واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با پانا:

گفتمان انتخاباتی باید مبتنی بر اخلاق‌مداری و عدم ورود به مباحث حاشیه‌ای باشد

مردم با توجه به برنامه‌ها، اصلح‌ترین فرد را انتخاب خواهند کرد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه گفتمان انتخاباتی باید مبتنی بر اخلاق‌مداری و عدم ورود به مباحث حاشیه‌ای باشد، گفت اگر رقابت‌ها به دور از تهمت و توهین باشد مشارکت، بالای ۵۰ درصد خواهد بود مشروط بر اینکه برنامه‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی هدفمند باشد.

کد مطلب: ۱۴۸۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
گفتمان انتخاباتی باید مبتنی بر اخلاق‌مداری و عدم ورود به مباحث حاشیه‌ای باشد

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص رقابت ۶ نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: «ادب سیاسی حکم می‌کند که گفتمان یک گفتمان مبتنی بر اخلاق‌مداری و عدم ورود به مباحث حاشیه‌ای باشد و در عین حال ارائه برنامه باید حول این موضوع قرار گیرد.»

وی افزود: «متاسفانه ما در ادوار گذشته شاهد بودیم که به جای پرداختن به برنامه‌ها، متوسل به ادبیات نسنجیده و همراه با تهمت و توهین بودیم که اینها پسندیده نظام جمهوری اسلامی ایران توسط کسانی که نامزد ریاست جمهوری بودند، نبود و این موضوع باعث می‌شد که حتی آزرده‌خاطری برای مردم هم ایجاد شود. بهتر است از این دوره رعایت ادب سیاسی به‌درستی انجام شود که این ادب سیاسی می‌تواند بستری فرهنگی برای گفت‌و‌گو در آینده بین مدیران نظام باشد.»

این عضو حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: «انتقادها باید با زبان خوب و اثرگذار منتقل شود. ادبیات و نحوه انتقاد در سطوح مختلف جامعه تاثیرگذار خواهد بود.»

وی ادامه داد: «مردم وقتی می‌بینند مسئولانشان با ادب سیاسی برخورد می‌کنند، فرهنگ سازنده در گفت‌و‌گوها را فرا می‌گیرند بنابراین امیدواریم در این دوره نامزدها بهترین برنامه‌های خود که قابلیت اجرا دارد و در چارچوب قانون می‌گنجد را ارائه دهند.»

یک نامزد نباید برنامه‌هایی را مطرح کند که اجرای آن با سختی و چالش مواجه باشد

واعظ آشتیانی گفت: «برنامه‌ها باید سند توسعه پنج ساله کشور و چشم‌انداز بیست ساله را مدنظر قرار دهند. یک نامزد نباید برنامه‌هایی را مطرح کند که اجرای آن با سختی و چالش مواجه باشد. طبیعی است که هر کاندیدایی که برنامه متقن و منطقی ارائه دهد، با استقبال مردم مواجه خواهد شد.»

این فعال سیاسی درباره فعالیت‌های انتخاباتی احزاب نیز اظهار کرد: «کشور در این دوران ۴۵ سال انقلاب از نبود احزاب کارآمد رنج برده است. ما در این دو بعد کمبود را حس می‌کنیم. در طول این سال‌ها تحزب و احزاب فعال نداشته‌ایم. به همین دلیل نامزدهای متعددی برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام ۸۰ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان‌دهنده این است که ما مشکل تحزب داریم. احزاب باید کادرسازی کنند و برای رفع مسائل مردم هدف داشته باشند. بنابراین ما باید به سمتی گام برداریم که احزاب قدرت داشته باشند.»

وی افزود: «امیدواریم که نامزدهای انتخاباتی دارای یک برنامه منسجم باشند و در فرصت‌هایی که دارند، بتوانند برنامه‌هایشان را به مردم منتقل کنند؛ قطعا مردم با توجه به برنامه‌ها، اصلح‌ترین را انتخاب خواهند کرد.»

واعظ آشتیانی تصریح کرد: «شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که مردم احساس مسئولیت می‌کنند و با توجه به موفقیت‌هایی که در عرصه دیپلماسی سیاسی و بین‌المللی داشتیم، به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات حداکثری خواهد بود. نکته مهمتر اینکه مردم پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان، شاخص صبوری، توانایی و وقت گذاشتن برای مردم را انتخاب کردند و کاندیدایی را اصلح تشخیص می‌دهند که دارای این معیارهای شهید رئیسی باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر گفتمان‌ها خوب باشد و رقابت‌ها به‌دور از تهمت و توهین باشد، مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود مشروط بر اینکه برنامه‌ها به خصوص در حوزه اقتصادی هدفمند باشد.»

لازم به ذکر است، وزارت کشور اسامی داوطلبان احراز صلاحیت‌شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و بر این اساس محمدباقر قالیباف، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به رقابت خواهند پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار