امیرعبداللهیان:

نشست کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود

برای لغو روادید سیاسی با الجزایر توافق صورت گرفت/ یکی از نگرانی‌های مشترک ایران و الجزایر وضعیت بحران در سودان بود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان گفت در آینده نزدیک نشست کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم، آیت الله رئیسی در این نشست حضور یابند.

کد مطلب: ۱۳۸۵۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نشست کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با احمد عطاف، وزیر خارجه الجزایر در نشست خبری اظهار کرد: روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی قرار دارد. در سطح سیاسی گفت‌‌وگوهای نیرومندی را در سطوح عالیرتبه داریم. در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت اقدام کنیم و در ادامه آن برای لغو روادید عادی به شکلی که مورد توافق دو طرف باشد بتوانیم به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان افزود: برای برگزاری کمیته پیگیری کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم. کمیسیون عالی دو کشور در سطح معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود. در آینده نزدیک برای برگزاری کمیته پیگیری در پایتخت‌ها اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه الجزایر با مخالفت عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود، گفت: الجزایر از حامیان ملت فلسطین است و در بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نقش برجسته‌ای داشت. درباره تحولات سودان و مداخلات خارجی در این کشور گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان به دیدار خود با سرپرست وزارت خارجه سودان اشاره کرد و گفت: توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک اقدام کنیم. در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها در سودان قرار گرفتم. یکی از نگرانی‌های مشترک در نشست امروز وضعیت بحران در سودان بود.

وی گفت: در آینده نزدیک نشست کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم آیت الله رئیسی در این نشست حضور یابد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما همچنان در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی تلاش می‌کنیم.

روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است

احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر نیز در ادامه این نشست گفت: روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی گسترده است. روابط دوکشور تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی در پیش رو دارد.

وی ادامه داد: ما توافق کردیم زمینه لازم را برای برگزاری کمیسیون مشترک ایجاد کنیم. این سازوکارها نقش مهمی دارد. این حوزه‌ها مولفه‌های همگرایی میان دو کشور را داراست و می‌تواند فرصت مناسبی برای همکاری دو کشور باشد.

وزیر خارجه الجزایر گفت: در خصوص موضوعات منطقه‌ای در خصوص جنگ اوکراین و فلسطین و مشکلات یمن و لیبی هم صحبت کردیم. از روابط مثبت میان کشورهای عربی با ایران و همچنین توافق تاریخی میان ایران و عربستان خرسند هستیم و امیدواریم این موضوع به تقویت هم‌گرایی کشورهای منطقه‌ای کمک کند.

وی ادامه داد: عضویت ایران و الجزایر در بریکس نیز مورد تاکید قرار گرفت و از تلاش‌های ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت تقدیر کردیم.

وزیر امور خارجه الجزایر به نشست وزرای خارجه کشورهای جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: این جنبش می‌تواند نقش آفرینی بسیاری در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار