واکنش کنعانی به اخباری مبنی بر تلاش‌‌ غربی‌ها برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه؛

غربی‌ها، واکنش ایران به هرگونه خطای محاسباتی را می‌دانند‌

آغاز فاز اجرایی موافقت‌نامه تبادل محکومان بین تهران و بروکسل؛ درخواست انتقال اسدالله اسدی تسلیم دولت بلژیک شد/ سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه طبق برنامه، قریب‌الوقوع انجام خواهد شد/ مسیر دیپلماسی و جمع‌بندی مذاکرات همچنان باز است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه فرارسیدن روز معلم را گرامی داشت و تاکید کرد معلمان قشر سخت‌کوشی هستند که تربیت کودکان و جوانان ایران در ید آن‌هاست.

کد مطلب: ۱۳۶۷۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
غربی‌ها، واکنش ایران به هرگونه خطای محاسباتی را می‌دانند‌

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط مبتنی بر همسایگی با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند.

معلمان قشر سخت‌کوش ایران هستند؛ تربیت فرزندان ایران در دست معلمان است و قدردان زحمات آن‌ها هستیم

وی با بیان اینکه فردا ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری و روز معلم است که به روح آن شهید بلندقدر درود می‌فرستیم و روز معلم را گرامی می‌داریم. وی گفت: روز معلم را به همه معلمان عزیز و فرهنگیان سخت‌کوشی که تربیت نسل ما و کودکان و جوانان ما در ید آن‌هاست را تبریک میگویم. معلمان قشر سخت‌کوشی هستند و قدردان زحمات آنها هستیم.

طرف افغانستانی باید حقابه کامل ایران را تامین کند

کنعانی در ادامه این نشست با بیان اینکه طرف افغانستانی به حقابه ایران اعتراف دارد، گفت: این حقابه را ما جزو پیگیری‌های جدی دستگاه دیپلماسی قرار داده‌ایم. همچنین سفر ای آن در کابل این موضوع را مورد مذاکره قرار داده و به صورت جدی پیگیر هستند. ما از بحث حقابه ایران در هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و موضوع جدی مورد پیگیری ماست. طرف افغانستانی باید نسبت به اعطای حقابه کامل ایران وظایف خود را انجام دهد.

اروپا باید سیاست اشتباه خود در قبال ایران را اصلاح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم و همکاری‌های فعلی با شرق، گفت: روابط دوجانبه یک‌مسیر دوطرفه است و تحقق توسعه و پیشرفت مناسبات مشروط به وجود اراده سیاسی نزد طرفین و هم برداشتن گام‌های عملی به منظور عملیاتی کردن آن اراده است. ایران هیچگاه در حوزه روابط خارجی خود را محدود به جغرافیای خاصی نکرده است. در حالیکه توجه به شرق و همسایگان و حوزه آسیا را اولویت خود می‌داند. در ارتباط با اروپا تلاش‌مان این است که روابط را براساس احترام متقابل پیش ببریم اما تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات خاصی بود و بحث برجام هم که می‌توانست یک نیروی محرکه برای گشودن سرفصل‌های جدیدی میان ایران و اروپا باشد متاسفانه شرکای اروپایی با تبعیت از سیاست غلط آمریکا روابط به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری را دچار چالش کردند. اروپا در ماه‌های اخیر سال گذشته اروپا سیاست اشتباهی را درباره تحولات داخلی ایران در پیش گرفته که امیدواریم این رویه را اصلاح کنند و بتوانیم ریل‌گذاری خوبی را در روابط دوجانبه داشته باشیم.

وی تاکید کرد هر کجا منافع جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید هر طرفی قرار گیرد ایران نشان داده است که دست‌بسته نیست و حداقل کاری که انجام خواهد داد اقدام متقابل خواهد بود.

سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه طبق برنامه انجام خواهد شد

کنعانی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه گفت: سفر آقای رئیسی به سوریه طبق برنامه انجام خواهد شد. این سفر قریب‌الوقوع است. سفرهای دیگری نیز هماهنگ شده که در زمان مقرر صورت خواهد گرفت. توافقات خوبی در سفر رییس‌جمهور سوریه به ایران انجام شده بود. ایران و سوریه همکاری راهبردی با هم دارند که مبارزه با تروریسم نمونه موفق این همکاری است که توانستیم بر داعش غلبه پیدا کنیم. سوریه وارد مرحله بازسازی شده است و ایران همانطور که در فصل مبارزه با تروریسم به صورت موثر در کنار دولت و ملت سوریه بود در حوزه بازسازی هم با توجه به توانمندی‌هایی که دارد آمادگی دارد در فصل بازسازی هم کمک‌کننده به این کشور باشد. سفر آتی رییس‌جمهور موضوعات مورد اهتمام دو دولت و دو ملت را پوشش خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در حال انجام مراحل بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها با عربستان هستیم و امیدواریم در سقف زمانی تعیین شده شاهد بازگشایی باشیم.

قدردانی ایران از اقدام انساندوستانه عربستان در انتقال 65 شهروند ایرانی از سودان

وی افزود: سه نمایندگی ایران در ریاض و جده در گام‌های اولیه فعالیت خود را آغاز کردند. در گام‌های آغازین فعالیت‌های دیپلماتیک دو کشور شاهد هماهنگی خوب دو کشور در موضوع انسانی بودیم. حوادث تلخی که در سودان شاهدیم در کنار آن فرصت‌هایی برای اقدامات انساندوستانه و نشان دادن حسن نیت کشورها در موضوعات انساندوستانه شکل می گیرد. انتقال 65 شهروند ایرانی از سودان به ایران رخداد مثبت بود که در سایه همکاری مقامات عربستان با ایران شکل گرفت و لازم است از همکاری‌های ارزشمند مقامات دولت عربستان در این خصوص تشکر کنم.

کنعانی بیان کرد: قدردان مقامات دولت عربستان در این رابطه هستیم. رئیس نمایندگی ایران بر همین مبنا از ریاض به جده سفر کرد که در ارتباط نزدیک با مقامات عربستان اقدامات اجرایی را انجام دهد.انتقال این افراد کار ساده‌ای نبود و از دولت سودان هم لازم است تشکر کنم.

سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران

وی درباره سفر رئیس‌جمهور عراق نیز که در روزهای گذشته انجام شد، تاکید کرد: ما موضوعات مختلف دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی با هم داریم. در بحث حقابه هم، موضوع آب از موضوعات جدی مورد مذاکره بین ایذان، عراق، ترکیه و عربستان و ... است. در برخی از موضوعات مثلاً آب در ارتباط با عراق هم مذاکره دوجانبه یا سه‌جانبه و چندجانبه داریم. امیدوارم همه همکاری‌ها مبتنی بر روح دوستی پیش برود که اختلافات رفع و همکاری‌ها نیز با ریل‌گذاری درست پیش برود و توسعه یابد.

ایران در نشست دوحه درباره افغانستان شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست دوحه درباره افغانستان که امروز به ابتکار سازمان ملل برگزار خواهد شد، گفت: ایران هم در این نشست حضور خواهد داشت و حسن کاظمی قمی در راس هیأتی در نشست دوحه شرکت خواهند کرد و مواضع ایران را اعلام خواهند کرد.

بازداشت و محاکمه‌ اسدالله اسدی نقض قانون بوده است

وی تاکید کرد ما تمام مراحل مربوط به بازداشت و محاکمه آقای اسدالله اسدی را نقض قانون می‌دانیم و یادداشت اعتراضی خود را هم ارائه داده‌ایم و همواره بر آزادی بدون قید و شرط ایشان تأکید می‌کنیم و معتقدیم باید جبران خسارت شود. آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است.

آغاز فاز اجرایی موافقت‌نامه تبادل محکومان بین ایران و بلژیک/ درخواست انتقال اسدالله اسدی تسلیم دولت بلژیک شد

کنعانی گفت: موافقت‌نامه تبادل زندانیان از فروردین سال جاری بین ایران و بلژیک وارد فاز اجرایی شده و مبتنی بر این موافقتنامه درخواست خود را برای انتقال آقای اسدی به ایران تسلیم دولت بلژیک کرده‌ایم و متقابلا دولت بلژیک نیز درخواست انتقال زندانی خود آقای وند کاستیل را داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در چارچوب توافق بین دو کشور ایران و آذربایجان به ویژه بعد از چند دور گفت‌وگوی تلفنی، گام‌هایی برای آرام‌سازی جو رسانه‌ای انجام شده است و امیدواریم شاهد حسن نیت و گسترش روابط بین دو کشور باشیم. روابط دو کشور در حوزه تجاری همچنان رشد تصاعدی دارد. ما اعتقاد داریم باید صفحه‌ای جدید در روابط دو طرف ایجاد شود.

مسیر دیپلماسی و جمع‌بندی مذاکرات همچنان باز است، اما این مسیر برای همیشه باز نخواهد ماند

ناصر کنعانی تاکید کرد: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل نیست. مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام همچنان ادامه دارد و مسیرهای مختلف تبادل پیام باز است. ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات است ولی این مسیر برای همیشه باز نخواهد بود.

احتمال فعال‌سازی مکانیسم ماشه!

وی در واکنش به برخی تحرکات غربی در ارتباط با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تاکید کرد: ما هم در خبرها متوجه شدیم و در جریان این اخبار قرار گرفتیم که احیانا شاید تحرکاتی را از سوی برخی از طرف‌ها شاهد باشیم. اما تاکید میکنم چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی درباره مذاکرات و برجام انجام دهد آنها در پیامی که قبلاً از سوی طرف ایرانی دریافت کرده‌اند به طور واضح می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود. به نظرم این پیام به اندازه کافی واضح هست.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی مبتنی بر بازداشت تعدادی از افراد اسلام‌گرای آذربایجانی در ایران، گفت: در این باره به طور خاص اطلاعات ندارم. اما به طور عام عرض می‌کنم هر فردی که در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران مرتکب عمل خلاف قانون شود طبق قانون با او برخورد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار