مخالفان وزیر پیشنهادی صمت در مجلس چه گفتند؟

تهران (پانا) - تعدادی از نمایندگان مخالف برنامه‌های سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان وزیر پیشنهادی صمت در مجلس چه گفتند؟

تعدادی از نمایندگان مخالف برنامه‌های سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

برنامه‌های اتابک، اهداف برنامه هفتم را پوشش نمی‌دهد

احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر با بیان اینکه برنامه‌های اتابک، اهداف برنامه هفتم را پوشش نمی‌دهد، بر ضرورت استفاده از مدیران کارآمد در وزارت صمت تاکید کرد.

آزادی‌خواه در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رشد 8.5 درصدی در برنامه هفتم در بخش صنعت، هدفگذاری شده است، گفت: همچنین در این برنامه، افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی پیش‌بینی شده که بخش اصلی این موضوع مربوط به وزارت صمت است.

وی با بیان اینکه صنعت 16 درصد GDP ما را در بر دارد، افزود: در جریان تصویب بودجه سالانه‌ 1403 حقوق دولتی معادن را از 40 همت به 53 همت افزایش دادیم که تحقق درآمد 53 همتی کار بسیار بزرگی است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت کار خود را به درستی انجام دهد، کشور با کسری بودجه روبه‌رو نمی‌شود. باید افزایش 23 درصدی صادرات غیرنفتی را از مسیر افزایش صادرات و بالا بردن تراز تجاری محقق کرد تا خلاء درآمد نفتی جبران شود.

آزادی‌خواه بیان کرد: در حکم کارگزینی یکی از معاونت‌های وزارت صمت آمده که وی تنها یک سال سابقه کار در این وزارتخانه را دارد. سکوت در برابر این موضوع خیانت است البته تقصیر این موضوع متوجه آقای اتابک نیست اما مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد. حتی دیوان محاسبات نیز طی نامه‌ای اعلام کرده که رابطه استخدامی این فرد با وزارت صمت مخدوش است. باید دولتمردان تمام تلاش خود را به کار برند تا افراد اهل پای کار بیایند.

وی افزود: سابقه فعالیت آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است البته اینکه آقای اتابک، سابقه‌ای در این زمینه ندارد دلیلی بر اینکه نباید معرفی می‌شد، نیست بلکه منظور، سنگینی کار در وزارت صمت است؛ صنایع دنیایی سخن است خودرو، دنیایی سخن است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به تصویب واردات خودرو در مجلس یازدهم تصریح کرد: چرا این مطالبه مردم اجرایی نمی‌شود، ما از آقای اتابک انتظار داریم نمازهای قضا شده در این وزارتخانه را به درستی اجرایی کنند. نداشتن سابقه اجرایی وزیر پیشنهادی در وزارت صمت ما را نگران کرده است، اما ما ناامید نشده ایم.

آزادی‌خواه ادامه داد: فعالیت در حوزه سیمان به معنای فعالیت در تمامی بخش‌های معدن نیست. اکنون صادرات کنستانتره و گنداله کار بزرگی است که در جمهوری اسلامی انجام شده است و باید مرد میدانی سکان‌داری این وزارتخانه را به دست بگیرد تا گره‌های موجود باز شود.

وی افزود: عدم پوشش برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت نسبت به اهداف برنامه هفتم و فقدان برنامه‌های عملیاتی از دیگر نکاتی است که باید اصلاح شود.

سازمان‌های در حال انقراض وزارت صمت نیازمند وزیری کاربلد و باسابقه است

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به چالش‌های فرادستگاهی وزارت صمت، گفت: این وزارتخانه نیازمند وزیری کارشناس و با سابقه است در حالی که آقای اتابک هیچ سابقه مرتبطی با این وزارتخانه ندارد.

ایزدخواه با اشاره به اظهارات دکتر پزشکیان مبنی بر استفاده از کارشناسان در وزارتخانه‌ها و پست های مدیریتی، گفت: من آقای اتابک را به هیچ وجه به عنوان کارشناس حوزه سیاست های صنعتی نمی شناسم چرا که وی حتی یک روز هم در وزارتخانه حضور نداشته، در سازمان های صمت استانی و حوزه تجارت که یکی از چالش های امروز صنعت و معدن کشور است هم سابقه ای نداشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه معاون بنیاد مستضعفان بودن را به عنوان یک معاونت ستادی را مهم ندانست چرا که بنیاد یک بنگاه بوده و هولدینگ های آن کار اصلی را انجام می دهند، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی صمت صرفا یک سابقه بنگاه داری در حوزه سیمان داشته است؛ اگر او خیلی کارآمد است می تواند از سوی آقای پزشکیان سمت ریاست سازمان ایمیدرو به عنوان یکی از معاونت های وزارت صمت را بگیرد.

وی افزود: امروز 10 ها میلیارد دلار در سال ارز به حوزه صنعت و تجارت تخصیص داده ایم اما چالش های وزارت صمت فرابنگاهی و فرادستگاهی است و مسأله آن میان وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی است. روز اول کاری وزیر صمت نباید روز اول آشنایی وی با چالش های بین دستگاهی و مشکلات قانونی و مقررات دست و پاگیر باشد. ما هزار صفحه مقررات صادرات و واردات داریم و فرصت نیست که تازه وزیر بخواهد با آنها آشنا شود.

ایزدخواه اضافه کرد: وزیر یا نماینده وزیر صنعت در بیش از 45 ستاد و شورای عالی عضو است. وزارت صمت در برخی کشورها وزارت اصلی بوده و سایر وزارتخانه ها باید در آن کشور از آن خط مشی بگیرند اما وزارت صمت در کشور ما در بهترین حالت، جوجه اردک زشت است و آخرین توجه به آن می شود در حالی که رهبری 10 سال است از جهش تولید می گویند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با بیان اینکه امروز صنعتگر ایرانی مجاهد فی سبیل الله است چرا که رها نکردن تولید در چنین شرایطی مجاهدت می خواهد، عنوان کرد: هزاران مشکلات قانونی و مقررات سلیقه ای پیش پای او می گذاریم. اخیرا وزارت صمت 80 ماده برای تخصیص ارز ابلاغ کرد در حالی که یک صنعتگر نمی تواند با این 80 ماده که امکان تفسیر سلیقه ای و درست کردن امضای طلایی در آن وجود دارد، آشنا شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان های توسعه ای وزارت صمت در حال انقراض هستند، یادآور شد: ایدرو 50 سال سابقه توسعه صنعتی در ایران دارد اما امروز در حال انحلال است و تکلیف ما با آن مشخص نیست و آقای اتابک نیز نظری در این خصوص ندارد. موضوع خودرو که باعث استیضاح و عزل یک وزیر در دولت قبل شد، موضوع بسیار مهم و فراصنعتی است. ما در حوزه خودرو با 10 دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم.

ایزدخواه اضافه کرد: فردی که یک روز هم در این حوزه کار نکرده است هم اکنون قصد دارد با این وزارتخانه عریض و طویل آشنا شود. آیا شخص آشناتری با این حوزه وجود نداشت؟ من نگرانم که صرفا به دلیل سالم بودن به این وزیر پیشنهادی رأی دهیم و باعث شویم او وزیر پوششی شود و افراد دیگری وزیر اصلی باشند که آقای اتابک را دقیقه 90 معرفی و به فهرست وزرای پیشنهادی اضافه کرده اند و در نهایت نیز تصمیمات را آنها بگیرند، معاونان را بچینند و سازمان متعدد ذیل وزارتخانه را مدیریت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تکالیف جدی برای حوزه صنعت در برنامه هفتم تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: آقای اتابک توانایی اجرای این تکالیف را ندارد و نمایندگان باید با وجدان خود به وزیر پیشنهادی رأی دهند

برنامه‌های اتابک فاقد اولویت است

میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: در بین وزرای پیشنهادی ضعیف‌ترین برنامه مربوط به آقای اتابک است و برنامه‌های وی فاقد اولویت است به این معنا که هرچند حمایت از واحدهای تولیدی کوچک متوسط، ایجاد واحدهای جدید و تکمیل ظرفیت های خالی گذشته از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است اما اولویتی در برنامه های آقای اتابک وجود ندارد.

ظهوریان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از جی دی پی کشور مربوط به وزارت صمت است و این وزارتخانه به واسطه سیاست گذاری ها و وجود سازمان هایی مانند ایدرو وایمیدرو تاثیر مستقیمی در این زمینه دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی رشد 8.5 درصدی در بخش صنعت، 13 درصدی در بخش معدن و 23 درصدی در صادرات غیرنفتی در برنامه هفتم، ادامه داد: خواسته ما اجرای برنامه هفتم است و تحقق این مهم به حضور وزیری توانمند و مقتدر و آشنا به وزارتخانه نیاز دارد این درحالی که بین وزرای معرفی شده به مجلس آقای اتابک ناآشناترین وزیر پیشنهادی نسبت به وزارت صمت است.

وی اضافه کرد: آقای اتابک تجربه حضور در اتاق بازرگانی را دارا است و این موضوع با توجه به اینکه وزارت صمت نقش رگلاتوری دارد موجب نگرانی می شود زیرا زمانیکه شخص نمایندگی یک صنف را برعهده داشته باشد ممکن است موضوع تعارض منافع ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در بین وزرای پیشنهادی ضعیفترین برنامه مربوط به آقای اتابک است و برنامه های وی فاقد اولویت است به این معنا که هرچند حمایت از واحدهای تولیدی کوچک متوسط، ایجاد واحدهای جدید و تکمیل ظرفیت های خالی گذشته از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است اما اولویتی در برنامه های آقای اتابک وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه تصور اشتباهی از برنامه ریزی وجود دارد زیرا برخی می پندارند که برنامه ریزی به معنای انجام همه کارهای خوب است،  حال آنکه برنامه ریزی به این معنا است که بین انجام کارهای خوب اولویت بندی صورت گیرد و منابع به ترتیب تخصیص یابد این وضعیت موجب می شود.

ظهوریان با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت برنامه عملیاتی ندارد، گفت: برخی گزاره های برنامه آقای اتابک مبهم و بی معنی است به طور مثال کنترل تورم ناشی از تخصیص یارانه به چه معناست؟، ادامه داد: در کمیسیون اقتصادی زمانیکه از وزیر صمت درباره بنگاهداری دولت در حوزه خودروسازی سوال شد وی جواب واضحی نداد در حالیکه باید در این زمینه نگاه شفافی وجود داشته باشد.

اتابک سواد بازرگانی ندارد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به رویکرد ضعیف و برنامه‌هایی فاقد اولویت وزیر پیشنهادی صمت برای این وزارتخانه گفت: اغلب سوالات ما در کمیسیون صنایع برای دریافت نظر آقای اتابک نسبت به اولویت‌ها و چالش‌های مهم وزارت صمت بی‌پاسخ ماند.

طاهریبا بیان اینکه وزارت صمت 13 هزار معدن، 80 هزار واحد صنعتی، حدود 3 میلیون اصناف، حدود 45 درصد GDP کشور در آن قرار دارد و خوراک پتروشیمی ها، گفت: امروز بسیاری از گرانی ها ناشی از سیاست ها و چالش های وزارت صمت است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از چالش های وزارت صمت را ساختار آن دانست و گفت: در جلسه کمیسیون، تفکیک این وزارتخانه به دو وزارت صنعت و بازرگانی یکی از سوال های ما بود که اگر وی مخالف یا موافق این موضوع بود در هر دو صورت جای دفاع داشت. اما آقای اتابک گفت هرچه مجلس بگوید. من گفتم شما وزیر هستید و برای این کار دولت باید لایحه بدهد اما او همچنان اصرار داشت هرچه مجلس بگوید یعنی پاسخی دریافت کردم که در واقع پاسخ نبود.

وی اضافه کرد: آقای اتابک چارت فعلی وزارتخانه را قبول نداشت و می گفت وزارتخانه با هم ادغام نشد بلکه تجمیع شد اما توضیح مشخصی درباره نوع عملکرد بازرگانی و صنعت نمی داد و نظر خاصی نداشت.

طاهری ادامه داد: سند توسعه صنعتی از سوالات دیگر ما از وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون بود که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بود و ما نیز تکالیفی برای این موضوع در قانون برنامه هفتم آورده ایم. در گذشته وزیری داشته ایم که اولویتش لوازم خانگی بوده یا اولویت وزیر دیگری معدن بوده است که خوب و بد آن مهم نیست اما موضوع این است که هر وزیری در حوزه ای تخصص دارد، سیاست های وزارتخانه را به آن سمت می برد اما آقای اتابک هیچ دیدگاهی در خصوص وزارت صمت ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه رویکردهای اتابک، وزیر پیشنهادی صمت را در حوزه بازار، قیمت گذاری و تجارت بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: سواد بازرگانی در آقای اتابک وجود ندارد. تصور کنید امروز بازار ارز بنا به هر دلیلی برای مثال برخی وقایع بین المللی دچار تلاطم شد شما چگونه آن را مدیریت می کنید. زمانی که جنگ اوکراین آغاز شد بازار فولاد در بسیاری از کشورها دچار چالش شد اما ما در کشورمان توانستیم با برخی سیاست ها، این موضوع را مدیریت کنیم. آقای اتابک هیچ دیدگاه و رویکرد مشخصی در این خصوص نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده قیمتگذاری، واردات، صادرات و تخصیص ارز در وزارت صمت صورت می گیرد، عنوان کرد: قرار است وزارت صمت دارایی به میزان 40 میلیارد دلار را مدیریت کند و هدف ما دستیابی به 60 میلیارد دلار است که همه اینها نیازمند برنامه و مدیریت قوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مشخص بودن اولویت های او است.

طاهری با بیان اینکه حل بسیاری از مشکلات معیشتی جامعه نیاز به رصد دقیق کالاها دارد که تنها راه آن سامانه تجارت است، اظهار کرد: آقای اتابک هیچ برنامه ای برای سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشت.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان با اشاره به حوزه خودرو به عنوان یکی از بخش های وزارت صمت، عنوان کرد: خودرو شامل کامیون، اتوبوس، خودروهای شخصی و تولید، واردات و صادرات آنها می شود و چالش های بسیاری دارد اما در جلسه کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی صمت، هیچ راهکار یا برنامه مشخصی در خصوص این حوزه ندیدیم.

وی در ادامه به گزارش مرکز پژوهش ها درباره برنامه های وزیر پیشنهادی صمت و تطابق آن با برنامه هفتم توسعه اشاره و بیان کرد: برنامه های آقای اتابک تنها 50 درصد بر اساس قانون برنامه هفتم بود لذا این قانون اولویتی برای او ندارد.

طاهری ادامه داد: من در جلسه کمیسیون صنایع با حضور آقای اتابک از او درباره اولویت نخست حوزه معدن در کوتاه مدت، سوال کردم و گفتم اگر همه معدن داران تنها یک خواسته داشته باشند شما آن را چه می دانید و راهکارتان برای آن چیست که آقای اتابک هم 16 مورد را فهرست کرد لذا اولویتی برای این حوزه هم نداشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: بحث های سیاسی به کنار اما اگر کارآمدی برایتان مهم است باید بدانید که به چه کسی قرار است رأی دهید تا سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار