«مناظره» مهمترین ابزار تبلیغاتی نامزدهاست؛

مناظره رقابتی با شور انتخاباتی موجب افزایش مشارکت خواهد شد

جبلی: بالای ۹۲ درصد مردم از مناظره نخست رضایت داشتند

تهران (پانا) - طبق جدول زمان‌بندی شده صدا و سیما، دومین مناظره انتخاباتی امشب برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۱۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مناظره رقابتی با شور انتخاباتی موجب افزایش مشارکت خواهد شد

در حالی که دومین مناظره انتخاباتی، ساعت ۲۰ امشب با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» برگزار می‌‌شود، عمده‌ترین برنامه نامزدهای این دوره از انتخابات تا امروز بر محورهای اقتصادی برنامه هفتم توسعه، سرمایه گذاری خارجی و مهار تورم و ثبات اقتصادی متمرکز بوده است. 

در این میان برخی از کاندیداها با سیاهنمایی و زیر سوال بردن عملکرد دولت سیزدهم، از ارائه برنامه و اهداف خود سر باز‌ می‌زنند. در بحبوحه تلاش جریان‌های سیاسی برای جلب اقبال عمومی، یک جریان خاص در حال برجسته‌سازی مسأله تحریم به عنوان مسأله اول کشور است. 

در صورتی که یکی از مهم‌ترین ابتکارات و اقدامات شهید جمهور و شهید دیپلمات، باز کردن قفل‌های متعددی بود که به بهانه تحریم به حرکت کشور زده شده بود و در نتیجه آن ادبیات تحریم که نوعی سیگنال‌دهی به خارج برای تشدید فشارها بود، در ادبیات سیاسی کشور کمرنگ شد.

هشت روز دیگر در حالی مردم برای انتخاب رئیس جمهور چهاردهم پای صندوق‌های رأی می‌روند که با خلق نصابی جدید در خدمتگزاری بوسیله رئیس‌ جمهور شهید، کار برای نامزدها دشوارتر از قبل شده است چرا که شهید آیت‌الله رئیسی، برخلاف همه ادوار گذشته میراثی از خود به یادگار گذاشت که به نظر می‌رسد با هر سلیقه و نگاه سیاسی، رئیس دولت آتی نمی‌تواند این میراث را نادیده بگیرد.

آیت‌الله رئیسی در مدت زمان کوتاه سه ساله که ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، توانست بیشتر و مؤثرتر از دولت‌های پیشین خود در جهت تأمین منافع ملی و خدمت به مردم گام بردارد.

بنابراین «عزت» و «اقتدار» حلقه‌های مفقوده سیاست خارجی کشور بود که با پیروزی شهید رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت سیزدهم، در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت.

فارغ از تمامی این موضوعات، امشب دومین مناظره انتخاباتی از رسانه ملی پخش خواهد شد. همان‌طور که از اسم «مناظره» دریافت می‌شود، مناظره باید راهی برای مباحثه مثبت دو یا چندنفر باشد. به نحوی که طرفین استدلال‌های خود را درباره موضوعی واحد به نوبت و براساس قاعده از پیش تعیین‌شده، بیان کنند. به نظر می‌رسد مناظره اول تاثیر چندانی بر جابه‌جایی آرای نامزد‌ها نداشت. 

در این راستا روز گذشته پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری مناظره‌های انتخاباتی، اظهار کرد: برخی دیدگاه‌ها نظرات نخبگانی و تخصصی است که چه بین اصحاب رسانه و چه نخبگان سیاسی در جریان است و البته بخش عمده، نظرات عامه مردم است.

وی‌ افزود: بعد از مناظره اول طبق برآوردهای اولیه ما، بالای ۹۲ درصد مردم از مناظره رضایت داشتند.

در مجموع نباید فراموش کرد مهم‌ترین بخشی از تبلیغات که روی اذهان عمومی تأثیر دارد، همین مناظرات است و طبیعتا این مناظره رقابتی با شور انتخاباتی است که موجب افزایش مشارکت خواهد شد بر همین اساس ضروری است نامزدها با تبیین درست کارنامه خود به بیان برنامه‌ها و اهدافشان بپردازند تا تنور انتخابات را داغ‌تر کنند.

لازم به ذکر است، انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، روز جمعه ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، همچنین طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، بازه تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۰ خرداد آغاز شده است و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری یعنی ۸ صبح روز ۷ تیرماه ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار