واکنش سخنگوی دولت به بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی؛
روحانی اطلاعی از تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نداشت
چطور ممکن است که دبیرخانهای که وظیفه آن تجمیع نظرات و کارشناسی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر، طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند
تهران (پانا) - سخنگوی دولت تاکید کرد باید در سطح داخل به یک اجماع ملی رسید و با کنار نهادن اختلافات تبدیل به یک "ید واحده ملی" برعلیه جنگ افروزان و اتاق فکرهای صهیونیستی تحریم و ترور شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، علی ربیعی در نشست امروز خود با خبرنگاران گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیتهای امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک در تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است. تلاش دولت بر این بوده که منابع و درآمدهای پیشبینی شده کاملا واقعی باشند و مصارف اجتنابناپذیر کاملاً پوشش داده شود و هزینه غیرضروری نیز افزایش نیابد. یکی از تلاشهای دولت در سالهای گذشته این بوده است که لایحه بودجه از اتاقها و کمیسیونهای دربسته خارج و در منظر افکار عمومی و نظارت همگان قرار گیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگر در دسترس جامعه است. همچنین شایان ذکر است لایحه بودجه از نظر سیاستهای مالی، با هدف تحریک بخش تقاضا، خروج از رکود و حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوقبگیران و اقشار موردنیاز حمایت، انبساطی تنظیم شده است و از طرفی در اجرا، کاهش هزینههای غیرضروری دولت و اولویتبندی مخارج مدنظر است.
مهمترین ویژگیهای بودجه ۱۴۰۰
وی مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم و دنبال کردن سیاستهای حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت، درمان و سلامت و مقابله فعالانه با آثار ناشی از شیوع کرونا، حمایت از تولید و گسترش اشتغال به خصوص خرد، کوچک و متوسط؛ تکمیل و تجهیز طرحهای عمرانی و زیربنایی خصوصاً در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکههای ریلی حومه شهرها، آزادراهها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی، اصلاح ساختاری با نگاه به افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارآیی هزینهها و اصلاحات نهادی، حمایت از صادرات غیرنفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، تقویت و توسعه سامانهها و خدمات دولت الکترونیک، تقویت زیرساختها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر و از راه دور با هدف ارتقا شاخصهای آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای و تمرکززدایی در امور بودجه استانها و اعطای اختیارات به شورای برنامهریزی و توسعه استانها، تقویت اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استانها و توجه به ارتقای شاخصهای برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادلهای منطقهای در توزیع اعتبارات استانی را ویژگیهای مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.
رشد ۲۰درصدی بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با بودجه ۹۹
سخنگوی دولت ادامه داد: لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است (با احتساب ارقام دوبار منظور شده) که در مقایسه با بودجه کل امسال، ۲۰ درصد رشد داشته است. لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها است. یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده، کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری است. بنابر تصمیم دولت، در بودجهجاری سال آینده، بیش از میزان فروش نفت در دوران قبل از تحریم، فروش نفت دیده نشده است. همچنین حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگیهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است. بهرغم برخی توصیهها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت به منظور تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری ازکاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی آن، حاضر به انجام این کار نشد. واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیشبینی شده است در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.
پاسخ به ابهامات مربوط به لایحه بودجه
علی ربیعی افزود: درخصوص لایحه پیشنهادی بودجه ابهاماتی در این مدت مطرح شده است که بر برخی از آنها پاسخ داده میشود. باید توجه داشت تولید و فروش نفت مسالهای منفی نیست، ما باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بینالمللی مهم است و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم و درآمدهای حاصل از آن را برای رفاه مردم، تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناها و زیرساختهای کشور که مورد استفاده نسلهای آینده نیز میباشد، به کار بگیریم. تصمیم بنیادی دولت این است که نفت برای توسعه زیرساختها و حمایت اجتماعی از زندگی مردم مصرف شود. ابهام بعدی درخصوص عدالت و توجه به محرومین است. قابل ذکر است حفظ معادل ۸ هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰تومانی در این راستا بوده است. دولت در این زمینه اندیشیده است که این یارانه به جامعه هدف خود برسد و بدون عوارض منفی و ایجاد رانت، مردم از آن بهره ببرند. درباره افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، پیشبینی اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد
تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی به تعداد سه میلیون و دویست و چهل هزار خانوار با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال جاری است. همچنین رشد ۱۰۹ درصدی اعتبارات صندوقهای بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از ۸۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، پیشبینی اعتبار معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر، استمرار پرداختهای یارانه نقدی خانوار (۴۲ هزار میلیارد تومان) و پرداخت کمک معیشتی (۳۱ هزار میلیارد تومان) از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانهها در سال آتی از دیگر موارد این حوزه است. و نیز احتساب بیمه درمان رایگان ۳۰
میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق سازمان بیمه سلامت ایران و پرداخت حق بیمه آن توسط دولت، رشد ۶۴ درصدی اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران (۱۸۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۹۵۰۰ میلیارد تومان)، پیشبینی اعتبار بابت پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی اقشار خاص از جمله زنان سرپرست خانوار، رانندگان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد (تعداد ۲ میلیون نفر)، پیشبینی اعتباری معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان (۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته) و پیشبینی اعتباری معادل ۱۴۲۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به ۱۰۰هزار رزمنده معسر (۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته).
تقاضای دولت از مجلس درباره بودجه: درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود
سخنگوی دولت در نشست خبری اظهار کرد: با افزایش فروش نفت، برنامههای حفظ اشتغال، اشتغالزایی جدید و حمایت از مشاغل کوچک پیگیری خواهد شد. گسترش سلامت و کاهش هزینههای مردم پیشبینی شده است و ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد. در خصوص اصلاح ساختار بودجه قابل تاکید است آن بخش از برنامههای اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو بخش «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و «کارایی هزینهها و شفافیت و چابکسازی دولت» به شرح زیر در لایحه بودجه منظور شده است: الزام به شناسایی و ثبت کل اموال دولت در سامانه واحد و مولدسازی دارایی های دولت با پیش بینی سازوکارهای آن در لایحه دولت، ایجاد امکان فروش اموال دولت در قالب ETF و مردمی سازی اقتصاد، الزام به اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، استفاده از سازوکار اعتبارات اسنادی در فروش سوخت و خوراک پتروشمیها، تنوع در روش های تامین مالی دولت با انواع روش های استفاده از بازار سرمایه و همافزایی بازارهای پولی و مالی با اجرایی شدن و تقویت عملیات بازار باز، تامین ۲۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه جامع حدنگار (کاداستر) جهت اتمام کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور، اراضی دولتی و اراضی کشاورزی، شفافسازی و ساماندهی پرداختها و بودجه شرکتهای دولتی، اجرای برنامه پرداخت به ذینفع نهایی، پیادهسازی برنامه شناسه واحد دریافت و پرداخت در خزانه، توسعه دولت الکترونیک در گردش وجوه و پرداخت و تخصیص الکترونیک، اجرای نظام کدینگ واحد بصورت اتصال سامانههای سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت مدیریت یکپارچه مالی دولت، اجرای برنامه اسناد الکترونیکی مالی دولت. در خصوص رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی قابل ذکر است این رقم با توجه به ظرفیتهای قانونی و پایههای مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب و کارها پیشبینی شده است. بدیهی است در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، افزایش پایههای مالیاتی، لغو قوانین مربوطه درخصوص اعطای معافیتهای مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیشبینیشده افزایش خواهد یافت. ضمن تشکر از توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.
سیر بیماری در تهران، نزولی ولی شکننده است/ ۶۴ شهرستان قرمز داریم/رعایت پروتکلها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است
علی ربیعی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا نیز گفت: مصوبات چند هفته اخیر ستاد ملی نقش بسزایی در کاهش بروز مرگ و میر داشته است. کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری و مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده، با تلاشهای کادر درمان و همراهی مردم بدست آمده است. روند نزولی در اکثر استانهای کشور شروع شده ولی در استانهای شمالی گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل و قزوین هنوز شیب نزولی شروع نشده یا کمتر از میانگین کشوری است. سیر بیماری در تهران، نزولی ولی شکننده است. میزان رعایت پروتکلها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است، و در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم. اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده است که قابل تقدیر می باشد. اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملا تشدید شده است و آثار آن کاملا مشهود است. در اثر کاهش ترددها، تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی نیز کاهش یافته است. انجام محدودیت هوشمند بسیار تاثیرگذار بوده و ادامه خواهد یافت. محدودیت های ۹ شب تا ۴ صبح هم در ارزیابی های انجام شده اثربخش بوده است و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی این طرح ادامه یابد. نکته اصلی مورد تاکید رعایت شدید پروتکل هاست و اجتناب از غفلت در مورد بیماری. وضعیت فعلی شکننده است. همکاری مردم و مراعاتها در چند مرحله اثرگذاری دارد: ۱- کاهش شیوع بیماری به صورت معمولی صورت گیرد ۲- بستری در بیمارستان کم می شود و این باعث می شود که خدمت رسانی به بیماران بدحال بیشتر انجام شده و باعث کمتر شدن مرگ و میر بیماران شده و امکان زنده ماندن بیماران بیشتر می شود. اجرای طرح شهید سلیمانی بسیار زیاد بر قطع زنجیره شیوع اثر خواهد داشت. افرادی که تستشان مثبت اعلام می شود هم وظیفه فردی خودشان هست و هم وظیفه عمومی و دستگاههای نظارتی جامعه است که این افراد را قرنطینه کنند و توصیه اکید داریم افراد نزدیک به این مبتلایان مناسب است خود را قرنطینه کنند. توصیه میکنیم افرادی که با یک ربع به فاصله کمتر از دو متر با فردی که تستش مثبت شده ارتباط داشتهاند خود را قرنطینه کنند که زنجیره انتقال ویروس را سریعتر بتوانیم قطع کنیم. تاکنون با رصد بیماران کرونا مثبت تاکنون از ورود ۴۶۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس، اسنپ و ... ممنوعیت به عمل آمده است. بیشترین نگرانی ما در خصوص دورههمیها خانوادگی در مراسم شب یلداست که امیدواریم مردم با رعایت پروتکل ها بهداشتی و عدم حضور در دورهمی های خانوادگی به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند. از همکاری و هماهنگی ملی برای کاهش شیوع بیماری قدردانی می کنیم. از مردمی که سختیهای دوران کرونا را متحمل میشوند قدردانی میکنیم، از کادر نظام سلامت نیز همه ما و جامعه سپاسگزاریم.
دانشجویان اجازه ندهند کرونا خللی در کنشهای اجتماعی و دانش افزایی آنان ایجاد کند
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری همچنین با گرامیداشت ۱۶آذر روز دانشجو گفت: روز دانشجو سنتی است که از سال ۱۳۳۲ تا به امروز در دانشگاهها گرامی داشته میشود. ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ و چه سالهای بعد از آن همواره موجب روشنگری و مرور مهمترین دغدغه های سیاسی اجتماعی توسط دانشجویان در دوره های مختلف کشور بوده است. این روز فرصتی است برای مرور علل پیروزی انقلاب اسلامی و پیمودن این مسیر. از این فرصت استفاده می کنم و دانشجویان را به تلاش بیشتر و تعمق بخشیدن در فعالیتهایشان دعوت میکنم. امروز کشور در مقطع حساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر میبرد و با بیماری کرونا هم روبروست. علاوه بر جهد علمی بیشتر که نیازمند رشد و توسعه کشور و زمینه ساز عبور از شرایط تحمیلی و سخت بر ایران است. دانشجویان امروز باید به صورت داوطلبانه در مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی ورود کنند و نباید اجازه دهند موضوع کرونا خللی در کنشهای اجتماعی و دانش افزایی آنان ایجاد کند.
وی تاکید کرد: همچنین طی روزهای اخیر خوشبختانه پذیرش واقعیت تحریم و ضرورت تحرک جدید در دیپلماسی برای رفع تحریم تبدیل به یک گفتمان همگانی شده است. حتی برخی جناحها و جریانهای سیاسی کشور که پیشتر بنا بر انگیزههای گوناگون اذعان به واقعیت تحریم و بیان فهرست جنایات امریکا برعلیه حق دسترسی به دارو، حق دسترسی به پول حاصل از فروش نفت و سایر منابع ملی، حق تراکنش مالی و دسترسی به نظام مالی جهان را اسم رمز "تسلیم" و نوعی "گرادادن" میدانستند اکنون از ضرورت رفع تحریم سخن میگویند. این یک پیشرفت بزرگ است و ما از آن استقبال میکنیم. امروز همگان و همه جناحها با مشاهده اضطراب رژیم اشغالگر قدس دریافتند که در شرایطی که اسرائیل همه تلاشهای خود را برای پیشگری از احیای برجام به کار میبرد باید در سطح داخل به یک اجماع ملی رسید و با کنار نهادن اختلافات تبدیل به یک "ید واحده ملی" برعلیه جنگ افروزان و اتاق فکرهای صهیونیستی تحریم و ترور شد. چشمانداز احیای برجام و امکان ترمیم زخمی که ترامپ بر پیکر این توافق جهانی وارد آورده اکنون در سطح منطقهای موجب برخی واکنشهای شتابزده به خصوص توسط صهیونیستها شده است.
ربیعی گفت: تروریسم بنابرتعریف همواره با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان انجام میشود. ما باید به تروریستها و به دولت تروریستی برجامستیز نشان دهیم که این قبیل عملیات زبونانه خللی در عزم ما برای تعامل جهانی برای پیشبرد دیپلماسی و برای احقاق حقوق حقه این ملت در فرایند برجام ایجاد نمیکند. همسویی همگان با دولت از این لحاظ صفوف ملی ما بر ضد طراحان ترور و تحریمهای جنگ افروزانه از این لحاظ اهمیت بسیاری دارد. برای عبور از شرایط سختی که مردم تحمل کردند و در این ۳ سال فشار مضاعفی بر معیشت مردم آمد، نیازمند یک انسجام ملی، با بیان و گفتارهایی همراه با مسولیت، و ایستادن در کنار هم و در کنار دولت بعنوان پیشران در این روزها و ایجاد اعتماد عمومی هستیم و از مایوس کردن جامعه و دادن بهانه به دست دشمنان پرهیز کنیم. باید صدای واحدی از فضای کشور شنیده شود و چند صدایی و مواضع چند گانه در منافع ملی این شرایط را محقق نمیکند.
حمایتهای کرونایی دولت
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت حمایتهای دولت از آسیب دیدگان کرونا گفت: دولت در برنامه ریزی های خود در مورد حمایت از واحدهای که عمدتا خدماتی هستند و هم شاغلین کار از دست داده و اقشاری که فاقد درآمد ثابت بوده اند و یا دارای درآمد کم بوده اند اقداماتی را درنظر گرفت. در جهت حمایت از بنگاهها برای حفظ مشاغل مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان وام اختصاص یافته تاکنون به بانکها معرفی شده اند. و همچنین حمایتی هایی مانند تعویق و تقسیط مالیاتی و سایر عوارض تعیین شده است. برای حمایت از افراد بیکار شده بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته است. برای حمایت از اقشار هدف وام یک میلیون تومانی دوم، تاکنون به ۴.۵ نیم میلیون خانوار که درخواست داشتند پرداخت شد است. گمان می رود تعداد زیادی از افراد از این وام مطلع نشده باشند مقرر شد به این افراد از سوی دولت پیامک ارسال شود و در صورت تایید وام آنها نیز پرداخت شود. برنامه کمک معیشتی نیز مصوبه ستاد ملی کرونا بوده و برای ۴ ماه پیش بینی شده است و مربوط به سال آینده نیست. و مقرر است که از ماه آذر نیز پرداخت شود. جامعه هدف افراد آسیب دیده از کرونا ببش از ۳۴ میلیون نفر خواهد بود. همچنین به علت محدودیت منابع و عدم امکان تحقق منابع پیش بینی شده در مصوبه مجلس و به منظور همراهی و هماهنگی برای رسیدگی به مردم، جلساتی بین دستگاههای مسئول در دولت و مجلس برگزار شده است و این جلسات ادامه دارد. مساله اصلی ما محل تعیین منابع بود امیدواریم بتوانیم با منابع موجود ترکیبی از دو طرح را اجرایی کنیم.
علی ربیعی در پاسخ به سوالی درباره موضع تهران درخصوص اظهارات برخی مقامات خارجی برای توافق بهتر با ایران گفت: به زبان ساده بازگشت به شرایط ۲۸ اردیبهشت ۹۷ یا ۱۸ می ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که آمریکا به انجام تعهداتش خاتمه داد. ما انتظار داریم که آمریکا با همان سرعتی که ترامپ چنین کاری را انجام داد و البته بدون هیچگونه پیش شرطی تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند. دولت بعدی آمریکا به خوبی میداند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام بدهد و از چه اقدامات زیانباری که می تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند. تا پیش از بازگشت آمریکا به نقطه ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه ای اساسا وجود ندارد.
مذاکرات برجام از تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازهای انجام بگیرد
سخنگوی دولت درخصوص اعلام تمایل ژاپن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حضور و مذاکرات جدید برجام گفت: ما بطورکلی از نقش آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان یک کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین المللی استقبال می کنیم. مذاکرات برجام از دیدگاه ما تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازه ای انجام بگیرد که نیازی به تجدید ساختار مذاکرات وجود داشته باشد. امروز تنها مسئله باقی مانده، بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان مطابق توافق انجام گرفته است و این موضوع پیچیده ای نیست.
حقوق کارگران
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد نظر دولت درخصوص متناسبسازی حقوق کارگران با تورم گفت: فکر میکنم سوال دارای گزارههای نامرتبط است. آنچه در قانون بودجه تصویب شده برای حقوق کارمندان دولت است و نه کارگران. اساسا دولت در خصوص حقوق کارگران در لایحه بودجه تصمیمی نمیگیرد. افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان براساس پیش بینی تورم سال آینده توسط بانک مرکزی صورت گرفته است. اعتبار پرداخت حقوق در سال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی علاوه بر ۲۵ درصد افزایش حقوق، افزایش فوق العاده ویژه کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است. در زمینه حوزه سلامت نیز مقرر شده ۵۳ هزار نفر استخدام شود و فوق العاده ویژه حوزه سلامت ۱۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین همسازی سازی بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ۹۹ انجام شده که از ۸۵ هزار اعتبار به ۱۴۵ هزار میلیارد رسیده است است که ۷۰ درصد رشد داشته است. قطعا دولت به شیوه های مختلفی به دنبال کاهش فشار از دوش حقوق بگیران ثابت است. اما حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار بوده که معمولا اسفندماه با سه جانبه گرایی کارگران، کارفرما و دولت تصویب شده و ارتباطی با بودجه دولت ندارد.
سرنخهایی از عوامل ترور شهید فخریزاده
سخنگوی دولت درخصوص آخرین وضعیت شناسایی عوامل ترور شهید فخریزاده گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم موضوع توسط وزارت اطلاعات در حال پیگیری است و بررسی سرنخها و ابعاد ماجرا همچنان ادامه دارد. با روشن تر شدن ابعاد این حادثه تروریسیتی وزارت اطلاعات قطعا اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد.
آمریکا به تعهداتش برگشت ما هم برمیگردیم
سخنگوی دولت درخصوص سوالی مبنی بر اینکه اخیرا تروئیکای اروپا از نصب سانتیفیوژها در نظنز ابراز نگرانی کردهاند. در زمینه نصب و نگرانیهای طرف اروپایی پاسخ دولت چیست؟ گفت: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتیفیوژ در نطنز از مدتها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به دلیل خروج آمریکا از برجام پیشبینی شده بود. سانتیفیوژهای نصب شده از نسل IR۲M بوده و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR۱ حدود ۶ برابر توان غنی سازی بیشتری دارد. آنچه ایران انجام داده در چارچوب گامهای ۵ گانه کاهش تعهدات برجامی بوده و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتیفیوژها تحت نظارت آژانس است. درخصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم: اول اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام میگیرد. ثانیاً همانطور که بارها گفتهایم تمام اقدامات ما برگشتپذیرند و هر زمان که آمریکا به تعهداتش برگشت، به سرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده ایم باز خواهیم گشت.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طی اطلاعیهای اعلام کرد، قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریمها" به زیان مصالح ملی نیست. دولت چگونه این قانون را اجرا خواهد کرد؟ گفت: حرف دولت این بود، وقتی قانونی به این مهمی که بر زندگی روزمره و معیشت مردم، اقتصاد و سیاست خارجی اثر میگذارد دولت باید طرف مشورت قرار میگرفت. برخی از قوانین مختص یک زمان نیستند و تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متاثر میکنند و به شدت تحت تاثیر قرار میدهند. اگر این موارد مربوط به حوزه کلان ملی و امنیت کشور باشد انتظار این بود که نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت میشد و در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام میگرفت. دولت به این روند تاکید داشت و مساله از آنجا آغاز شد که سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت، مجلس برای این طرح هماهنگیهای لازم را به عمل آورده و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته است. با طرح این سخن، مناقشات بعدی پیش آمد که منجر به ارائه بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و ابهاماتی درخصوص دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی پیش آورد. آنچه که براساس قانون و آییننامه و تجربه زیست ۱۴ ساله داشتهام، دبیرخانه بخشی از دستگاه اداری و ستادی شورای عالی امنیت ملی است که به موجب قانون به واسطه رییس شورا، دبیر مشخص و ساختار آن به تصویب دولت میرسد. کار دبیرخانه تجمیع دیدگاهها و کار کارشناسی و ارائه جمع بندی به رییس شورا است. حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین میکند و تشکیلات آنها را به تصویب شورای عالی امنیت ملی میرسد.
توضیحات ربیعی درباره بیانیه شورای عالی امنیت ملی
وی گفت: ورودیهای دبیرخانه مشخص است، کانال اول ارجاعات مستقیم رییسجمهور به عنوان رییس شورا و کانال دوم ارجاعات مقام معظم رهبری که توسط رییس جمهور ارجاع میشود یا مصوباتی که به موجب آن دبیرخانه در زمینهای مسئولیت مییابد. آنچه از اطلاعیه دبیرخانه برمیآید ورودشان براساس مصوبه شورای عالی بوده است. دراطلاعیه دبیرخانه هم آمده است: حدود دو ماه قبل، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را که جمعی از نمایندگان محترم مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشستهای شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه کردند. شورا نیز ضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان محترم مجلس در ارائه و تصویب طرحهای مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ شد. در این مصوبه همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود. در خصوص این اطلاعیه چند نکته حائز اهمیت است. تعدادی از اعضای اصلی و پر اهمیت در این موضوع که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند معتقدند که در فرآیند تصمیمسازی دبیرخانه نقشی نداشتهاند یا دیدگاههای آنها در نظر گرفته نشده است . بنابراین براساس بند اعلانی دبیرخانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا میبایست تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات میشد. آنچه که مشخص است این بند رعایت نشده است. بنابراین شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل میکرد. سنت کار در دبیرخانه شورای عالی همیشه این بوده که در این گونه موارد که بنابر بر مصوبه، موضوعی به دبیرخانه ارجاع میشود وظیفه مییابد تصمیمات مهم و ارجاعی دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی ابلاغ کند. رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم میگوید تعاملی نداشته است. در بیانیه شورای امینت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه بررسی کند. متاسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی صورت نگرفته بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است . مشاهده کردم در اطلاعیه دبیرخانه آمده این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمیکند. چطور ممکن است که دبیرخانهای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند . به هرحال مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رییس شورای عالی امنیت ملی است و همگان باید تلاش کنیم نهادهای ملی ایران با قوت به کار خود انجام دهند.
ارسال دیدگاه