پزشکیان: شهید سلیمانی را خار چشم دشمنان می‌دانم/ جلیلی: متاسفم پزشکیان کشور را قفس می‌نامد

تهران (پانا) - دومین مناظره انتخاباتی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نامزد های انتخابات ریاست جمهوری در مرحله دوم انتخابات برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۸۵۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پزشکیان: شهید سلیمانی را خار چشم دشمنان می‌دانم/ جلیلی: متاسفم پزشکیان کشور را قفس می‌نامد

دومین مناظره انتخاباتی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محور موضوعات سیاسی و فرهنگی شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر آغاز شد.

از آن‌جا که در مرحله نخست انتخابات که در ۸ تیر برگزار شد هیچ یک از نامزدها نتوانست اکثریت آراء را به دست آورد، انتخاب ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که در مرحله نخست بیشترین رأی را کسب کردند، برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری در دور دوم با هم رقابت می‌کنند.

«مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری امشب در دومین مناظره تلویزیونی شرکت کردند.

در ابتدای این مناظره مسعود پزشکیان در پاسخ به اولین سوال برنامه مبنی براینکه مشاور سیاسی شما گفت قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت آمریکا به برجام شد. علت مخالفت شما با این قانون چیست؟، اظهار کرد: در ابتدا بگویم دیشب مثل اینکه تداعی شده که من به بزرگواری مانند سردار سلیمانی توهینی کرده‌ام لذا باید بگویم این بزرگوار خار چشم دشمنان و الگوی جوانان ما بوده است. ایشان در داخل و خارج قهرمان ظلم‌ستیز و یار و یاور همه افراد چه با حجاب و چه بی‌حجاب و چه دیندار و چه بی‌دین بود.

وی بیان کرد: ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست‌های رهبری را طی می‌کنیم. تنها نگاه ما قانون است، اما یکی از بحث‌ها در آن قانون آن است که آمریکا باید تعهدات خود را کامل انجام دهد تا ما هم آن را عملی کنیم لذا باید درباره آن با کمیسیون‌ها و مسئولان صحبت کنیم تا به یک زبان و نگاه مشترک برسیم.

پزشکیان ادامه داد: اینکه آن‌ها به تعهدات عمل نکنند و ما عمل کنیم بحث نیست. اینکه ما تنها با یک گزینه وارد جریان شویم غلط است. ما باید با گزینه‌های مختلف عزت، حکمت و مصلحت قدرت خود را در مقابل آن‌ها اجرایی کنیم. سیاستی می‌تواند موفق باشد که گزینه‌های مختلفی داشته باشد.

نمی‌گوییم تحریم‌ها لغو می‌شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول در این موضوع آن است که می‌خواهیم مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم. اگر می‌خواهیم کار کارشناسی کنیم باید دید چه راه‌هایی داریم. آیا در مصلحت کشور ما هست که در تحریم‌ها بمانیم.

وی ادامه داد: هیچ حاکمیتی در قفس شکوفا نشده و ما برای شکوفا شدن باید در اول با همسایگان و بعد از آن با دنیا همکاری کنیم. لازمه آن استفاده از راه‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌ها است.

پزشکیان اظهار کرد: البته ما گفتگو می‌کنیم و هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم که همه تحریم‌ها لغو می‌شود. نگاه باید درست شود آیا می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم. باید در این زمینه از کارشناسان استفاده کنیم تا از بن‌بست دربیاییم اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم.

راه‌حل برای تحریم ندارید

جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه آقای ظریف گفته که شما نقش اصلی در تحریم‌ها دارید. شما برای رفع تحریم‌ها چه انجام می‌دهید و آیا می‌توانید به لغو تحریم‌ها کمک کنید؟، گفت: آقای پزشکیان متاسفم. شما ایران را قفس می‌نامید. کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملاتی را با دنیا دارد چرا می‌گویید قفس تحریمی که شما می‌گویید یک راهی را می‌دانید و می‌روید و جواب نمی‌دهید و یک امتیاز می‌دهید و هیچ چیزی نمی‌گیرید.

وی تاکید کرد: شما هیچ راه‌حل برای تحریم ندارید و تنها راه‌حل آن است که همه چیز را بدهید و هیچ چیز را نگیرید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من بار‌ها راه‌حل دادم، اما شما هیچ‌گاه هیچی نگفتید. ما امروز برنامه جدی داریم برای رشد اقتصاد کشور. روابط را نباید با چند کشور بگذاریم. من بار‌ها این برنامه را گفتم. شما چرا یک بار برنامه درباره رشد و مقابله نمی‌گویید. این بار شما هستید که باید جواب بدید. من معتقد به بن‌بست نیستم.

جلیلی تصریح کرد: ما در همین تحریمی که شما می‌گویید این همه افزایش صادرات نفت داشتیم. آقای پزشکیان آمار غلط می‌دهید. مثلا روند رشد نقدینگی را در دولت رئیسی غلط گفتید. دولت روحانی را با دولت رئیسی اشتباه گرفتید.

وی افزود: شما کارشناسی را بلد نیستید و می‌گویید با کارشناسان بعدا صحبت می‌کنم. می‌گویید بروم با مجلس صحبت کنم تا قانون را عوض کند که این غلط است و شما باید با آن چانه‌زنی کنید. ما نباید به ملت فشار بیاوریم. آمریکا است که باید وظیفه خود را در برابر تعهدات انجام دهد. شما چه امتیاز دیگری می‌خواهید به آن‌ها بدهید. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: این همه امتیاز دادید؛ این را به مردم بگویید. چه چیزی را می‌خواهید بیان کنید. صحبت از صداقت م‌کنید. ۸ سال دولت خاتمی و ۸ سال دولت روحانی و همیشه طلبکارید. شما‌ها چه کار‌هایی کردی. چرا از مردم طلب کارید.

جلیلی اظهار کرد: یک طرف شمایید و یک طرف شهید رئیسی؛ زمان شما به راحتی در روز ۷۰۰ نفر می‌مردند و شما‌ها چه کردید. آقای پزشکیان دنیا مگر تنها سه کشور است. چرا به کشور ما می‌گویید قفس. روحانی در ۸ سال یک بار آفریقا نرفت و شهید رئیسی با سفرهایش چه گشایش‌هایی داشت.

روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد فرق دارد

پزشکیان در ادامه مناظره گفت: روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد فرق دارد. آن چیزی که من دیشب نشان دادم درست بود. اینکه ما چه قدر پول مملکت را اضافه کردیم آمارش معلوم است و زندگی مردم هم معلوم است.

وی افزود: مردم آیا می‌توانید بروید با این پول، گوشت و خانه بخرید. چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند. چرا بازنشستگارن را کتک زدید و به آن‌ها نرسیدید. مگر نگفتید سالی یک میلیون مسکن درست می‌کنید. تنها ۹۰۰ هزار ساختید. تورم ۳ سال بالای ۴۰ درصد است و مردم را اذیت کردید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مردم زمان آقای خاتمی آیا زندگی‌تان راحت‌تر نبود. نگاه این آدم‌ها اشتباه بوده و کل بلد بودن این‌ها آن است که می‌گویند در شورای امنیت ملی بوده؛ دیروز از او سوال کردم که آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نه. اگر داشت این برنامه شما چیست؟، برنامه او و قانون او را می‌خواهید اجرایی کنید. برنامه که وجود دارد این حرف‌های شما یعنی چی؟، بگویید برنامه شما چیست.

پزشکیان بیان کرد: این‌ها نشستن در جایی به‌عنوان دولت سایه و می‌گویند که ما فلان کار را می‌کنید. این چه حرفی است. دولت خاتمی را با این حرف‌ها مقایسه کنید. این‌ها کوتاه نمی‌آیند. اف‌ای تی اف را هم قبول نمی‌کنند. مردم اگر این‌ها درست می‌گویند به آن‌ها رای دهید.

جلیلی در ادامه گفت: آقای پزشکیان باز هم طفره رفتند و جواب ما را نداند و باز هم گفتن که تنها به آن‌ها باج می‌دهیم. شما که ادعای آلترناتیو دارید یکی از آن‌ها را بگویید.

وی ادامه داد: شما هر گفتمانی که با خارجی‌ها داشتید بعد از آن برای ما از قطعنامه گفتند. شما دیشب هم جای آن که مواضع خود را بگویید حرف‌های غلط و دروغ گفتید. شما ۳۲ سال عملکرد را گذاشتید کنار و تنها ۳ سال را دارید مقایسه می‌کنید.

در جریان برجام و fatf طلبکاریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: صادرات نفت خام در سال ۹۸ چند بوده و در سال ۱۴۰۲ چند برابر بوده این آمار‌ها را بررسی کنید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم به همین شکل است. پیشرفت را از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ ببینید. این دوستان در حرف‌های یک طرفه موفق هستند. این‌ها همان‌هایی هستند که پیش‌بینی تورم ۱۰۰ درصد را دادند و بعد‌ها نیز حرفی نداشتند بزنند.

جلیلی گفت: شما مردم را قبول ندارید مثلا شما دکتر شیبانی را قبول ندارید. مردم اکنون قضاوت می‌کنند. مردم ۸ سال تلخ روحانی را یاد دارند. مسئولان در کنار شما افتخار داشتند که مسکن نساختند. آقای پزشکیان با فرافکنی نمی‌توانید کار انجام دهید. شما دلار ۳ هزار تومان را ۳۰ هزار تومان کردید و شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را درست کنید.

وی افزود: رشد اقتصادی در دو دولت روحانی صفر بود یا نه؟ در سه سالی که شهید رئیسی، رئیس‌جمهور بود جان خود را فدا کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در جریان برجام و fatf طلبکاریم و باید حق مردم را بگیریم. ما نباید منفعل باشیم و باید طرح داشته باشیم. دولت شهید رئیسی تحریم‌ها را بی‌اثر کرد به نحوی که وزیر امور خارجه آمریکا به آن در مسئله فروش نفت اشاره کرد، اما یک جریان خود تحقیر می‌گوید که چون آنها نخواستند ما نتوانستیم تحریم‌ها را برداریم. 

جلیلی بیان کرد: من ۵۰ صفحه طرح دارم که طرفین را از تحریم کردن پشیمان کنیم. برنامه هفتم می‌گوید که رشد ۸ درصدی باید در اقتصاد اتفاق بیفتد، اما شما پیشاپیش می‌گویید که این میزان رشد کلاهبرداری است. شما بقیه را به طالبان بودن محکوم می‌کنید و حکم اعدام می‌دهید.

پزشکیان در ادامه گفت:  ایشان (جلیلی) می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، اما جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه‌دهنده راه روحانی هستم. در برابر چشم مردم کسانی که نیستند تهمت می‌زند. مردم ما بدانند که این نگاه همین است.  

وی افزود: مردم عزیز شب گذشته شما تفاوت دو مسیر را دیدید. سیاستگذاری محدود یا سیاست‌گذاری با استفاده از خرد جمعی؟ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری باید با مشارکت کارشناسان دولتی بخش خصوصی و اندیشکده‌ها باشد. برنامه‌ریزی در پشت در‌های بسته توسط دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد و من به این شیوه پایان خواهم داد.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم آگاه ایران گام اصلی برای بهبود معیشت و پیشرفت کشور رفع تحریم‌ها و تعامل با جهان است. من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد، اما همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و جهش تولید باید محقق شود.  

پزشکیان بیان کرد: بیش از ۱۴۰ اقتصاددان با گرایش‌های مختلف از طرح ما برای رشد اقتصادی حمایت کردند. مردم ایران مشارکت ما متشکل از فکر غلط نخواهد بود. فکر غلط یعنی اینکه خیال کنیم می‌توانیم بدون ارتباط با دنیا ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم.  

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم و وعده‌های رویایی نمی‌دهم؛ من شما را با قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم، اما تعهد می‌دهم که متخصص‌ترین افراد را به کار بگیرم و تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم همچنین تضمین می‌دهم که مردم را در بلاتکلیفی نگذارم و به مداخله‌های دولت در اقتصاد پایان دهم. من تعهد می‌دهم که برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برای کارآفرینان و بازرگانان ایران عزت را به ارمغان خواهیم آورد. برای تامین معیشت و بهبود زندگی مردم شبانه‌روز را نخواهیم شناخت. می‌گویند آدم‌هایی که دور من جمع شدند بد هستند، اما دور این دوستان چه کسانی جمع شدند؟

جلیلی در پاسخ گفت: یکی را بگویید؟

پزشکیان پاسخ داد: مردم عزیز شما می‌دانید که سفارت انگلستان و عربستان را چه کسانی اینگونه کردند. ایشان راحت می‌گوید که شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود راحت جلوی چشم مردم تهمت می‌زند.

جلیلی اظهار کرد: آقای ظریف در ستاد شما با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه در ستاد شما هست یا نه؟ در زمان ایشان ۱۵ بار گفتیم که تعهدات را انجام دادیم و طرف از تعهد خارج شد. 

پزشکیان گفت: برای همین قرارداد غلط دارید خودتان را می‌کشید که به نتیجه برسد.

جلیلی بیان کرد: وقتی طرف مقابل در موضع زورگویی است نباید به او امتیاز بدهیم. نه اینکه اگر از تعهد خارج شد ببینیم صبر راهبردی می‌کنیم چراکه این‌ها نگاه‌های واقع بینانه‌ای در سیاست خارجی نیست. 

وی ادامه داد: همین فردی که در ستاد شماست گفته است که ما ۳۰۰ هزار تومان به مردم دادیم که به ما رای بدهند که این تهمت است. شما نمی‌دانید دور و بری‌هایتان چه می‌گویند. 

پزشکیان پاسخ داد: شما در مورد من حرف بزنید.

جلیلی اظهار کرد: شما با همین‌ها می‌خواهید کار کنید و رفتار و منششان مشخص است. آقای پزشکیان مشکل شما این است که به متخصصان و دانشمندان نگاه نمی‌کنید و می‌خواهید با یک کلمه ظرفیت‌های بزرگ را کنار بگذارید. صحبت از اجماع می‌کنید، اما جوانانی که عضو حزب شما نیستند می‌گویید دولت سایه درست کردند. 

وی تاکید کرد: دولت سایه کیست غیر از جوانان نخبه‌ای که کار می‌کنند و به جمع بندی‌های موثری رسیده‌اند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در جلسه دولت به روحانی پیشنهاد دادم که باید پیش‌بینی داشته باشید چراکه بدون این شاخصه نمی‌شود کار کرد. می‌گویید که اقتصاددانان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را ما هم ببینیم؟ اقتصاددانان شما بگویند نسبتشان با رشد ۸ درصدی چیست.

پزشکیان بیان کرد: ایشان دیشب قافیه را باخته و امشب تهمت می‌زنند. کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا می‌خواهد چه بلایی سر مردم بیاورد. 

وی تاکید کرد: من برای ساختن خانه‌های بهداشت، کارگری کردم و ۶۰۰ خانه بهداشت را به یاری مردم ساختم. من با حزب و گروه بالا نیامدم بلکه با کمک مردم به اینجا رسیدم. من حزب و جناح و دسته نیستم. 

جلیلی بیان کرد: : شما به دولت سایه توهین کردید! 

پزشکیان گفت: بیشتر گروه قالیباف آمدند و در ستاد من کار می‌کنند؛ بنده بار‌ها گفتم که راهم راه مولا علی است و مسیر حکومت من همان راهی است که حضرت علی (ع) به مالک اشتر توصیه کرد؛ شاخص ما مردم هستند. 

وی ادامه داد: با این دعوا‌هایی که با یکدیگر می‌کنیم تنها ۴۰ درصد به ما رای دادند و ۶۰ درصد با ما مشکل دارند. شما می‌گویید من با مسکن مهر مخالفم که این هم یک تهمت دیگری است. این رئیس‌جمهور فردا است؛ مردم بدانید این‌ها چه کسانی هستند.

آقای پزشکیان صداقتتان را نشان دهید

جلیلی در ادامه مناظره اظهار کرد: خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. ۳۲ سال کشور در اختیار تفکر سیاسی شما بوده است پس چرا خودتان را کنار می‌کشید و طلبکار هستید؟ 

پزشکیان گفت: بازهم تهمت می‌زند.

جلیلی ادامه داد: خداوند ناظر و شاهد است و می‌داند که این مطالبی که گفته می‌شود چقدر درست است یا خیر. آقای پزشکان یک بار دیگر مباحث خود را مرور کنید. شما مسئله و تاریخ مسائل را نمی‌دانید.  مردم بدانند بدون آنکه موضوع چیزی را بدانیم نمی‌توانیم برای آن راه‌حل پیدا کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: آقای پزشکیان ما که می‌گوییم با مردم با صداقت صحبت کنیم اول خودتان صداقتتان را نشان دهید! امروز و فردا باید در محضر خدا پاسخگو باشیم و این را مدنظر داشته باشید.

پزشکیان گفت: ایشان راحت جلو چشم مردم می‌گوید حزب هستی و ضدمردمی در حالی که چنین نیست.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما سه سال پیش در یک جلسه دانشجویی اشاره کردید که بنزین را باید قیمت بازار آزاد به مردم عرضه کنند. رئیس ستاد شما هم اشاره کرده است که مسئله بنزین اگر کارشناسی مطرح شود گرانی با آرامش اعمال خواهد شد، بیان کرد: در جلسه دانشجویی من یک حرفی زدم درست است، اما بحث حاکمیت جلسه دانشجویی نیست. 

وی افزود: انرژی را بیشتر پولدار‌ها استفاده می‌کنند و هزینه آن را افرادی می‌دهند که استفاده چندانی از انرژی ندارند چون حاکمیت سوبسید را به ثروتمندان می‌دهد لذا می‌گویم اگر قرار است یارانه‌ای داده شود باید به همه اقشار جامعه تعلق گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قرار نیست روستاییان و کسانی که حتی یک ماشین ندارند هزینه گران امکاناتی را بپردازند که پولدار‌ها از آن بهره می‌برند. نگاه من این است که اگر عدالت وجود دارد ابتدا باید محرومان را ببینیم. پس اگر قرار باشد سوبسیدی ارائه کنم قطعاً این قشر برای بند اولویت دارند. 

وی ادامه داد: این مسئله باید با قانون و کارشناسی حل شود و یک روز باید سوبسید و یارانه‌ای که در کشور ارائه می‌شود عادلانه شود. چرا مثلاً خانه بنده اگر استخر و کلی امکانات دارد باید همان سوبسیدی در گاز به من تعلق گیرد که به یک روستایی تعلق می‌گیرد. این مسئله باید مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گیرد.

بنزین گران نمی‌شود

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است در دولت شما قیمت بنزین افزایش پیدا کند، گفت: دوره ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا نیست. همین دولت آقای روحانی که می‌گویند دولت آقای پزشکیان دولت سوم روحانی است. می‌گفت به کسی که ماشین دارد باید یارانه دهیم در حالی که این عدالت نیست، زیرا کسی که ۳ ماشین دارد سه برابر کسی که ماشین ندارد یارانه می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ناترازی بنزین مشکل اصلی ماست. باید مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهیم. مردم اگر احساس نفع کنند وارد می‌شوند. باید به مردم اعتماد کرد و به مردم اجازه داده شود که مصرفش را مدیریت کند. این به معنای افزایش قیمت نیست و با همین قیمت بنزین ادامه می‌دهیم. مردم باید احساس کنند که بی‌عدالتی کنار گذاشته شده است و با مدیریت مصرف می‌تواند جلو رود. هرگز قیمت بنزین اضافه نمی‌شود.

ثبات را به بورس برمی‌گردانم

مجری برنامه در ادامه به پزشکیان گفت: در دوران آقای طیب‌نیا باعث شد تا به بورس آسیب وارد شود. آیا در این باره رویکرد دولت شما متفاوت است؟

پزشکیان پاسخ داد: روحانی به من ربطی ندارد. آنچه من درباره بنزین گفتم نگاه خود من بود. اگر این‌ها این طرح را داشتند چرا زمان شهید رئیسی اجرا نشد. باید کاری کنیم که مردم تحت فشار نباشند. ما ۵ هزار میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم. اقتصاد یک نفر نیست. مجموعه‌ای از اقتصاددانان باید نسخه این مشکل را طراحی کنند. دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند. مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را سر اقتصاد می‌آورد. ثبات و امنیت را به بورس برمی‌گردانیم و کسری بودجه را از بورس جبران نمی‌کنیم. تحریم‌ها در بورس موثر است که تا حل نشود موج آن در بورس موثر است.

مجری از جلیلی پرسید می‌گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس شکست می‌خورد؟ که جلیلی در پاسخ بیان کرد: بورس موضوع مهمی است و من در این چند روزه با بسیاری از مردمی که از بورس ضربه‌های زیاد خوردند صحبت کردم. بورس باید منشا شکوفایی اقتصاد باشد. در سال ۹۸ و ۹۹ نامه نوشتم به آقای روحانی و ۲۲ نکته را به دولت گفتم. چرا سرمایه مردم بر باد رفت. 

وی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای تولید و ارتقای کشور است. بازار اولیه بورس بستر تولید است. بازار ثانویه هم تضمین‌کننده فعالیت‌های بازار اولیه است. این مدیریت می‌خواهد یعنی باید شورای ثبات داشته باشید. نمی‌شود بیمه به بورس بی‌تفاوت باشد. سهام باید بیمه شود تا مردمی که این‌گونه متضرر شدند و آن زمان به آقای روحانی هشدار دادیم که این اقدامات به بورس ضربه می‌زند. بورس فرصت است که می‌تواند جهش کشور را محقق کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: عده‌ای سرمایه‌دار به‌دنبال رانت هستند و دوست دارند بازار بورس تلاطم داشته باشد تا به رانت‌هایش ادامه دهد. چرا شفافیت وجود نداشت. نظرمان تقویت بورس است. تسهیل تامین مالی تولید باید انجام شود. 

جلیلی بیان کرد: اگر درباره جهش تولید صحبت می‌کنیم شرطش تسهیل تامین مالی است. یک نگاه این است که نقدینگی را ببرید به ساختن یا ببرید در تولید. آقای پزشکیان گفته بودید که اگر یارانه فقط به دهک‌های پایین داده شود مشکل اقتصاد حل می‌شود و یارانه ۴۵ هزار تومانی کمر اقتصاد را خرد کرده است.

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: کسی که بخوابد و به فکر مسکلمان نباشد مسلمان نیست. پس حاکمیت باید مشکل مردم را حل کند. حاکمیت نباید بگذارد مردم بی‌خانمان و گرسنه بمانند. ما ادعا می‌کردیم باید مملکت را گلستان کنیم، اما چه شد. الان بسیاری برای خرید نان قرض می‌کنند. من جراح قلبم و محرومان را درمان می‌کنم. از پولداران می‌گیرم و به فقرا می‌دهیم. باید شناسایی شوند. نقشه بدون ارزیابی وضع موجود امکان ندارد. الان به همه یارانه می‌دهیم در حالی که باید دید به چه کسانی باید داده شود.

مجری از جلیلی پرسید ما در برنامه‌های شما درباره یارانه‌های شما موردی ندیدیم در این زمینه توضیح می‌دهید که وی در پاسخ گفت: باید بگویید حدیث‌هایی که بیان می‌کنید چگونه باید عملی شود. باید دید وضع موجود و مطلوب چیست. ما زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت در اصل ۴۵ دلار به مردم داده می‌شد در حالی که در ۸ سال این دلار به ۳۰ تومان رسید و تورم شد ۶۰ درصد و کماکان همان ۴۵ هزار تومان یارانه را می‌دهیم و همان افرادی که در ستاد شما هستند می‌گفتند ما عزا می‌گیریم که می‌خواهیم ۴۵ تومان به مردم بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شهید رئیسی به این موضوع بی‌تفاوت نبود. تورم ۶۰ درصد را از دوران روحانی داشتیم. شهید رئیسی یارانه را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند. ما طرح سبد غذایی خانوار را طراحی کردیم. ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کیلو کالری است که نیاز روزانه هر انسان است را در این طرح فراهم کردیم. طرح سفر خانوار را مطرح کردیم، زیرا زندگی مردم فقط نان بخور و نمیر نیست و به تفریح هم نیاز دارد. من با جوانی حرف می‌زدم که می‌گفت من یکبار هم سفر نرفتم. بسیاری از این طرح‌ها هزینه برای دولت ندارد. باید ضریب جینی ما در بهترین حالت باشد.

پزشکیان در ادامه بیان کرد: مردم عزیز یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم باز می‌خواهند سبد بدهند؛ من هم می‌دهم، اما با کدام پول و چگونه؟ مردم عزیز وضعیت تورم ۴ سال است که بالای ۴۰ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت است. سفره‌های مردم آیا با ۱۰ برابر شدن یارانه‌ها بزرگ شده است؟

قول ساخت یک میلیون مسکن را نمی‌دهم

مجری در ادامه مناظره از پزشکیان پرسید زمانی که اظهار نظر اطرافیان شما را می‌بینیم نکاتی وجود دارد. مثلا رئیس ستاد شما عنوان کرد که راه‌حل مسکن خروج دولت است. برنامه دولت جنابعالی برای ساخت مسکن چیست؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: برنامه من اجرای قانون است. بنده قانون را اجرایی می‌کنم. دولت شهید رئیسی اعلام کرده بود سالی یک میلیون مسکن می‌سازد و نتیجه این است که اکنون هیچ فرقی با قبل از دولت شهید رئیسی نداشتیم و دلیل آن است که وعده دادند، اما عملی‌اش نکردند. می‌گفتند یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تورم را کم می‌کنیم، اما نکردند.

وی ادامه داد: من البته قول یک میلیون مسکن را نمی‌دهم، اما سعی می‌کنم قانون را انجام دهم. ما باید در ادامه دادن راه شهید رئیسی آمایش سرزمینی که رهبری نیز فرمودند را رعایت کنیم. این را بدانیم تهران در سال‌های آتی مشکلات زیادی دارد و اگر آمایش سرزمینی را در آن رعایت نکنیم با مشکلات فراوانی موجه می‌شویم. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره مسکن بالا رود و آن تنها تورم است و باید جلوی تورم را بگیریم. دولت‌ها فرقی نمی‌کنند و بر اساس تورم پول می‌دهند و مشکل زیاد می‌شود.

پزشکیان اظهار کرد: ما اگر قدرت داشته باشیم و جلوی تورم را بگیرم این کار راه‌های فراوانی دارد. با انجام این کارها بعضی از مشکلات را حل می‌کنیم.

مجری از جلیلی پرسید شما وعده خانه‌دار کردن مردم و رفع مشکلات اجاره‌نشین‌ها را دادید. چگونه این وعده را محقق می‌کنید؟ که وی در پاسخ بیان کرد: مردم انتظار دارند که بدانند در ۴ سال آینده در این زمینه چه می‌کنیم. موضوع اول رویکرد ما در این زمینه است. مسئول ستاد ایشان که سال‌ها وزیر بودند عنوان کردند که وزارت مسکن تعهدی ندارد و هرگز در پی کاهش قیمت مسکن نیستیم. این رویکرد آیا می‌خواهد ادامه پیدا کند که  این را مسئول ستاد شما می‌گوید و اگر خواستید جواب بدهید.

وی ادامه داد: ما سالی چند هزار ازدواج داریم لذا باید به فکر مسکن باشیم. همین ازدواج نیز موضوعی دیگر است. این نوع نگاه دوستان درباره مسکن باعث مشکلات کنونی است. در ۸ سالی که دوستان شما بودند متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: شما می‌دانید چند درصد مردم ما اجاره‌نشین هستند. اتفاقا در برنامه هفتم که نمی‌دانم شما از آن اطلاع داریم در آن عنوان شده است که در این زمینه چه کنیم. سوال من آن است که شما باید برای این طرح برنامه داشته باشید. برای مشکل زمین برنامه وجود دارد. سوال من این است که شما باید برای این طرح برنامه داشته باشید. در برنامه برای مشکل زمین برنامه وجود دارد.

جلیلی ادامه داد: مسئله زمین در دولت شهید رئیسی مطرح و حل شد و باید به زیستگاه مسکنمان اضافه کنیم. رئیس‌جمهور باید در اداره کشور برنامه داشته باشد نه اینکه بگوید حالا بعداً بررسی می‌کنیم. در حوزه اقتصاد دریامحور شما چه برنامه‌ای دارید؟ شما باید به مباحث خود جهت بدهید.

باید ارز تک‌نرخی شود

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه در میزگرد گفته‌اید یا باید تحریم‌ها را حل کنیم یا زندگی مردم به فلاکت کشیده می‌شود. اگر تحریم‌ها از بین نرفته و توافقی حاصل نشد قیمت‌ها چه می‌شود ؟، گفت: در دولت آقای رئیسی مگر قول نداده بودند که سالانه یک میلیون مسکن می‌سازند چه شد؟ قوانین وجود دارد، اما چرا نمی‌شود. 

وی افزود: در ابتدا حقوق کارمند را درست بدهند تا وی بتواند زمین بخرد، اما با این حقوقی که ما به مردم می‌دهیم ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌توانند مسکن تهیه کنند. تورم به دلیل پولی است که دولت از جیب مردم برمی‌دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر بتوانیم ارز را وارد مملکت کنیم و به صادرات بپردازیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حدود زیادی بگیریم. وقتی کشور تحریم است قیمت‌ها گران می‌شود و تورم‌ها باعث می‌شود تا دولت دست در جیب مردم کند. ما بدون در نظر گرفتن رفع تحریم‌ها می‌توانیم ناترازی در حوزه انرژی ارز و مدیریت را برطرف کنیم. 

پزشکیان بیان کرد: ما اکنون کل یارانه بنزین و برق و انرژی می‌دهیم. لازم است که ارز تک نرخی شود به جز مسائلی که به زندگی ضروری مردم بستگی دارد.

مجری از جلیلی پرسید شما درباره حکمرانی ریال حرف زدید. در این باره توضیح می‌دهید که وی در پاسخ گفت: ما در طبس در همین دولت به مردم زمین دادیم که خودشان ساختند. دولت شهید رئیسی تورم بیش از ۶۰ درصد را به ارث برد که تمام تلاشش را برای کاهش آن انجام داد. تورم باید ریشه‌یابی شود و از سرزنش افراد هم ناراحت نشد.

وی تصریح کرد: امروز متاسفانه کار کردن و مطالعه شده است ضد فضیلت و ندانستن شده است فضیلت. در برخی از موضوعات شما اطلاعات ابتدایی هم ندارید و می‌خواهید در جایگاه ریاست‌جمهوری باشید. هسته اصلی تورم و جهش تورم دو موضوع مهم هستند. هسته اولی مربوط به ناترازی در بودجه است. از یک طرف باید منابع افزایش و مصارف کاهش یابد. باید ارزآوری هدف اصلی کشور برای همه دستگاه‌های کشور باشد. نباید به مردم فشار آورد بلکه باید هزینه‌های غیرضروری دولت کاهش یابد. انضباط مالی بر همین اساس است لذا باید حاکمیت ریال داشته باشد. باید سامانه‌ها راه بیفتد. باید حاکمیت ریال به سمت تولید برود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: آنچه مردم ما را اذیت می‌کند جهش‌ها در قیمت ارز است. مشکل مردم امروز تورم است. وقتی ندانید بین تخصیص و تامین ارز چه مشکلاتی وجود دارد نمی‌توانید مشکل را حل کنید. برای بازار ما ثبات ارز مهم است. 

جلیلی اظهار کرد: قیمت ارز در یک بازار سالم کشف می‌شود. ما برای این‌ها نه تنها برنامه داریم بلکه احکام را هم صادر کردیم و از روز اول این را پیگیری می‌کنیم. آقای پزشکیان شما با واردات خودرو مخالف بودید.

پزشکیان در پاسخ گفت: ما بازار را بستیم. همان واکسنی که ما تولید کردیم اگر ما تولید نمی‌کردیم صد برابر باید می‌خریدیم.

وی ادامه داد: وقتی به مردم پول می‌دهیم چون جنس بی‌ارزش ایرانی می‌دهیم، اما وقتی جنس خارجی می‌خریم آن را ۱۰ برابر می‌کنیم. واردات خودرو با ارز‌هایی که داریم باید آزاد شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بازار آزاد است باید واکسن هم آزاد می‌شد. ماشین مزیت ما نیست اگر همین ماشین را خارج بفرستیم با نصف قیمت هم نمی‌خرند. می‌گفتند که باید ماشین دست دوم وارد کنیم. به کجا رسیده‌ایم که همین را هم اجازه نمی‌دهند. همه ماشین‌ها از چین وارد شده است و قیمت هم با قیمت چین متفاوت است. وقتی پول می‌دهیم پول ایرانی می‌دهیم، اما جنس خارجی را به ۱۰ برابر به مردم می‌فروشیم. رقابت اگر باز شود خود به خود بازار تنظیم می‌شود.

پزشکیان ادامه داد: اگر رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد شوند ارز‌ها باید تنظیم شوند و این کار توسط بازار عملی می‌شود. دولت باید این مسائل را پشتیبانی کند و بازار خود را تنظیم مکند و دولت نباید در بازار مداخله کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار