مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه گفتند؟

تهران (پانا) - در جلسه صحن علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در خصوص رای اعتماد به «فرزانه صادق مالواجرد» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام «نقدعلی»، «رئیسی» و «یوسفی» به عنوان نمایندگان مخالف به سخنرانی پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه گفتند؟

در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدتقی نقدعلی» نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با قرائت آیه‌ای در خصوص اهمیت جایگاه مسکن اظهار داشت: مسکن، همسر و سکونت مهم است که اگر مسکن نباشد به مشکل بر می‌خوریم و در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است.

وی افزود: مستاجری بسیار سخت است و در این زمان درد بی درمان است.

نقدعلی با اشاره به اینکه رییس جمهور قول داده بود که در کابینه از بانوان استفاده کند، گفت: ویژگی های خانم صادق را منکر نیستیم، وی تخصص لازم را دارد و در دوره یازدهم به مناسبت مسائلی که در شورای معماری پیش می‌آمد به خدمت وی می رسیدیم، در دانستن قوانین و همه حوزه های تخصصی کسی نمی تواند از این حیث منکر شود و شخصیت وی را زیر سوال ببرد.

وی ادامه‌داد: آنچه که دغدغه ما شده است در کمیسیون های تخصصی ارائه شده که اگر رفع نشود رای اعتماد ما محل شک و شبهه خواهد داد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خانم صادق برابر قانون جهش تولید مسکن هر دولتی که مستقر شود مکلف است سالیانه یک میلیون مسکن تولید کند، امروز حداقل نیاز به پنج میلیون مسکن داریم که در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

تاکید بر اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت‌های مسکن

نقدعلی با اشاره به بودجه ساخت مسکن گفت: چند روز قبل مجمع نمایندگان استان خدمت ریاست جمهور بودیم که وی زمانی که موضوع مسکن مطرح شد،  مساله تامین بودجه آن را مطرح کرد و گفت بودجه گذاشته اید که از من مسکن می خواهید؟

وی عنوان کرد: بحث اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت هاست، مگر ما زمین کم داریم؟ دغدغه اول ما این است که نکند سیاست انقباضی و سیاست کوچک سازی واحدهای مسکونی مسیر خطر سیر شما در راه و شهرسازی باشد.

نماینده خمینی شهر در مجلس با اشاره به تعداد متقاضیان مسکن گفت: در حوزه انتخابیه بنده ۲۰ هزار نفر متقاضی مسکن هستند، ۲ هزار نفر فقط بر اساس قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری متقاضی مسکن هستند. از یک طرف بعضی از اماکن اداری و آموزشی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین را متصرف کرده‌اند و بعضی از اماکن نظامی بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار زمین را متصرف هستند ،اما با کمال تاسف همین سیاست انقباضی اجازه نداده است که برای مسکن زمین در اختیار قرار بگیرد و اینها سخت گیری هایی است که اتفاق افتاده است.

وی به انبوه سازی اشاره کرد و گفت: خانم صادق زمانی که پشت این تریبون قرار گرفتید این دغدغه را از ما برطرف کنید که راهی جز این نیست. راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت ها برای مسکن ارزان قیمت وجود ندارد.

نقدعلی خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان بنده، آمارهایی را ارائه کردند که نسبت به ابلاغ هایی که توسط شما صورت گرفته و شما را در آن دخیل می دانند، در زمانی که تراکم نفر در هکتار در مرکز استانی مثل اصفهان حدود ۱۰۰ نفر در هکتار بوده است در شهرهایی مثل شهر بابک کرمان یا میبد یزد ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر در هکتار تعیین شده است. این یعنی سیاست انقباضی و تراکم؟ از شما می خواهیم نسبت به این معنا حتما توضیح بدهید.

رتبه یکم رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران نسبت به ۱۵۰ کلانشهر جهان  

«حسین رئیسی» نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: خانم صادق با توجه به تعداد زیاد موافقان که ثبت نام کرده اند، وزارتخانه را تبریک عرض می کنم و امیدوارم که قدمشان خوش یوم باشد. به عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال عمرم را صرف مسکن و شهرسازی کرده ام نگرانی جدی خود را از سیاست هایی که کارنامه صادق دارد را تقدیم می کنم.  

وی عنوان کرد: خانم صادق سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بود و در ۲ سال پیاپی که وی دبیر بود رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران رتبه نخست در میان ۱۵۰ پایتخت و کلانشهر جهان را حایز شده است. ربطش این است که طبق آمارهای موجود، عمده مساله مسکن ریشه در سیاست های اشتباه مدیریت زمین دارد.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در کلانشهر تهران نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان است، گفت: هزینه ساخت به طور متوسط ۱۵ میلیون تومان است، از ۱۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان چقدر فرق دارد، ۸۵ میلیون تومان سهم زمین و رانت آن است. کسی جز شورای عالی شهرسازی متولی تنظیم سیاست زمین در مملکت نیست.

وی ادامه داد: چرا در سرزمینی که ۱۵ کشور اروپایی در آن جا می شود ما آن‌قدر انقباضی عملکرده‌ایم که پایتخت ما رتبه یک افزایش قیمت در میان ۱۵۰ کلانشهر جهان دارد.

رئیسی بیان داشت: افزایش شدید قیمت باعث شده است که نسبت به نرخ تورم عمومی کشور هم رشد قیمت زمین بالاتر باشد. ما بررسی کرده ایم در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار نزدیک به ۳۶۰ برابر، طلا ۲ هزار و ۸۰۰ برابر و زمین سه هزار و ۶۰۰ برابر رسیده است. ما جواب مردم را چه بدهیم مردم چه گناهی کرده اند که ما مسئول آنها شده ایم.  

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت، گفت: از یک سو قانون جوانی جمعیت را تصویب می کنیم و هزاران نفر در انتظار این وعده ای هستند که در مجلس به آنها داده ایم. چرا اینگونه مردم را اذیت می کنند؟ این زمین ها مال ما که نیست. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: یک هجمه سنگین اتفاق افتاده که چرا با وزارت بانوان مخالف هستید؟ والله ما مخالف نیستیم، ما دوست داشتیم به جای یک وزیر بانو، ۲ تا چهار وزیر معرفی شود، اما هر نکته ای جای خود را دارد. وزارت راه و شهرسازی هر قدر هم که خانم صادق متعهد باشد، خود به اندازه ۲ تا سه وزارتخانه است.

 رئیسی عنوان کرد: من افتخار می کنم که وی فرزند شهید است، من خودم فرزند جانباز هستم. دیروز بیانیه ای علیه من توسط فرزندان شهدا منتشر شد که شما با وزارت دختر شهید مخالف هستید. من خودم فرزند ایثارگر هستم و در جنگ بزرگ شده ام، این حرف ها چیست؟ چرا تصمیم اشتباه باعث شود که تا سال ها نتوانیم فرزند شهدا و بانوان را وارد دولت کنیم. 

تراکم تهران ۱۵۰ نفر در هکتار است 

وی با اشاره به مصوبه هایی که در دوره خانم صادق تصویب شد، گفت: خانم صادق به شهر میبد ابلاغ کرد که اراضی به نهضت ملی مسکن الحاق شود، آن هم به شرطی که حداقل تراکم ۵۰ واحد در هکتار باشد، در هر واحد اکنون چند نفر در آن زندگی می‌کنند؟ بُعد خانوار بیش از سه نفر است که در تراکم ۵۰، ۱۶۰ نفر در هکتار می شود.  

رئیسی بیان داشت: می دانید اکنون تراکم تهران چقدر است؟ تراکم تهران ۱۵۰ نفر در هکتار است من از خانم صادق که استاد شهرسازی هستند می پرسم در شهر میبد که تراکم زیر ۳۰ نفر در هکتار است، شما ابلاغ می کنید ۱۶۰ نفر در هکتار؛ به این فکر نمی کنید که دارید فرهنگ و سبک زندگی مردم را خراب می کنید؟

وی خاطرنشان کرد: ۵۶۰ هکتاری پردیسان قم چه اتفاقی افتاد و چقدر تلاش کردند که نتیجه حاصل نشد و شما پافشاری کردید و می گویید فلان نماینده گفت. در حالی که ما می دانیم شما خودتان چقدر تلاش کردید که آنجا الحاق نشود و طلبه ها را در قوطی کبریت های ۷۰ تا ۸۰ متری جا کرده اید. ساختمان های ۶ تا هفت طبقه و دور تا دور قم بیابان های خدا ول شده است، چه جوابی برای تاریخ دارید؟  

نماینده میناب ادامه‌داد: آسیب های اجتماعی و فرهنگی را چه کسانی جواب خواهد داد؟ قیمت زمین را چه کسی می خواهد جواب بدهد؟ به من می گویند تو طرفدار ملاک ها هستی و می خواهی اراضی الحاق شود به شهرها و ملاک ها سود ببرند. من غیر از یک واحدی که دارم، یک متر مربع داشتم همش برای شما !

وی با بیان اینکه ملاک موقعی بهره می برد که شما مخالفت با الحاق می کنید، گفت: وقتی اجازه نمی دهید اراضی به شهر الحاق شود و آن کسی که زمین در کلانشهرها دارد یک شبه چند برابر قیمت زمین رشد می کند، سه هزار و ۶۰۰ برابر قیمت رشد زمین بوده است که طلا اینقدر رشد نکرده است.   

رئیسی با اشاره به اینکه در جلسات شورای معاونین راه و شهرسازی بالای ۳۰ معاون حضور دارند، گفت: شما که می دانید که حوزه راه، حمل و نقل ریلی و دریایی و همه فرودگاه های ما غیر از مهرآباد زیان ده هستند، کجای برنامه شما برای این موضوعات بحث شده است؟

وی ابراز کرد: در خصوص نخبگان هوانوردی، از هر پنج نفر یک نفر مهاجرت کرده است و یک نفر دیگر هم در حال مهاجرت است.کجای برنامه شما را ما دیدیم که به این مساله پرداخته شده باشد؟ ما هیچ مخالفتی با شما نداریم ما مخلص خانواده شهدا هستیم من درد مردم را می گویم.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که خانم صادق وزیر می شود، اما برای یک تا دو سال دیگر دوستانی که رای می دهید، ان شالله بتوانید جواب پدر شهید ایشان و شهدایی که پشت این دیوار دفن شده اند را بدهید.

ایستادگی وزیر پیشنهادی در برابر رانت

«مجتبی یوسفی» نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به عنوان مخالف بعدی وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است امروز برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در آن است. وزارتخانه‌ای که ۶.۵ میلیون خانوار مستاجر منتظر هستند تا ببینند با انتخاب وزیر راه‌وشهرسازی چه تصمیمی در این‌باره گرفته خواهد شد؟

وی افزود: من مخالف این هستم که زمین‌های کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور مرتبط است را برای ساخت‌وساز بدهیم، اما ایران مقتدر اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد که ۱۷ میلیون هکتار آن کشاورزی است. ما در یک میلیون اراضی در حال زندگی هستیم. چه کسی گفته زمین کشاورزی را برای خانه بدهیم؟ باید از اراضی غیر قابل کشت استفاده کنیم.

این نماینده تاکید کرد: نیمی از جمعیت این کشور، بانوان و مادران هستند و می‌توانند وزارتخانه اداره کنند. این اجحاف است که بگوییم نمی‌توانید وزیر شوید. حرف ما جنسیت نیست. افتخار می‌کنم که خانم صادق جزو مدیران پاک دست بوده است. این افتخار است اما از ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی که از شهر، روستا، هوا و زمین به آن مرتبط است ایشان یک بیست و پنجم را مدیریت کرده است.

وی اضافه‌کرد: در دوره سه ساله دولت سیزدهم ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد. اما باید این حرف تلخ را بزنم که در چهار سال ۱۸ هزار هکتار به اراضی اضافه شد و در یک سال ۴۰ هزار هکتار. ما مخالف رانت هستیم، چه کسی گفته که رانت بدهید؟ من شاهد هستم که خانم صادق جلوی رانت‌ها ایستادگی کردند و اجازه نداند که اتفاقی رخ دهد.

یوسفی ادامه‌داد: در میبد یزد، تراکم در هکتار ما حدود ۶۰ است، خانم صادق در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که زمانی اجازه الحاق را می‌دهیم که به ازای هر هکتار ۱۶۰ نفر تراکم وجود داشته باشد. در قم، مشهد و یزد نیز همین اتفاق رخ داد. این‌ها که رانت‌خوار نیستند، مردم خودمان هستند.

وی افزود: در برنامه نخست خانم صادق، ۲۲ درصد از برنامه‌های اعلامی‌شان امتیاز گرفت. ۲۵ مرداد وی یک برنامه جدید بارگزاری کرد. در این برنامه آمده است که اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهیم که مناصب مدیریت ارشد را تامین مالی کرده و از متخصصان اجرایی استفاده کنیم.  

این نماینده مجلس گفت: در حوزه راه تکالیفی را برای وزیر راه و شهرسازی گذاشته ایم. ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و فقط ۳۰ هزار کیلومتر شریانی است. برای نگهداری اینها ۲۰۰ همت پول نیاز است. کل پولی که سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی داده شد ۲۰ همت بود. وی باید بگوید که منابع برنامه‌ای که وی دارد از کجا می‌آید؟ وی گفته است تهاتر نفت. «رستم قاسمی» که متخصص این کار بود نتوانست تهاتر نفت را انجام دهد.

یوسفی تاکید کرد: حالا راه ما چیست؟ ۲۰ هزار نفر تلفات جاده‌ای و ۴۷۸ نقطه حادثه‌خیز دارید که برای اصلاح آن‌ها نیاز به ۱۵ همت منابع داریم. سال گذشته ۲ همت از منابع داخلی برای این کار تخصیص یافته است، بقیه این پول از کجا خواهد آمد و چطور تامین خواهد شد؟ به‌تازگی مطرح شده که قرار است وازرتخانه را تفکیک کنند اما دکتر پزشکیان گفت که مخالف است. 

این نماینده افزود: در حوزه ریلی و صنعت هوایی دچار بحران هستیم و ایرلاین‌ها در حال ورشکست شدن هستند. خانم صادق گفت هواپیما می آور و آن را اجاره می‌دهد. هزینه اجاره یک صندلی هواپیمای خارجی در کشور ۴۵ دلار است که برای ما ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌شود، بلیت را با چه قیمتی به مردم بدهیم؟

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی در حال از دست دادن کریدورها هستیم. باید ۵۵۰ لکومتیو وارد کنیم، از کجا قرار است این منابع تامین شود؟ از ۲۰ هزار کشته و ۶۰ هزار نقص عضو قرار است به چه تعداد برسیم؟ ما می‌خواهیم با چشم باز رای بدهیم. کارآمدی حلقه مفقوده در رای‌های ما است که به گرفتاری مردم منجر می‌شود.

نمایندگان موافق چه گفتند؟

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با برنامه‌های فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

صادق مالواجرد تجربه چندین ساله در حوزه راه و شهرسازی دارد

فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم ایذه خوزستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز اینجا ایستاده ام برای حمایت نمادی از توانمندی و اراده ای که در دل این سرزمین ایستاده است به این صدا گوش بسپارید، امروز نامی در برابر شما قرار دارد که نه انتخاب، بلکه یک رسالت تاریخی است.

وی اضافه کرد: امروز از شما می خواهم به این صدای تاریخ گوش بسپارید، صدای زنانی که در طول تاریخ با دل های مملو از ایمان و دستانی پر از تلاش در سخت ترین شرایط، سنگین ترین بارها را به دوش کشیدند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز نامی که در پس آن یک زنی ایستاده که پدرش در مشهد شهدای ایران، خوزستان سرافراز و دشت های تفتیده آبادن به شهادت رسید و اکنون می خواهد مسیر آینده را برای کشورمان ترسیم کند.

ابراهیم پور با اشاره به عملکرد صادق مالواجرد در حوزه راه و شهرسازی گفت: وی سه سال دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بود آیا رواست که بخواهیم تمام مشکلات چندین ساله زمین و مسکن کشور را به گردن وی بیندازیم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه مهم و اثر گذار راه و شهرسازی با اختصاص ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی و کشور بر عهده دارد، گفت: ناترازی در بودجه عمرانی و آمار بالای طرح های عمرانی نیمه تمام که در حوزه های انتخابیه وجود دارد از  چالش های عمده وزیر پیشنهادی راه است لذا برای پیگیری و رفع مشکلات نیاز به فردی داریم که دارای تجربه در این حوزه باشد و صادق مالواجرد با تجربه چندین ساله می تواند از عهده این کار بر آید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را فردی با تخصص و تجربه در حوزه شهرسازی دانست و گفت: صادق مالواجرد طرفدار توسعه افقی و توسعه عمودی نیست بلکه سیاستش ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی منطقه است. او بر توسعه پایدار اعتقاد دارد و با محیط زیست هماهنگ است.

ابراهیم پور یادآورشد: وزیر پیشنهادی به تشکیل معاونت اقتصادی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه استفاده از ظرفیت ثروت وزارتخانه در حوزه مولدسازی اعتقاد دارد.

وی ادامه داد: وزارتخانه مهم راه و اثرگذار شهرسازی با اختصاص ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور در حوزه‌های مختلف نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور در حوزه‌های مختلف دارد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: صادق مالواجرد با درک صحیح مشکلات و تجربه چندین ساله از حضور در یکی از معاونت‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی و موفقیت در آن معاونت و حضور ۸ ساله در شورای معاونین وزارتخانه قطعا به مشکلات اشرافیت داشته و با استفاده از ظرفیت نیروهای انسانی فرهیخته و کارشناس از بدنه وزارتخانه در حوزه‌های تخصصی موفق خواهد بود.

ابراهیم پور یادآورشد: کسی که قرار است سکان هدایت این وزارتخانه مهم در دست بگیرد فقط باید در حوزه مسکن تا آخر برنامه تعداد واحدهای مسکونی را به ۵ میلیون واحد برساند و ۲۰ درصد هم در حوزه بافت فرسوده کاهش داشته باشد لذا برای رسیدن به این افق ما نیازمند فردی کارشناس و کارآزموده داریم که صادق با تجربه معاونت شهرسازی می‌تواند در این حوزه موفقیت لازم را کسب کند.

وی اظهار داشت: او نه تنها یک مدیر اجرایی بلکه یک استراتژیست است که به‌خوبی می‌داند توسعه پایدار و متوازن شهری چگونه باید در هم‌افزایی با طبیعت و محیط زیست صورت بگیرد توسعه‌ای که در آن آرامش، امنیت و زیبایی به هم می‌پیوندد و شهری با قلب طبیعت می‌تپد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: صادق مالواجرد با تمرکز بر توسعه پایدار بر این باور است که توسعه شهری باید در هماهنگی کامل با طبیعت و محیط زیست باشد وی باورش این است که نباید برخلاف اکوسیستم و طبیعت تصمیم گرفت، وی مخالف ساخت و سازهایی است که بدون در نظر گرفتن ضوابط و معیارهای زیست محیطی تنها به سود کوتاه مدت می‌اندیشند.

صادق مالواجردی در حوزه جوانی جمعیت متعهد به تامین ۳۰۰ هزار واحد زمین شده است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در  موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت امری زنانه و مردانه نیست بلکه ملاک شایسته‌سالاری است. از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی مدیریت زنان وجود ندارد. همچنان که حضرت خدیجه (س) در اقتصاد، حضرت فاطمه (س) در سیاست و حضرت زینب (س) به عنوان سفیر امام زمان (عج) خود بود.

فاطمه محمدبیگی بیان کرد: وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است و او بر امور وزارتخانه اشراف دارد.

وی اضافه کرد: صادق مالواجرد ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: در حوزه جوانی جمعیت متعهد به تامین ۳۰۰ هزار واحد زمین شده و دیگر اینکه منطبق با برنامه هفتم عمل کرده و در راستای بیانیه گام دوم قدم برمی‌دارد.

محمدبیگی ادامه داد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ظرافت، پس لرزه های این وزارتخانه را در طول ۲۳ سال بارها لمس کرده است و سوابق وی نشان می دهد فعالیت هایش قرین نظم، کارآمدی، مبارزه با فساد و دستیابی به استانداردهای بهتر است

وی یادآورشد: در دوره حضور صادق‌مالواجرد در دبیری شورای عالی شهرسازی طرح تفصیلی حرم رضوی (ع) بعد از چند سال تصویب شد و وی تاکنون ۸۵۰ طرح توسعه ای را به تصویب رسانده است.

نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های صادق مالواجرد است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند یکی از کارهای شما موضوع تعامل است. همه کمک کنند که رئیس جمهور بتواند وظایفی را که دارد انجام بدهد. اگر بتوانیم طوری رفتار کنیم که رئیس جمهور پیروز شود پیروزی او پیروزی همه ماست.

فضل الله رنجبر افزود: ایشان همچنین فرمودند که باید هرچه زودتر کابینه دولت چهاردهم تشکیل و تصویب شود. امین و صادق بودن و از بُن دندان معتقد بودن به جمهوری اسلامی از جمله صفاتی است که رهبر انقلاب برای وزرای پیشنهادی برشمردند.

وی با بیان اینکه نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های صادق مالواجرد است، گفت: نیمی از جمعیت کشور جامعه، زنان هستند و رئیس جمهور هم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده که قابل ستایش است آنهایی که همواره در آن سوی مرزها علیه نظام شیطنت می‌کنند، یکی از اتهامات به جمهوری اسلامی را عدم توجه به زنان در سطوح مدیریتی جامعه می‌دانند که البته شجاعت دکتر پزشکیان در معرفی این زن متخصص و کاربلد، خط بطلانی بر تخریب‌های معاندین است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صادق مالواجرد تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است، تلفیق دانش و تجربه در وی وجود دارد و جسارت و شجاعتش به‌ عنوان یادگار شهید در دفاع از حقوق حقه مردم، در راه و شهرسازی، ستودنی است.

رنجبر با اشاره به اینکه وی نگاهی عادلانه در برنامه به تمامی استان‌ها، به‌خصوص مناطق محروم دارد و برای ساماندهی به وضعیت ارتباطی و راه‌های ریلی کشور تأکیدات فراوانی دارد، افزود: فاصله میان بافت های جدید و قدیم، بحران فقر و بخشی از این کمبودها نتیجه مدیریت ضعیف گذشته است. نباید وعده‌هایی را که در مسکن اتفاق نیفتاده است را به گردن صادق مالواجرد بیندازیم. با استفاده از مدیریت وی می‌توانیم گامی محکم و بلند را برای حل مشکلات کشور برداریم.

صادق مالواجردی با ۲۵ سال تجربه به حوزه راه و شهرسازی اشراف کامل دارد

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی از دیگر نمایندگانی بود که در موافقت با برنامه های  وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر تراز به معنای ایجاد تعادل باشد، ناترازی به معنای عدم تعادل است و تعادل ریشه در عدل دارد لذا در نهایت یعنی عدالت رعایت نشده است.

حسین محمدزاده با اشاره به تصویب قانون هدفمندسازی یارانه های در سال ۸۸ و اجرای آن در سال ۸۹، عنوان کرد: این قانون یک سری درآمد و یک سری مصارف داشت. قرار بود بر اساس این قانون به یک میزان مشخص درآمد دست پیدا کنیم که در آن سال ها حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان عواید اجرای این قانون بود و ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال نیز یارانه پرداخت می شد.

وی افزود: عواید حاصله از هدفمندسازی یارانه ها باید در موضوعات نیرو، برق رسانی و گاز مصرف می شد که حدود ۱۲ سال توسعه این موضوع متوقف شد و امروز شاهد ناترازی هستیم و قصد داریم آن را حل کنیم پس چرا جلوی این موضوع در همان زمان گرفته نشد. اگر همان روزها سهم سلامت و بیمه داده می شد امروز شاهد بدهکاری ها و عقب افتادگی ها نبودیم.

محمدزاده با اشاره به تصویب قانون مسکن مهر با هدف ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن که ۵۵ هزار میلیارد تومان و ۳۰ هزار هکتار برای این پروژه تخصیص داده شد، عنوان کرد: بهسازی مسکن روستایی، طرح خودمالکی و شهرهای کوچک از نقاط قوت طرح مسکن مهر بود اما اتفاقی که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ افتاد این بود که اگر مسکنی ساخته شده امروز ارزش افزوده ۱۰ هزار درصدی برای آن ایجاد شده و به تقاضا دامن زده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه متأسفانه در برنامه ریزی ها تدبیر و تعقل نکرده ایم، اظهار داشت: امروز بعد از گذشت ۳ سال از تصویب قانون جهش مسکن هنوز دچار مشکل هستیم. در این قانون آمده که ۲۰ درصد تسهیلات بانک ها به سمت اجرای این قانون برود که فقط یک بانک مسکن حدود ۵۰ درصد از وظایف خود را انجام ۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده که تضمین آن با برداشت ۷۰ همتی از بانک مرکزی بوده است؛ این سرپناه ساختن نیست بلکه خراب کردن سقف خانه مردم بر سر آن‌ها است.

وی افزود: شعار مسکن به لحاظ حوزه های انتخابیه دارای جذابیت است اما تمام منابعی که می توانست به حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی اختصاص پیدا کند جایی هزینه شده که نتیجه آن مطلوب نبوده است. سکانداری حل این مسائل صرفا از ناحیه ساختار وزارتخانه امکان پذیر است و نباید کسی از بیرون آن وارد این عرصه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: صادق مالواجردی با ۲۵ سال تجربه و کار درون وزارت راه و شهرسازی به امورات این وزارتخانه اشراف کامل دارد و به حق مناسب ترین گزینه برای تصدی پست وزارت است.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه تأمین مالی برای همه وزارتخانه ها دچار اشکال است، ابراز داشت: این تأمین مالی را صرفا نباید برای وزارت راه دارای مشکل دانست بلکه برای سایر وزارتخانه ها نیز این ایراد وارد است.

ششمین جلسه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳- به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۱۹۹ تن از نمایندگان آغاز شد.

نمایندگان در جلسه علنی امروز صبح برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری را بررسی کردند و قرار است عصر امروز برنامه‌‍‌های عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ، سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و در صورت وقت کافی برنامه های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بحث و بررسی شود.

مجلس شورای اسلامی تاکنون صلاحیت و برنامه های علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی و امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری را در پنج جلسه گذشته بررسی کرده و نمایندگان موافق و مخالف برنامه های وزیران پیشنهادی به تشریح دیدگاههای خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار