی از کشورهای منطقه در حوزه فناوری و استخراج از ما بسیار جلوتر هستند و این عقب‌ماندگی را چه کسی باید کاهش دهد؟ بنابراین باید از توانمندی جوانان برای توسعه نفت استفاده کرد. همچنین چالش ناترازی انرژی شامل دو بخش عرضه و تقاضا است و ضعف برنامه آقای پاک نژاد در قسمت کنترل و مدیریت تقاضا مشهود است و سیاست قیمتی و غیرقیمتی شفاف نیست. آقای پاک‌نژاد آیا تمایل دارید مانند دولت یازدهم با سیاست حذف کارت سوخت به استقبال بهینه سازی مصرف سوخت بروید؟ برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چه برنامه‌ای دارید.

محمدپور تأکید کرد: لطفا برنامه کاری خود را برای سوخت زمستان ارائه دهید چرا که برق گاز صنایع در زمستان لطمه غیرقابل جبران به اقتصاد کشور و صنایع می‌زند. همچنین در برنامه شما هیچ اقدام و برنامه راهبردی برای استفاده از قانون اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف سوخت ندیده‌ام و برنامه عملیاتی صحنه آمال و آرزوها نیست به ویژه اکنون که دولت در دوره اقتصادی مهمی قرار دارد.

وی مطرح کرد: انتظار بنده و نمایندگان از شما پوست‌اندازی در ساختار نفت و استفاده از جوانان نخبه و کارآمد است، چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما به نفت وابسته است لذا آیا می‌توانید با عملکرد درست اجازه ایجاد وقفه در اقتصاد کشور را ندهید و می‌توانید از منافع ملی ایران در سازمان‌های بین‌المللی دفاع کنید؟.

محمد‌پور با بیان اینکه کشاورزی به دلیل کمبود سوخت ماشین‌های کشاورزی تعطیل شده است، گفت: امروز کامیون‌داران منتظر نگاه ویژه شما در حوزه کارت‌های سوخت خود هستند و اگر در کشور قاچاق دارید گناه کشاورز و کامیون‌دار چیست؟، این ما هستیم که نتوانستیم مسائل را به درستی مدیریت کنیم و علیرغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیع ایجاد کند./

امید نصیبی، موافق: در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز 70 درصد از اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است. صنعت نفت به عنوان بخش پیش‌ران کشور محسوب شده و باید فردی با شناخت این صنعت سکان‌دار آن باشد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت یک وزارت تخصصی است که مدیریت در آن نیازمند دانش و تجربه لازم است، بیان کرد: فردی می‌تواند سکان دار این وزارتخانه باشد که در سال‌های طولانی تجارب لازم را کسب کرده است. همچنین این فرد باید حوزه ماموریتی این وزارتخانه را به خوبی بشناسد. از این رو پاک نژاد با تخصص و شناخت محیطی به خوبی می‌تواند ظرفیت تولید نفت را ارتقا دهد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه گزینه پیشنهاد وزارت نفت در حوزه پخش و پالایش نفت فعالیت موثری داشته است، گفت: پاک نژاد با سوابق درخشان خود قطعا نیاز انرژی کشور را به نحوه مطلوب برنامه ریزی و تامین خواهد کرد. بنابراین ان‌شاءالله با حضور ایشان در وزارت نفت شاهد تقویت ارزش صنعت نفت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پاک نژاد می‌تواند صنعت نفت را به خوبی راهبری کند ادامه داد: این صنعت فردی را طلب می‌کند که دارای تجربه و دانش لازم باشد از این رو پاک نژاد فردی متعهد، متخصص در صنعت نفت است که به خوبی می‌تواند خسارات گذشته در این حوزه را جبران کرده و کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

نصیبی با بیان اینکه مبارزه با فساد از جمله برنامه‌های پاک نژاد قلمداد می‌شود، بیان کرد: پاک نژاد اذعان داشته که در مدیریت خود استقلال عمل خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار