مدیران مدارس چه نقشی در پیشبرد اهداف متعالی آموزش و پرورش دارند؟

تهران (پانا)- مدیران به عنوان پیشرانان و راهبران آموزشی مؤثر نقش مهمی را دی هدایت و رشد کیفی و کمی شاخص‌های آموزشی و تربیتی ایفا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۵۶۴۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیران مدارس چه نقشی در پیشبرد اهداف متعالی آموزش و پرورش دارند؟

آموزش و پرورش به‌عنوان اساس و زیربنای توسعه فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، نقش مدیر در این نهاد بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

بررسی نقش و تأثیر مدیران در مدارس از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم آموزشی کمک کند و راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش ارائه دهد.

توانایی‌های مدیریتی و رهبری آن‌ها تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارد. مدیران مدارس به‌عنوان رهبران اصلی، مسئولیت‌های متعددی را در جهت بهبود کیفیت آموزشی و تربیتی بر عهده دارند. ازجمله این مسئولیت‌ها می‌توان به ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری، فراهم‌سازی منابع آموزشی کافی، حمایت از معلمان و دانش‌آموزان، و ارتقاء سطح انگیزش و بهره‌وری در مدرسه اشاره کرد.

مدیریت در آموزش و پرورش در ابتدا وظیفه‌ای ساده تلقی می‌شد، اما امروزه اهمیت فرایند مدیریت کاملاً آشکار و واضح است و می‌توان گفت مدیران آموزشی در موفقیت مدارس نقش محوری ایفا می‌کنند و موقعیتی اثرگذار در فراهم آوردن زمینه‌های رشد و پیشرفت معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان دارند.

همچنین برای بهبود کیفیت آموزش، مدیران باید به‌طور مداوم در جستجوی راهکارهای نوین و مؤثر باشند و با ایجاد فضایی خلاق و پویا، انگیزه و اشتیاق یادگیری را در دانش‌آموزان افزایش دهند.

همچنین برای بهبود کیفیت آموزش از طریق بهبود فرآیندهای مدرسه، اولین موضوعی که مطرح می‌شود، نقش مدیران مدارس در بهبود کیفیت مستمر و تداوم آن‌هاست و مسئولیت این فرآیند نیز با مدیر است.

نقش مدیریت به‌عنوان عامل اصلی ایجاد و ارتقای سطح سلامت در سازمان حائز اهمیت ویژه‌ای است. در مدارس، مدیران وظایفی دارند که برای انجام آن‌ها باید نقش‌های سازمانی، روابط بین‌فردی و اهداف مدرسه را به‌خوبی درک کنند و با تأمین اهداف مدرسه، سودمندی و تداوم آن را تضمین نمایند.

همچنین هر مدیری برای تحقق و تأمین نیازهای مدرسه لازم است کاردانی، مسئولیت‌پذیری، شناخت کامل از وظایف و پایبندی به برنامه عمل در طول سال تحصیلی را دارا باشد و شرایطی را ایجاد کند تا همه معلمان با یکدیگر پیوستگی بیشتری داشته باشند. در نهایت، این امر زمینه را برای پیشرفت مدرسه از تمامی جوانب و پیشبرد اهداف متعالی آموزش و پرورش فراهم می‌آورد.

خبرنگار : دانش‌آموز: سبا غفاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار