موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه در دستور کار قرار گرفت و موافقان و مخالفان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

انطباق برنامه‌ها و طرح‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه با اسناد بالا دستی، برنامه هفتم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب از جمله دلایل موافقت نمایندگان با وی است.

احد آزادی‌خواه در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به دلایل مخالفت برخی نمایندگان با برنامه‌های عراقچی گفت: سیاست‌گذاری کار وزیر نیست و جای دیگری است و وزیر در این زمینه مجری است، ضمن اینکه آقای عراقچی تاکنون وزیر نبوده و یک عضو تیم مذاکره‌ کننده بوده که ذیل یک وزارتخانه با سیاست‌هایی که جای دیگری تمشیت می‌شده است مثل شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده است. اگر ابهامی در این زمینه داریم باید جای دیگری سوال کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: خانواده شهدا و ایثارگران نور چشم و مایه افتخار ما هستند کما اینکه فراموش نمی‌کنم در دوران دانش‌آموزی شاهد شهادت تعدادی از معلمان و دوستان و اطرافیانم بودم اما عراقچی هم یکی از آنها است که در 8 سال دفاع مقدس یعنی از سال 60 تا 68 پاسدار رسمی بوده و در جبهه‌ها خدمت کرده است و اشتباه کرد که این موضوع را در رزومه خود درج نکرده است.

وی تصریح کرد: آقای عراقچی اعلام کرد که وابسته به هیچ فردی از افراد گذشته نیست کما اینکه اذعان کرد یک روز فردی در این وزارتخانه وزیر بوده است اما الان قرار است من وزیر شوم، عباس عراقچی، عباس عراقچی است و ادامه دهنده مسیر دیگری نیست و مستقل از هر جریانی است و قول داد راهکارها و سیاست‌های کلی نظام و قوانین مجلس را اجرا کرده و مطیع رهبر معظم انقلاب باشد.

آزادی‌خواه یادآور شد: آقای عراقچی در جلسات تأکید کرد که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأمین منافع ملی، افزایش ثروت ملی، تأمین امنیت ملی، ارتقاء قدرت و حفظ عزت ملی برای ما مهم است ضمن اینکه رویکرد وی برای آینده تعامل بین دیپلماسی و میدان بود کما اینکه روح شهید حاج قاسم سلیمانی شاد که این میدان را به ما آموختند و دیکته کردند که به عنوان گذاره سیاسی قرائت می‌شود و عراقچی نیز می‌خواهد مطابق این دیپلماسی و میدان تعامل ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم اظهار کرد: آقای عراقچی به کارگیری همه توان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را از جمله برنامه‌های خود دانست که آرزوی ما است و آمریکا محکوم خواهد شد، از سوی دیگر تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه در برنامه‌هایش شاهکار دیگری را رقم می‌زند. همچنین حمایت همه جانبه از محور مقاومت موضوعی بود که قول داد کمک و مراقبت کند تا آن جریان مرموز و تروریسم که مهمان عزیزمان شهید اسماعیل هنیه را در خاکمان مورد بی‌احترامی قرار داده و به شهادت رساند این محور مقاومت را تقویت کند.

وی افزود: مقابله جدی با سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی، استفاده منطقی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و رویکرد مبتنی بر منویات رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی که بر اساس آنها سیاست‌گذاری کند و کار را به جریان بیندازد از دیگر مواردی بود در برنامه‌هایش قرار داشت.

آزادی‌خواه یادآور شد: آقای عراقچی اذعان کرد رفع تخاصم با آمریکا شاید نشود چرا که آمریکا خوی وحشی‌گری، تروریسم و استکبار دارد اما مدیریت تخاصم موضوعی است که امیدواریم به جریان جدید در جهت تأمین منافع ایران منتهی شود.

وی با اشاره به تجربه سفر به کشورهای همسایه و تأکید آنها بر اهمیت صادرات ایران گفت: از برنامه‌های آقای عراقچی تعامل با 15 کشور هم مرز با ایران که برخی با ما مرز مشترک خاکی دارند بود و در واقع این دیپلماسی با جهان اسلام محسوب می‌شود چرا که یک چهارم کشورهای دنیا مسلمان هستند و در همسایگی با ما قرار دارند.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: آقای عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه‌های خود را ارائه داده و توسط این کمیسیون به عنوان تخصصی‌ترین کمیسیون در این حوزه برای تصدی وزارت امور خارجه واجد صلاحیت شناخته شد ضمن اینکه انتظار داریم قانون اقدام راهبردی که رهبر معظم انقلاب فرمودند قانون بسیار خوبی است که کشور را از سرگردانی نجات داد را به عنوان یک قانون مترقی اجرا کرده و راهبردها و مذاکرات خود را بر این مبنا تعیین کند.

 عراقچی مواضعی داشت که مصداق گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود

میثم ظهوریان در مخالفت با برنامه‌های سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: نکته ای که درباره آقای عراقچی وجود دارد در خصوص مواضع سیاسی و اقتصادی ایشان در دوران مسئولیتشان در وزارت امور خارجه است و در حقیقت مواضعی داشتند که مصداق گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود. به عنوان مثال یکی از مطالبی که ایشان چندین بار مطرح کرده است موضوع FATF بوده است.

وی افزود: آقای عراقچی در مصاحبه هایی اظهار می کردند باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم یا اینکه بیان کردند مساعدت اروپا بستگی به انعقاد FATF از طرف ایران دارد و در مطلب دیگری عنوان کردند باید برای عبور از تحریم به FATF بپیوندیم یا اینکه گفتند FATF هیچ خطری ندارد. این سوال وجود دارد که FATF چه چیزی است، باید گفته شود آن چیزی که در FATF مطرح است یک تفاهم نامه 41 بندی است که آقای طیب نیا با مجموعه FATF بسته اند و 39 بند آن را ما اجرایی کرده ایم و فقط بحث CFT و پالرمو مانده است. از آقای همتی نیز سوال کردم که اگر FATF را امضا کنیم روابط بانکی ما حل خواهد شد؟ که ایشان اعلام کردند برای بانک های بزرگ هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ولی امکان دارد که برای برخی بانک های کوچک روابطمان برقرار شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم عنوان کرد: بند 31 FATF در خصوص تضمین همکاری بین المللی در زمینه تبادل و به اشتراک گذاری اطلاعات ذینفع واقع می­گوید و بخش دیگری تاکید دارد که باید مشتری اول در نظام بانکی را ما معرفی کنیم و همچنین باید تراکنش های نظام بانکی مان را برای اینکه ذینفع نهایی مشخص شود به کشورهایی که از ما اطلاعات بخواهند اطلاع دهیم.

وی افزود: بند 32 FATF نیز می‌گوید وجود دروازه‌ها و کانال‌های تبادل اطلاعات به منظور  اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی بوده است. سوال کردم که آیا معقول است که در شرایط تحریمی که شبکه تراستیو را قربانی ارتباط با چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این سوال ندادند و همان اتفاقی بیفتد که سال 97 برخی از صرافی ها برای دور زدن تحریم ها نقش داشتند شناسایی شوند. آیا آقای عراقچی می خواهند بخشی از این نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشد یا رویکردشان تغییر کرده است که ایشان اشاره کردند من ظریف نیستم و به نظرم این موضوع اتفاق خوبی است اما باید سریعا و شفاف اعلام شود که کجاها اختلاف سلیقه وجود دارد. بالاخره آقای عراقچی تصویر شما در دوره وزارت امور خارجه تصویر آقای ظریف بوده و این اختلاف تا کجا باید مشخص شود.

وی اضافه کرد: آقای ظریف اعلام کردند دوستان دوران تحریم را در سودای سرریز شدن شرکت های غربی رنجاندیم. این عدم تعادلی که 8 سال در ارتباط با شرق و غرب اتفاق افتاد آیا در دوره شما قرار است حل شود که مشخصا باید شفاف اعلام شود. آیا همچنان می خواهید دنیا را در چند کشور خلاصه کنید، بخشی از روابط اقتصادی ما با چین است اما این روابط نامتعادل است. ما داریم مواد اولیه به چین صادر می کنیم اما در ازای آن مواد مصرفی وارد می کنیم. برنامه شما برای حل این عدم تعادل با چین چه بوده است؟ در رابطه با قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم که ایشان اعلام کردند قانون است و باید اجرایی شود اما من گفتم این حداقل است و ما می خواهیم نگاه شما را بدانیم. آیا این قانون را ظرفیتی برای سیاست خارجی کشور می دانید. آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رأی می دادید؟ نگاه شخصی شما خیلی مهم تر از اجبار قانون است که الان به وجود آمده است. نگاه شما به دیپلماسی و میدان چیست؟ آیا از ظرفیت های میدان برای دیپلماسی استفاده می کنید یا می خواهید مثل گذشته میدان را ایجاد کننده هزینه برای دیپلماسی بدانید. سال آینده انتهای مکانیسم ماشه است که باید موضع خود را در ارتباط با این موضوع شفاف اعلام کنید.

رای بالا به عراقچی این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت خواهد بود

هادی قوامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم به عنوان موافق گفت: لازم است وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشد و ظرفیت ارتباط با همسایگان بهره گیرد.

وی گفت: می‌توان به صورت هوشمندانه و پیوسته در تعامل با بازارهای جهانی بود که در این راستا نقش وزارت خارجه برجسته است. باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها هم استفاده کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌های رشد هشت درصدی گفت: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا و متکی بر دانش و فناوری سه مولفه مهم در اقتصاد مقاومتی است که در برنامه‌های آقای عراقچی وجود دارد.

نماینده اسفراین تاکید کرد: رأی بالای آقای عراقچی این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

قوامی گفت: لازم است وزیر خارجه بعد از اخذ رای از مجلس به بهترین شکل از ظرفیت مرزها استفاده کرده و برای تحقق رشد هشت درصدی کمک کند.

وی در پایان گفت که یکی از برنامه‌های عراقچی مدیریت تخاصم با آمریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار