وزیر امور خارجه در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران تاکید کرد: 

اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نشست‌ وزرای خارجه و دفاع ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس

‌هشدار به‌ کشورهای مداخله‌گر و میزبان تروریسم/ گفت‌وگوهای سازنده آژانس انرژی اتمی و ایران/ بورل و مورا هم به اردن می‌روند/ آماده ایجاد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هستیم و این بستگی به عربستان دارد‌

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران اساس سیاست خارجی کشور است از اعلام آمادگی وزارت خارجه برای برگزاری نشست وزرای دفاع و خارجه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.  

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نشست‌ وزرای خارجه و دفاع ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس

حسین امیرعبداللهیان در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران که صبح امروز با حضور ۷۰ نفر از ۳۶‌ کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران در مرکز مطالعات سیاسی ‌و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: این مجمع برای ایجاد فضای مفاهمه ایجاد شده است و امیدواریم این نوع از گفت‌وگوها کمک کند که منطقه‌ای با امنیت‌تر و جهانی سرشار از صلح داشته باشیم. دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده است و بر تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان می‌اندیشد و در این زمینه پرتلاش گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: ما همسایگان خود را که با آن‌ها اشتراک داریم برادر خود می‌دانیم، ایران همواره در خط مقدم امنیت منطقه بوده است، در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است.

امیرعبدالهیان با تسلیت فرارسیدن سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: باید یکبار برای همیشه تفکر تامین امنیت از خارج، از بین برود و ما آماده‌ایم که نشست وزرای خارجه و دفاع را میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: حقوق مردم فلسطین همچنان بر پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند و رژیم اشغالگر تجاوزهای خود را در سکوت سلطه‌گران ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمادگی داریم که در مسیر توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای تمرکز یابیم. در مسأله اوکراین سیاست ایران نفی توسل به زور و تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است. نگرانی طرفین باید در نظر گرفته شود و مساله از طریق گفت‌وگو حل شود.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید مجدد بر بی‌پایه و اساس بودن دروغ کمک ایران به یکی از طرف‌های جنگ، گفت: ایران آماده است مثل سابق نقش خود را برای پایان دادن به این مناقشه ایفا کند.

وی با بیان اینکه امنیت زمانی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد، گفت: در افغانستان شاهدیم که ۲۰ سال حضور اشغالگران هیچ ثمری از نظر امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی برای مردم این کشور در بر نداشته است و اکنون مردم افغانستان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. آمریکا از افغانستان رفته است اما هنوز با مدیریت گروه‌های تروریستی در صدد ایجاد مشکل برای مردم افغانستان و کشورهای دیگر است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ایران میزبان میلیون‌ها افغان بوده است، گفت: راه ثبات در افغانستان از مسیر رای مردم و با تشکیل دولت فراگیر می‌گذرد.

وی گفت: ایران از ابتدای تشکیل خود، نظامی متکی به مردم بوده است. در یک نظام مردم‌سالار فراز و نشیب‌ها موضوعی طبیعی است. مسأله این است که مطالبات مسالمت‌آمیز مردم نباید مورد سوءاستفاده دیگران به‌عنوان ابرازی برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار گیرد. دخالت‌های سبک‌سرانه آمریکا و برخی دیگر از کشورها که خود مدت‌هاست درگیر هستند و در تحریک اغتشاشات در ایران حداکثر تلاش خود را برای بی‌ثبات‌سازی کشورم به‌کار بردند، ایران هشدار می‌دهد و با دقت این دخالت‌ها را زیر نظر دارد و با قدرت با آن برخورد خواهد کرد. ملت ایران چهار دهه است که بهای استقلال‌طلبی را می‌دهد و بر آن پایبند است. همچنان که از توسعه روابط با شرق و غرب هم استقبال خواهد کرد.

وزیر امور خارجه گفت: چالش‌ها‌ در ایران همواره از طریق مفاهمه بین مردم و دولت حل شده است. به کشورهای مداخله‌گر و میزبان تروریسم هشدار می‌دهیم نمیشود در خانه‌ای شیشه‌ای نشست و به دیگران سنگ‌اندازی کرد و خود آسیب ندید. آمریکا از سویی حرف از مذاکره و برجام می‌زند و از سوی دیگری از اغتشاشات داخلی ایران حمایت می‌کند، این دورویی باید پایان باید و اگر آمریکا پایبندی عملی خود را نشان دهد ایران هم استقبال خواهد کرد.

وی خبر داد: اکنون در مسیر تبادل پیام‌ها هستیم، روز گذشته معاون مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت‌گوهای سازنده‌ای را با همکاران سازمان انرژی اتمی ایران به عمل آوردند.

وی گفت: تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح روابط خود را به سطح راهبردی ارتقا داده‌اند. ما در مسیر همکاری در اجرای قراداد ۲۵ ساله هستیم اما در دو هفته اخیر اتفاقی افتاد و ما انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ کشورهای منطقه و چین درباره جزایر همیشگی ایران دوباره کپی و خوانده شود. مراتب اعتراضی خود را به طرف چینی اعلام کردیم. ضمن تاکید بر حفظ روابط با چین اعلام کردیم که در مسیر تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نشست بغداد ۲ فردا در اردن برگزار می‌شود، گفت: این نشان می‌دهد که عراق با عبور از چالش‌ها به جایگاه اصلی خود بازخواهد گشت.

وی درباره روابط با عربستان هم گفت: گفت‌وگوهای تهران و ریاض هم در همان مسیر قبلی ادامه دارد و ما آماده ایجاد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها هستیم و این بستگی به عربستان دارد.

امیرعبداللهیان افزود: آقایان بورل و مورا هم فردا سفری به اردن خواهند داشت و گفت‌وگوهایی فنی با آقای باقری صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار