بهادری جهرمی در پاسخ به پانا مطرح کرد:

اجرایی‌کردن توافق ۲۵‌ساله ‌محور مهم سفر آیت‌الله رئیسی به چین

مصوبه مولدسازی به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک ‌می‌کند/ جزئیات بسته وحدت‌آفرین دولت برای مردم به‌ویژه‌ ایرانیان خارج از کشور/ پیش‌نویس لایحه برگزاری تجمعات قانونی پس از تایید دولت تقدیم مجلس می‌شود/ ترکیب هیات اعزامی ایران به چین اقتصادی است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت حضور‌ بی‌سابقه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که همیشه محاسبات دشمن نسبت به مردم کشور ما محاسبات غلطی بوده است.

کد مطلب: ۱۳۴۷۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرایی‌کردن توافق ۲۵‌ساله ‌محور مهم سفر آیت‌الله رئیسی به چین

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام شهادت امام کاظم (ع)، گفت: حضور‌ بی‌سابقه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که همیشه محاسبات دشمن نسبت به مردم کشور ما محاسبات غلطی بوده است. مسئولیت دولت‌مردان و مقامات اجرایی نیز مضاعف می‌شود و بار مسئولیت بیش از گذشته احساس می‌شود.

افتتاح‌های گسترده در دهه فجر

وی افزود: افتتاح‌های گسترده‌ای در دهه فجر صورت گرفت؛ در حوزه علم و فناوری برای اولین بار تصاویر با کیفیت از ماهواره خیام به نمایش درآمد. در حوزه فناوری مجموعه‌های دانش‌بنیان گسترده‌ای افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. در حوزه‌های فرهنگ و هنر و‌ ورزش شاهد جشنواره‌های فجر بودیم؛ مردم به هنر علاقه دارند و علیرغم تلاش‌های دشمنان برای تحریم این جشنواره‌ها مردم نشان دادند که این جشنواره‌ها تحریم‌ناپذیر است. در مورد افتتاح‌های حوزه مسکن و راه سازی نیز مرحله نخست از فاز خط دو قطار شهری شیراز افتتاح شد، ده هزار واحد مسکونی با حضور رئیس‌‌جمهوری افتتاح شد.

کاهش بدهی‌های کشور

به گفته بهادری جهرمی بدهی‌های ارزی کشور ۲/۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و به رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار رسیده است.

حمایت دولت از تولیدکنندگان

وی ضمن اشاره به حمایت از تولیدکنندگان، افزود: دولت‌ حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکنندگان و اصناف داشته است؛ در حوزه توسعه بازارشان و تسهیلات بانکی و افزایش تولیدشان برنامه‌‌هایی در دستور کار است. صندوقی برای تضمین تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، فعال شد.

ترکیب هیات اعزامی ایران به چین اقتصادی است/ ایران مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد

سخنگوی دولت درباره سفر آیت الله رئیسی به چین گفت: سفر رئیس جمهور به چین دهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی از ابتدای دولت بود. محوریت اصلی این سفر، اجرایی‌کردن توافق ۲۵ ساله ایران و چین است. ترکیب اصلی هیات همراه رئیس جمهوری، ترکیب تیم اقتصادی هستند. بزرگترین شریک تجاری ایران، چین است و بیشترین حجم تبادلات ما با چین است لذا این سفر یک اقدام راهبردی است و نشان‌دهنده این است که ایران مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.

کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته باشد یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد

وی درباره اظهارات اخیر رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده، بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ در بخش دارو کاهشی وجود نداشته است. برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته است؛ با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه‌نویسی آنلاین از قاچاق دارو جلوگیری شد. امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته باشد یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد.

پیش‌نویس لایحه برگزاری تجمعات قانونی پس از تایید دولت تقدیم مجلس می‌شود

بهادری جهرمی درباره دستور رئیس جمهوری درخصوص لایحه برگزاری تجمعات طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نیز گفت: برگزاری تجمعات متعددی از ابتدای دولت سیزدهم از سوی جامعه فرهنگیان و بازنشستگان برگزار شده است. واکنش های مناسب برای شنیده شدن این صدای اعتراضی و برگزاری جلسات تصمیم گیری درباره مسائل مورد مطالبه صورت می‌‌‌گرفت پس از این همین خواهد بود. دستور رئیس جمهور به معاونت حقوقی مبنی بر آماده سازی لایحه‌ای برای ساماندهی تجمعات و اجرایی شدن هرچه بهتر و بیشتر طبق اصل ۲۷ قانون اساسی بود، لایحه‌ای از سوی معاونت حقوقی تقدیم دفتر هیات دولت شده است و جلساتی هم‌ در صحن دولت و جلسات کارگروهی برگزار شده و پیش‌نویسی هم نوشته شده‌است که امیدواریم پس از تایید در دولت تقدیم مجلس خواهد شد.

منابع حاصل از مولدسازی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام قابل استفاده است‌

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه از آنجایی که اجرای مصوبه مولدسازی دولت از وزارت آموزش و پرورش آغاز شد، جزئیات کامل اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت را تشریح کنید؛ اظهار کرد: سامانه مولدسازی در راستای شفافیت رونمایی شده است و تمامی جزئیات مولدسازی اموال دولتی در سامانه قابل دسترسی است. همه طرح‌ها جهت اطلاع عموم در سامانه قرار گرفته است حتی طرح‌هایی که اجرایی نشده است نیز قابل مشاهده است. هنوز مراحل اجرای این مصوبه به صورت کامل طی نشده است یعنی ما امروز در ابتدای این مسیر هستیم. اگر این مصوبه در دست اجرا قرار بگیرد، به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک بسیاری می‌کند. منابع حاصل از مولدسازی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام قابل استفاده است.

وی ضمن اشاره به مولدسازی اموال و املاک وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی، افزود: این دو وزارتخانه برای مولدسازی دارایی‌های دولت پیشگام شدند و فهرست اموال و املاک راکد خود را اعلام کردند؛ وزارت جهاد کشاورزی برای فعال کردن حوزه‌های گلخانه‌ای و توسعه آبخیزداری از منابع حاصل از مولد‌سازی استفاده خواهد کرد. در وزارت آموزش و پرورش هم منابع حاصل از مولدسازی به صورت ۱۰۰درصد در اختیار بازسازی، بهسازی، خرید مدارس و طرح‌های توسعه‌ای قرار می‌گیرد. در مولدسازی اموال وزارت بهداشت هم منابع حاصل شده به صورت ۱۰۰ درصد طبق قانون بودجه در اختیار همان وزارتخانه قرار خواهد گرفت. در وزارت جهادکشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها ۵۰ درصد درآمد مولدسازی در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد و بقیه به خزانه واریز می‌شود.

بهادری جهرمی در خصوص واگذاری بدون ضابطه خودرو، اظهار کرد: وزارت صنعت گزارش اولیه‌‌ای در این خصوص ارائه کردند و دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری جهت بررسی مواردی را ارجاع دادند و در همان گزارش ابتدایی تصمیمات اولیه اتخاذ شده است. هیچ یک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم گیری نهایی در خصوص متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام اتخاذ شود.

وی در رابطه با علت زیاندهی در صنعت خودرو طبق ادعای رئیس خصوصی‌سازی، گفت: سهم جدی از افزایش رشد اقتصادی به حوزه بهره‌‌وری اختصاص داده شده و دولت به منظور اصلاح این مشکل تدابیر مختلفی را اتخاذ کرده است. مصوبه اخیر هیات دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور کمک کننده همین مسیر خواهد بود و حجم گسترده ای از خودروها از این مسیر وارد خواهد شد و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند. ما هم نباید بازار کاذب برای تولید خودرو ایجاد کنیم و هم تدابیری اتخاذ شود تا قیمت‌های مصرف کننده واقعی شود. نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

بسته وحدت‌آفرین دولت برای مردم به‌ویژه‌ ایرانیان خارج از کشور

بهادری جهرمی درباره جزئیات بسته وحدت‌آفرین دولت به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور، اظهار کرد: در امتداد مسیری که مقام معظم رهبری روشن کردند و عفوی که در حوزه قضایی صورت گرفت، دولت هم خود را مکلف می‌داند که همین مسیر را در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور طی کند. در این زمینه به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور هم بسته وحدت‌آفرینی در نظر گرفته شده که به تسهیل بازگشت یا فعالیت ایرانیان خارج از کشور - حتی آنانی که بعضاً خطاهایی مرتکب شده‌اند - می‌تواند منجر شود. همچنین در حوزه تخلفاتی که در امتداد جرایم در حوزه‌های عمومی ممکن است در حوزه‌های صنفی رخ دهد، مثلاً در حوزه‌های دانشگاهی، هنری و ورزشی، در امتداد همان نگاه رهبری با این تفکیک که حوزه‌های سازماندهی‌شده و متصل به شبکه‌های برانداز خارجی با کسانی که سهوی، خطایی و اشتباهی رخ داده است و به این اشتباه هم واقف شدند و آمادگی برای بازگشت به آغوش ملت وجود دارد، دولت بسته‌ای آماده کرده که بزودی به وزرا ابلاغ می‌کند و پس از ابلاغ هم رسانه‌ای خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت تلاش دارد نرخ ارز را به نرخ معمول بازگرداند، گفت: بیش از ۹۰ درصد ارز مورد نیاز واردکنندگان کالا، در سامانه نیما تامین می‌شود و رئیس‌جمهور هم بر برخورد جدی با متخلفان در این زمینه تاکید کرد. نرخ ارز در سامانه نیما از ثبات نسبی برخوردار است و در همین نرخ باقی خواهد ماند. تراز تجاری کشور مثبت است و دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

سخنگوی دولت در خصوص عفو گسترده متهمان و محکومان حوادث اخیر توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: عفو اخیر مقام معظم رهبری تبلوری از رأفت، اقتدار و همدلی بود. رهبر انقلاب از ابتدا میان کسانی که احساساتی شدند با کسانی که سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافتند، تفکیک قائل شدند و این عفو در امتداد همان مسیر ابتدایی بود و نشان داد موضع‌گیری‌ها فقط در مقام حرف نیست بلکه در حوزه عمل نیز قابلیت اجرایی دارد. این نگاه به آرامش هر چه بیشتر کشور کمک می‌کند و راه برای کسانی که هیجانی برخورد کردند، باز خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار