زاکانی در برنامه «میزگرد اقتصادی»

جواب مشاور پزشکیان را در مناظره پنج‌شنبه خواهم داد

گرفتن حق از گردن کلفت‌ها در تخصص بنده است

تهران (پانا) - کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت مشاور آقای پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به رئیس‌جمهور شهید بود؛ در مناظره پنج‌شنبه جواب سخنان ایشان را خواهد داد.

کد مطلب: ۱۴۸۱۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
جواب مشاور پزشکیان را در مناظره پنج‌شنبه خواهم داد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشاور آقای پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به رئیس‌جمهور شهید بود؛ در مناظره پنج‌شنبه جواب سخنان ایشان را خواهم داد. در دورانی که این آقایان بودند علاوه بر اینکه اقتصاد را اصلاح نکردند بلکه اقتصاد خانوارها به تاراج رفت.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی امشب - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت و گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که نیاز به تحول در راستای عدالت و پیشرفت دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرفصل‌های اقتصادی من شامل آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و توجه به تقویت و ارزش پول ملی، اقتصاد بر پایه دانش و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده ویژه در محصولاتی که تحریم پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت در اقتصاد، توجه به خصوصی‌سازی درست، چالاکی دولت، عبرت گرفتن از مشکلات گذشته، خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت است.

زاکانی ادامه داد: هر کسی داعیه کار و تلاش دارد ابتدا باید مشکلات کشور از جمله تورم، گرانی، عدم ثبات در قیمت‌ها، کوچک شدن سفره مردم، را بشناسد. مسکن به طور میانگین ۴۱ درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. بیکاری جوانان، درد بی‌پولی ناشی از بیماری و سقوط خانوارها به زیر خط فقر، درآمدها ریالی است اما هزینه‌ها مبتنی بر دلار است. باید به این موارد توجه کرد.

وی ادامه داد: فساد اقتصادی مسئله مهمی است. فقر، فساد و تبعیض نیازمند اصلاح است و مردم می‌گویند چرا این سه مسئله فقط برای آنهاست. بدهی دولت‌ها به بانک‌ها که سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰۵ همت بود در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد افزایش یافت. نقدینگی ایران ۷۵ درصد است که نسبت به سایر کشورها بیشتر نیست اما سرگردان است و تبدیل به سیل شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها اثر واقعی و روانی دارد. البته اثر آن روز به روز رو به کاهش است. رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌خواهد. با همه این مشکلات کشور دچار بحران نیست. عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد البته از دهه ۱۳۷۰ شروع شد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید رئیسی با عملکردی که داشت ترمز مشکلات و فسادها را کشید، گفت: جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند اعتماد به مردم و درگیر کردن شرکتهای خصوصی و تعاونی است. طبق قانون باید تا ۲۵ درصد اقتصاد به بخش تعاونی واگذار شود. سرمایه‌گذاری نیاز به مشارکت مردم دارد. نرخ سرمایه‌گذاری در دهه ۱۳۹۰ تقریبا منفی شد. از بانک‌ها خوردند و آنها نیز کاری کردند که سفره مردم تنگ‌تر شد. مردم در سال ۱۳۹۹ در بورس بیچاره شدند. با دعوت نادرست از مردم برای رفتن به فعالیت در بورس، کمر مردم شکسته شد چون زندگی‌شان را فروختند، گرانی در دولت روحانی ۱۰ برابر شد.

وی ادامه داد: تدبیر و تصمیم‌گیری دولت برای بافت فرسوده و اختصاص تسهیلات، کاری است که دولت باید انجام دهد. قم ۱۶۰۰ هکتار و تبریز بیش از ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. ساخت ۲۰۳ هزار مسکن را در تهران هفته گذشته شروع کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بودجه شهرداری امروز ۵ برابر ۳۰ ماه قبل است.

زاکانی گفت: واسطه‌ها تا ۴۰۰ درصد در بخش کشاورزی سود می‌برند، اما کشاورز، مصرف‌کننده و توزیع‌کننده‌ها متضرر می‌شوند. کشاورزی قراردادی تامین کالاها راهکار حل این مشکل است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تجربه موفق دولت رئیسی همین کاری بود که در یارانه نان انجام داد، اما ناقص ماند و باید ادامه یابد.

وی از تبدیل ۱۲۰۰ حساب شهرداری به یک حساب سخن گفت و افزود: با این کار حساب‌های مالی شهرداری را شفاف کردیم و نظارت را سیستمی کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شفاف‌سازی دارایی بانکها و کوتاه کردن دست بانک‌ها از بازار سرمایه‌گذاری، هدایت بانک‌ها با بورس و جلوگیری از رانت‌گیری شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها را از دیگر برنامه‌های دولت احتمالی اش عنوان کرد.

وی ناترازی بورس و انرژی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ناترازی‌های نابرابر باید اصلاح شود تا همه مردم بهره‌مند شوند. عمده مردم ایران با اصلاح این فرآیندهای نامطلوب در این مسئله سود خواهند کرد. ۱۱.۸ میلیون خانوارهای ایران ماشین دارند و ۱۲.۱ میلیون خانوارها ماشین ندارند یعنی حدود ۴۰ میلیون نفر فاقد ماشین هستند. در طرحی که برای انرژی خانوار که شامل برق، گاز و بنزین است، این فرآیند را اصلاح خواهم کرد و مردم سود خواهند کرد. این صرفه‌جویی با اعتبار طلا جبران می‌شود. کسی که خودرو ندارد از یارانه انرژی برخوردار خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به میزگرد سیاسی خارجی پزشکیان گفت: آقای مشاور پزشکیان سخنانی را بیان کردند که جفا به رئیس‌جمهور شهید بود. در مناظره پنج‌شنبه جواب سخنان ایشان را خواهم داد. در دورانی که این آقایان بودند علاوه بر اینکه اقتصاد را اصلاح نکردند بلکه اقتصاد خانوارها به تاراج رفت. خیلی علاقه ندارم مسائل را باز کنم چون این بنده‌های خدا در کشور مشکلات زیادی پیدا خواهند کرد.

زاکانی در تشریح رابطه بخش‌های سیاسی و اقتصادی در دولت احتمالی اش، گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به سیاست ممکن نیست. تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد و فهم اقتصادی داشته باشد، اما رئیس‌جمهور باید از مسئولیتی که دارد شناخت داشته باشد، عرضه داشته باشد و پاکدست باشد. داشتن این سه ویژگی موجب غوغا کردن مسئول مربوطه می‌شود.

دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند

وی ادامه داد: دستوری کردن اقتصاد را نفی خواهم کرد و باید طبق آنها عمل شود. تجار تبریزی می‌گفتند طی هفت ماه ۱۰ بخشنامه دولتی صادر شد. دولت باید دست و پایش را از اقتصاد جمع کند. دولت از تصدیگری باید خارج شود و هادی، تسهیلگر، حامی و بسترساز شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمع کردن دست و پای سیاست به معنای دخالت بی‌جا کردن در حوزه اقتصاد و سپردن کار به کاردان را دنبال خواهم کرد. قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی را به ۱۵۰۰ تومان اصلاح می‌کنم. شرکت‌های دولتی هم باید خصوصی شوند نه مثل گذشته که اختصاصی شدند. دست و پای دولت در حوزه اقتصاد زیادی بلند شد. اقتصاد با دستورالعمل درست نمی‌شود بلکه باید به قاعده خودش انجام شود. قبول دارم که اقتصاد ایران خیلی سیاست‌زده شده است.

در این میزگرد آقایان عمادالدین سخایی و مالک شریعتی به عنوان مشاوران اقتصادی زاکانی و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، داوود دانش‌جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناس حضور داشتند.

زاکانی در پاسخ به عملکردش در شهرداری تهران و بخشی از برنامه‌های اقتصادی اش، گفت: آدمی هستم که به شدت دنبال شفافیت هستم. شهرداری تهران متفاوت از شهرداری‌های سایر شهرهاست و اختیارات و امکانات گسترده‌ای دارد. تامین بودجه شهرداری کار سختی بود. بودجه دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ چند درصد رشد داشت. سال ۱۳۹۹ از بانک پول گرفتند و حقوق کارکنان شهرداری پرداخت شد. سهم اعتبارات عمرانی شهرداری تهران ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ همت افزایش یافته است و این از افتخارات بنده است و دیگران یاد بگیرند و عمل کنند.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال دوره قالیباف این اعداد بسیار پایین‌تر بود و میانگین تحقق بودجه شهرداری تهران در آن سالها هم بسیار کم بود. بودجه شهرداری ۱۱۰ درصد رشد یافته است. در شهرداری تهران امروز چیزی به اسم فروش تراکم وجود ندارد. اساس کار را به سمت مولدسازی، کار، تلاش و فعالیت سوق دادیم. پرداخت عوارض شهرداری توسط شهروندان ایرانی در دوره بنده به شش برابر افزایش یافته است. قبل از ما مجوز ۶۰ برج در سال صادر می‌شد اما در دوره بنده به شدت کاهش یافته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پول پروژه از کنار مولدسازی کسب می‌کنیم. یک پروژه را زیر پارک درست می‌کنیم بی‌آنکه به پارک آسیب بخورد. پول تونل، اتوبان و سایر پروژه‌های شهری را هم به همین صورت تامین می‌کنیم. در بافت فرسوده ۲۸۰ درصد رشد کردیم بی‌آنکه عوارض شهری بگیریم. در حوزه پسماند تمام همت ما این است تا مجموعه‌های اقتصادی را تبدیل به شرکت‌های سهامی عام کنیم و به بورس ببریم و به خودِ مردم واگذار کنیم.

زاکانی ادامه داد: طلب پیمانکاران را که از سال ۱۳۹۹ باقی مانده بود در سال قبل تسویه کردیم. دیون شهرداری به بانک‌ها را هم بخش قابل توجهی از آنها را تسویه کردیم.

وی دادن افطاری به مردم در ماه رمضان را جزو افتخارات شهرداری تهران دانست و گفت: با همکاری گروه‌های جهادی مردمی به مردم افطاری دادیم. در کنار شهرداری ده مجموعه دیگر هم حضور دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رفتار شورای شهر با شهرداری تهران گفت: در شورای شهر سلایق مختلفی حضور دارند و باید دید حرف چیست و حق چیست.

زاکانی گفت: پیش‌بینی بودجه شهرداری همین است که انجام می‌دهیم اما شورای شهر همواره بودجه پیش‌بینی شده شهرداری را کاهش داده است. در سال دوم مسئولیتم ۷۰ همت به شورای شهر بردیم. در سال بعد ۱۰۴ همت به شورا بردیم و شورا باز آن را کم کرد. امسال هم ۲۰۳ همت بردیم اما شورای شهر به ۱۶۹ همت کاهش داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا یارانه نقدی را به اعتبار طلا مرتبط کرده‌اید، گفت: از بودجه پرداخت نمی‌شود. حامل‌های انرژی گران نمی‌شود چون هر عددی به حامل‌ها اضافه شود بین ۵ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد حتی نرخ بنزین ۳۰۰۰ تومانی را هم به ۱۵۰۰ تومان کاهش می‌دهیم. میزان مصرف بنزین، گاز و برق را محاسبه می‌کنیم و اعداد آنها را تجمیع و سپس بر کل خانوار کشور تقسیم می‌کنیم و البته مناطق گرمسیری و سردسیری را هم در نظر می‌گیریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سوخت را نصف قیمت بازار جهانی می‌خرد و به عدد حدود ۵۰۰۰ واحد می‌فروشد به کسانی که نیاز بیشتر به سوخت دارند. هر ۱۲۰۰ واحد هم یک گرم طلا می‌شود حالا هر قدر مردم صرفه‌جویی کنند سهم اعتبار طلای‌شان افزایش می‌یابد. چیزی که می گویم به اقتصاد دولت ارتباطی پیدا نمی‌کند و کل روند شفاف می‌شود و از کیک بزرگ یارانه همه استفاده می‌کنند. به صورت مختصر درباره این بسته اقتصادی توضیح دادم تا مردم سود ببرند، قاچاق ریشه‌کن شود و ثبات اقتصادی حاصل شود. در این صورت سوخت فسیلی جایش را به سوخت‌های پاک خواهد داد. کسی که یک واحد در سوخت فسیلی صرفه‌جویی کند ۸ واحد سود پاک سود می‌کند.

وی توضیحش را به یک خانوار ۵ نفره معطوف کرد و گفت: ۹۵ درصد مردم از طرح ما سود می‌کنند و ۵ درصد هم شاید دوست داشته باشند اسکناس را آتش بزنند و با آن خودشان را گرم کنند. صنعت و کشاورزی کشور در حال نابود شدن است به خاطر قطعی برق. همه چیز را به نفع تولید کشور هدایت خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح اینکه چطور می‌خواهیم مردم را در حوزه نفت و گاز سهیم کنید، گفت: برای این کار تکلیف قانونی داریم که آنها را با ۱۳ - ۱۴ بسته اقتصادی اجرایی خواهم کرد. باید به مردم تکیه کرد و نمی‌توانیم ثابت بمانیم. ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه بر مشارکت مردمی تاکید کرده است. صنایعی که از آن متضرر می‌شویم را یاد گرفته‌ایم به بورس ببریم تا ضرر را متوجه مردم کنیم اما ما در دولت خدمت عکس این جریان رفتار خواهیم کرد تا مردم به جای ضرر، سود کنند.

گرفتن حق از گردن کلفت‌ها در تخصص بنده است

زاکانی در پاسخ به این پرسش که حقوق مردم از گردن کلفت‌ها را چطور خواهید گرفت، گفت: گرفتن حق از گردن کلفت‌ها در تخصص بنده است و شاید متخصص‌تر از بنده نداشته باشید که یقه گردن‌کلفت‌ها را بگیرد. یقه وزیر اطلاعات را در صحن علنی مجلس گرفتم و برای اولین و آخرین بار گرفتم و اجازه ندادم کسی در حاشیه بماند و ضعیف‌کشی شود درباره سایر وزرا هم این چنین رفتار کردم. برادر رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور هم همین طور. قبل از دوره نمایندگی عضو هیات علمی یک دانشگاه بودم، دیدم که یکی از مدیران یکی از دستگاه‌ها به ۹۶۰ میلیون دلار تعرض کرده است، مدیر فلان دستگاه به دفترم آمد و گفت به ما اعتماد کنید و بنده هم گفتم بنده به هیچ کس اعتماد ندارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کرد در سال ۱۳۹۴ از کسانی که ارز از دولت گرفتند،‌ ارز را به حساب دولت برگردانند  ۵۵ نفر را شناسایی کردیم که ۵۰ میلیون دلار به بالا گرفته بودند و حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار گرفتند و از این تعداد ۴۴ نفر هم یارانه نقدی می‌گرفتند؛ گردن کلفت یعنی این. به قیمت نرخ ارز امروز باید طلب مردم را بگردانند نه قیمت ۱۲۲۶ تومان.

زاکانی اظهار کرد: بورس یعنی مردم و باید به آنان مراجعه کنیم.

در این میزگرد آقایان عمادالدین سخایی و مالک شریعتی به عنوان مشاوران اقتصادی زاکانی و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، داوود دانش‌جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناس حضور داشتند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار