یاسر صالحی*

کار تربیتی کردن، قِلق دارد

در مقابل منحرف‌کنندگان می‌ایستیم

زنجان (پانا) - منحرف‌کنندگان تربیت چه خودی و چه غیرخودی بدانند که انجام کار تربیتی و جذب نوجوان، قِلِق دارد و همه چیز از آنِ آن‌ها نیست و هر کجا لازم باشد در برابر آن‌ها می‌ایستیم.

کد مطلب: ۱۴۸۴۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کار تربیتی کردن، قِلق دارد

نوجوانان، احساسات پرتلاطمی دارند. برای آنکه نوجوان، فردی متعهد به وظایف خود و حقوق سایران باشد باید در کنار روش‌های تربیت عاطفی از راهکار‌های تربیت اجتماعی نیزه بهره جست. آموزش و پرورش در کنار پرداختن به مباحث آموزشی به موارد تربیتی مربی و متربی نیز توجه ویژه‌ای دارد و پس از کرونا با سلطه رسانه‌های هدفمند و تاثیرگذاری بیش از پیش فضای مجازی روی کودکان و نوجوانان، آنان را به سوی اهدافی غیر از هویت ایرانی - اسلامی سوق داده و در این راستا دستگاه تعلیم و تربیت در اجرای فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی بیش از پیش حساسیت داشته و از ظرفیت‌ نهادها و تشکل‌ها به‌درستی بهره می‌برد.

سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا با فعالیت در حوزه دانش‌آموزی و تربیت نوجوان در راستای اهداف سند تحول بنیادین، 2 بازوی توانمند معاونت پرورشی و فرهنگی هستند که با جذب دانش‌آموزان هدف و آموزش مهارت‌های اجتماعی در رشد همه‌جانبه نوجوان امروزی، نقش بزرگی ایفا کرده‌اند. نوجوانانی برای آموزش باید جذب شوند که در معرض مخاطرات اجتماعی، هجمه‌های رسانه‌ای، الگوهای غلط اجتماعی و نقش‌های هیجانی سلبریتی‌ها هستند.

اینجاست که کار تربیت، جلوه پیدا می‌کند. من از سختی کار تربیتی با وجود چنین مخاطراتی می‌نویسم؛ تربیتی که باید جذب همه‌جانبه با پشتوانه محکم اصول و مبانی تربیتی را در دستور کار قرار دهد، اصولی که نباید نوجوان امروز را در دریای بی‌هویتی‌، رها کرده و انتخابی عمل کند.

سوال این است که «چطور با این نوجوان باید رفتار شود؟» «آیا برای هدفی که به‌صورت شخصی در پی آن هستیم، نوجوان را ابزار کنیم؟» «نباید سنجیده‌تر رفتار کنیم؟ یا چنانچه جایی، رفتاری اشتباه نسبت به این نوجوان داشتیم، شهامت عذرخواهی و جبران داشته باشیم؟» یادمان نرود که پس زدن نوجوان، ما را از اهداف تربیتی‌مان دور می‌کند.

خبرگزاری پانا بستری برای رشد اجتماعی کودک و نوجوان در استان‌ها تشکیل داده تا بتوانند خودشان باشند، نقش بگیرند و اجتماعی‌تر شوند. وقتی نوجوان سردرگمی که در جست‌‌و‌جوی هویت اجتماعی، ملی و مذهبی‌اش است را با سختی‌های زیاد به سمت هویت‌یابی سوق می‌دهی باید در مقابل مخاطرات منحرف‌کننده چه از جانب خودی باشد و چه غیرخودی، بایستی.

اتفاقی که در جشن عید غدیر و جشن امامت امام مهربانی‌ها برای دانش‌آموزخبرنگار پانا زنجان افتاد، برخورد تلخی که مسئول موکبی خاص با نوجوان پانایی کرد، مجموعه‌ای که کارش تربیت است، مجموعه‌ای که به جای جذب، دفع می‌کند و رفتاری به مثابه نگاه از بالا به نوجوان دارد و به جای در کنار او بودن در تقابل با فرد است، نوجوانِ در جست‌وجوی هویت را سردرگم‌ می‌کند. سردرگم‌تر از آنچه که در گذشته بود و چالشی که هدف‌زدایی می‌کند.

خواستیم بگوییم که ما هستیم و می‌مانیم و همه چیز از آنِ شما نیست. اگر خودی هستید، خودزنی نکنید وگرنه هر چه که مرا بزنی نه تنها خشک نمی‌شوم بلکه قوی‌تر هم می‌شوم.

* مسئول خبرگزاری پانا استان زنجان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار