با پخش اولین مناظره انتخاباتی، ادب سیاسی رعایت شود

تهمت و توهین شایسته نظام اسلامی نیست

تهران (پانا) - مناظره یکی از ابزارهای ارائه برنامه‌ کاندیداهای انتخاباتی است که نامزدها باید با رعایت ادب سیاسی و به دور از سیاه‌نمایی به بیان کارنامه و اهداف خود بپردازند.

کد مطلب: ۱۴۸۱۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
با پخش اولین مناظره انتخاباتی، ادب سیاسی رعایت شود

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

طبق جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان از دهم خرداد آغاز و تا چهاردهم ماه جاری انجام شد.

پس از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت‌ها سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف از طرف شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است.

اولین مناظره ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب ۲۸ خرداد ماه در ساختمان شیشه‌ای سازمان صداوسیما در حالی برگزار می‌شود که با تفاوت‌هایی در محتوا و نحوه اجرا و همچنین زمان پخش، نسبت به دوره‌های قبل همراه خواهد بود و نامزدها به سوالات از پیش تعیین‌شده‌ای پاسخ می‌دهند. 

به طور قطع مناظره‌های انتخاباتی هنوز هم در رای مخاطبان تاثیرگذار است اما نکته مهمی که میزگردهای تخصصی دارند، بحث پرداختن به موضوعات مشخص و مطالبه پاسخ صریح از نامزدهای این دور از انتخابات است. در حقیقت صداوسیما در دوره تحولی خود تلاش کرده از موضع منفعل سال های گذشته فاصله بگیرد.

براساس آنچه تاکنون روی آنتن رفته و قرار است تا فاصله برگزاری انتخابات پخش شود، قرار است ۱۸ میزگرد با حضور ۶ نامزد روی آنتن برود. این میزگردها سه حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می‌گیرد و می‌تواند به شفاف شدن رای مخاطبان کمک شایانی کند.

طبیعتا مناظرات و گفت‌و‌گوهای تلویزیونی موجب می‌شود مخاطبان نسبت به دیدگاه‌های خرد و کلان نامزدها در حیطه‌های مهم و تاثیرگذار کشور و همچنین عرصه بین الملل شناخت دقیق تری پیدا کنند.

نکته حائز اهمیت این است که کاندیداهای حاضر در مناظره‌های انتخاباتی به‌عنوان نمایندگان گفتمان‌های سیاسی که هدایت افکار عمومی را برعهده دارند، نباید اخلاق را زیر پا گذاشته و به سیاه‌نمایی بپردازند.

تهمت و توهین شایسته نظام اسلامی نیست؛ ادب سیاسی رعایت شود 

پیش از این امیررضا واعظ آشتیانی، عضو حزب موتلقه اسلامی ضمن اشاره به برگزاری مناظره‌های انتخاباتی به پانا گفته بود که متاسفانه ما در ادوار گذشته شاهد بودیم نامزدها به جای پرداختن به برنامه‌ها، به ادبیات نسنجیده همراه با تهمت و توهین متوسل می‌شدند که اینها پسندیده نظام جمهوری اسلامی ایران نبود و این موضوع باعث می‌شد که حتی آزرده‌خاطری برای مردم هم ایجاد شود. بهتر است از این دوره رعایت ادب سیاسی به‌درستی انجام شود که این ادب سیاسی می‌تواند بستری فرهنگی برای گفت‌و‌گو در آینده بین مدیران نظام باشد.

به گفته واعظ آشتیانی انتقادها باید با زبان خوب و اثرگذار منتقل شود. ادبیات و نحوه انتقاد در سطوح مختلف جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد تا در این دوره نامزدها بهترین برنامه‌های خود که قابلیت اجرا دارد و در چارچوب قانون می‌گنجد را ارائه دهند.

افکار عمومی نسبت به بی‌اخلاقی تقابل جدی دارد

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌‌و‌گو با پانا تاکید کرد که نامزدها در مناظرات باید خود را ثابت کنند و نباید از پلکان تخریب دیگران برای خود موقعیت ایجاد کنند. تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده است که افکار عمومی نسبت به بی‌اخلاقی‌ها تقابل جدی دارد. حضرت نبی و ائمه اطهار به اخلاق نگاه ویژه‌ و حساسیت فوق العاده‌ای داشتند که بی‌دلیل هتک حرمت نشود و قطعا در تفکر دینی، اخلاق باید مبنای کار همه باشد. همه باید فضای عمومی را به گونه‌ای فراهم کنند که مردم با اشتیاق بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

نامزدها نباید با ارائه تصویر سیاه از آینده موجب کاهش مشارکت شوند

زهره الهیان نیز پیش از این به پانا گفت: کاندیداها نباید در مناظره‌ها و فضاهای تبلیغاتی با ارائه تصویر سیاه از آینده و بدون توجه به دستاوردهای نظام و انقلاب، عینک بدبینی و سیاه‌نمایی به چشم بزنند و برای تقویت جایگاه خود، بخواهند رقیب را با بداخلاقی تخریب کنند. اینها فضایی است که باعث ایجاد دلسردی و ناامیدی مردم خواهد شد و شرایط را به سمت کاهش مشارکت مردم پیش خواهد برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار