یاسر صالحی*

معلم و دانش‌آموز شایسته نگاه غیرسیاسی‌اند

زنجان (پانا) - معلم و دانش‌آموز، دو نقش تربیتی جامعه هستند که نباید به آن‌ها نگاه سیاسی وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۵۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به نظر می‌رسد این نکته که هیچ‌کس به اندازه معلم در جامعه بشری اثرگذار نیست، به فراموشی رفته است. معلمان و مربیانی که با تمام بی‌مهری‌های امروز برای تربیت و آموزش نوجوانان تلاش می‌کنند.

«معلم» نقشی بسیار ارزشمند دارد و این جمله که «این نقش می‌تواند حیثیت نظام را حفظ کند» بی‌مورد نیست. چرا که نهاد آموزش و پرورش به‌واسطه وجود گران‌بهای معلم، ملت‌ساز و دولت‌ساز است.

گاهی بهتر است به خودمان تلنگری بزنیم و یادآور شویم که در دورافتاده‌ترین روستای استان، مدرسه‌‌ای فعال وجود دارد و معلمی که برای حفظ ارزش‌های انسانی به آن کودک روستایی، نقش اجتماعی بزرگی می‌آموزد و به‌تنهایی، کاری بزرگ و جهادی بزرگ‌تر می‌کند و صد البته پرچممان را افراشته نگه می‌دارد.

هرچند حال این معلم و ارزش کار او را هیچ‌کس به اندازه آن کودک روستایی درک نمی‌کند که به معلم‌ خود عشق می‌ورزد. تعطیلات اول سال که تمام می‌شود، بچه‌ها آرام‌آرام نقشه‌هایی برای جشن می‌کشند، جشنی به زیبایی کار معلم. جشنی با ساختن حلقه‌های کاغذی که به دست کوچک کودک کلاس اولی درست شده و فقط یک معنی می‌دهد: «معلم عزیزم! از اعماق وجودم دوستت دارم.»

تکریم معلم نه فقط یک نفر، یک کلاس و یک مدرسه بلکه وظیفه کل جامعه است. از مسئول و مدیر گرفته تا خانواده و رسانه؛ تکریمی که نه فقط در زبان و نه محدود به بعد مادی ماجرا باشد.

هفته معلم که می‌شود، تبریک‌ها زیاد می‌شود، همه تبریک می‌گویند، همه تقدیر می‌کنند اما برخی‌ها معلم را می‌رنجانند. با کوچکترین خطا و بدسلیقگی، معلم را به سختی بازخواست می‌کنند یا بهتر بگوییم شاید بعضی‌ها می‌خواهند معلم را تخریب کنند، بشکنند و مرجعیت را از او بگیرند.

همین چند روز پیش بود که در بازدید یکی از مسئولان شهری از مدرسه‌ای در زنجان که به‌مناسبت هفته کرامت صورت گرفت، نحوه اهدای گل گروهی از دانش‌آموزان و سلیقه عوامل مدرسه مورد هجمه و نامهربانی برخی رسانه‌ها قرار گرفت. هجمه‌ای که با انتشار یک عکس در فضای مجازی بیشتر شد. از خدشه‌دار شدن کرامت دخترانمان گفتند و از عمدی بودن کار نوشتند و گاهی حتی کار به درخواست عزل مسئولان مدرسه کشید. درخواست عزل دو هفته بعد از هفته گرامیداشت مقام معلم!

در حالی که واقعیت‌ چیز دیگری است. واقعیت، اهدای گل متفاوت دخترکانی را نشان می‌دهد که نحوه تقدیم‌ گل‌شان طعمه افراد شد. ای کاش رجال و بزرگان، مدرسه، دانش‌آموز و معلم را سیاسی نمی‌کردند و برای اهداف جناحی خود نقش معلم و کار کودکانه دانش‌آموز را مورد هجمه قرار نمی‌دادند.

تقدیر خالصانه از معلم را از کودکانمان بیاموزیم که تبریکشان دلچسب‌تر است.

* مسئول خبرگزاری پانا استان زنجان

حجم فایل ویدیویی : ۱.۰۶M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۰:۱۱ دانلود فایل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار