شهرداری شیراز، مقصر اصلی سیل شیراز معرفی شد
تهران (پانا) - شهرداری شیراز در تمام ادوار گذشته تاکنون، با ۵۴ درصد بهعنوان مقصر اصلی سیل دروازهقرآن معرفی شده است. استانداری فارس، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، ادارهکل راه و شهرسازی و ... سایر مقصران سیل شناخته شدهاند.
بهگزارش فارس، رئیس کمیته حقیقتیاب شورای شهر شیراز ویژه سیل نوروزی دروازه قرآن در گزارشی سهم ۱۰ دستگاه اجرایی در بروز سیل شیراز را تشریح کرد.
هیأت مستقل کارشناسان رسمی دادگستری فارس که بنا به درخواست کمیته حقیقتیاب شورای شهر دو ماه بررسی دقیق و موشکافانه بر روی سیل دروازه قرآن انجام داده است، بالآخره مقصران سیل شیراز را در ۱۱ ردیف اعلام کرد.
در این گزارش شهرداری شیراز در تمام ادوار گذشته تاکنون، با ۵۴ درصد بهعنوان مقصر اصلی سیل دروازهقرآن معرفی شده است. استانداری فارس، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، ادارهکل راه و شهرسازی و ... سایر مقصران سیل شناخته شدهاند.
رئیس کمیته حقیقتیاب شورای شهر شیراز ویژه سیل نوروزی دروازه قرآن بعد از ظهر امروز به ارائه توضیحات در صحنعلنی شورای شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: این سؤال مهم مورد توجه مردم است که آیا دستگاههای هشدار دهنده و مسؤول در جلوگیری و کنترل سیلاب به وظایف خود عمل کردند و در صورتیکه پاسخ منفی است سهم هر کدام چقدر است.
عبدالرزاق موسوی ادامه داد: صرفنظر از عوامل طبیعی، بررسی سهم عوامل انسانی، مدیریتی تاثیرگذار و دستگاههای اجرایی در وقوع و تشدید سیل و افزایش خسارات و تلفات ناشی از آن شناسایی شده است که با در نظر گرفتن میزان تاثیر و بازه زمانی اقدام یا عدم اقدام موثر، با تعیین وزن به هر کدام از مجموعهها امتیاز دهی شده است که بهشرح ذیل است:
۱-ظرفیت ناکافی مجاری زیرسطحی انتقال سیل ناشی از ضعف یا خلاء آمار و اطلاعات بارندگی در زمان انجام یا تکمیل مطالعات در سال ۶۶ در مقایسه با وضعیت فعلی و میزان بارندگی سیل رخ داده، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز (در زمان انجام یا تکمیل مطالعات در سال ۱۳۶۶)، سهم عامل ۱۷.۵ درصد.
۲-اجرای غیرمنطبق پروژه در قیاس با طرح اولیه در سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز در بازه زمانی اجرای طرح، سهم عامل ۶ درصد.
۳-عدمرعایت قوانین و مقررات موضوعه در اجرای طرح (عدمدریافت مجوز و تاییدیه از وزارت نیرو)، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز در بازه زمانی انجام مطالعه و اجرای طرح، سهم عامل ۵ درصد.
۴- عدمنظارت کافی بر اقدامات شهرداری در انجام مطالعات و مرحله تصویب طرح مجرای زیرسطحی انتقال سیل در سال ۱۳۶۶ بهرغم مسئولیت، دستگاه اجرایی مرتبط استانداری فارس در زمان انجام مطالعات و تصویب طرح در سال ۱۳۶۶، سهم عامل ۲ درصد.
۵- عدمنظارت کافی بر اقدامات شهرداری در اجرای غیرمنطبق پروژه با طرح در بازه زمانی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ به رغم مسئولیت قانونی، دستگاه اجرایی مرتبط استانداری فارس در زمان اجرای طرح طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸، سهم عامل ۲ درصد.
۶- عدم اقدام لازم در تملک اراضی مورد نیاز جهت انجام فعالیتها و طرحهای پیشگیرانه در مسیل دروازه قرآن (بالادست مجرای زیرسطحی انتقال سیلاب)، دستگاه اجرایی مرتبط وزارت کشور (استانداری فارس در بازه زمانی سالهای ۱۳۶۶ تا کنون)، سهم عامل ۲ درصد.
۷- بیتوجهی و عدممراقبت شرکت آب منطقهای فارس از مسیل دروازه قرآن در زمان اجرای طرح دهه ۱۳۶۰ و همچنین عدمپاسخ به استعلام شهرداری شیراز در سال ۱۳۹۴، دستگاه اجرایی مرتبط وزارتنیرو (شرکت آب منطقهای فارس در دهه ۱۳۶۰ و سال ۱۳۹۴)، سهم عامل ۸.۵ درصد.
۸- کاهش ظرفیت حوضچه تنظیمی قبل از مجرای زیرسطحی انتقال صحیح بهعلت پرکردن دره جهت افزایش عرض جاده شیراز به مردشت (تبدیل راه اصلی به بزرگراه)، دستگاه اجرایی مرتبط اداره کل راه و شهرسازی فارس در بازه زمانی احداث بزرگراه سهم عامل ۶ درصد.
۹- عدماجرای طرح های تکمیلی بعدی از جمله سازههای تاخیری، علیرغم انجام مطالعات و تهیه طرح توسط مشاوران طرف قرارداد با شهرداری در سالهای ۶۹ تا کنون، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز (در ادوار مختلف در سالهای ۱۳۶۹ تا کنون)، سهم عامل ۱۶.۵ درصد.
۱۰- عدمتهیه طرح خطرپذیری شهر در مواجهه با مخاطره سیل و عدمایجاد ساختار قانونی ستاد مدیریت بحران در شهرداری از زمان تصویب آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز (از سال ۱۳۸۸ تا کنون) سهم عامل ۴ درصد.
۱۱- عدماستقرار تیم پایش بهمنظور پاکسازی دهانه ورودی مجرای انتقال سیلاب در دروازه قرآن و هشدار و اطلاعرسانی در وضعیت اضطراری قبل از وقوع سیل، دستگاه اجرایی مرتبط شهرداری شیراز (در زمان وقوع سیل)، سهم عامل ۵ درصد.
۱۲- عدماهتمام لازم در جهت تهیه طرح جامع خطرپذیری کشور و استانها توسط دستگاههای اجرایی ذیربط در امر مدیریت بحران، دستگاه اجرایی مرتبط سازمان مدیریت بحران کشور (از سال ۱۳۸۸ تا کنون)، سهم عامل ۲ درصد.
۱۳- عدماقدام لازم جهت اجرای ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در تامین منابع مالی برای طرحهای پژوهشی و مطالعاتی از جمله تهیه طرح خطرپذیری کشور، دستگاه اجرایی مرتبط سازمان برنامه و بودجه کشور (از سال ۱۳۸۸ تا کنون) سهم عامل ۲ درصد.
۱۴- احداث بزرگراه کمربندی شمال شرق شیراز تجمیع آبراهها و ایجاد خاکریز و حصار توری در بالادست بزرگراه مذکور که منجر به پسزدگی موضعی روان آب کاهش سطح نفوذ زمان تمرکز شده است، دستگاه اجرایی مرتبط اداره کل راه و شهرسازی فارس (در زمان اجرای طرح) سهم عامل ۱.۵ درصد.
۱۵- موافقت با تغییر کاربری اراضی در حریم شهر شیراز و ایجاد سطوح نفوذناپذیر که منجر به افزایش مقدار روان آب و کاهش زمان تمرکز شده است، دستگاه اجرایی مرتبط اداره کل راه و شهرسازی فارس (از سال ۱۳۶۹ تا کنون)، سهم عامل ۳ و نیم درصد.
۱۶- استقرار و عدمجمع آوری کانکس قرارگاه پلیس به رای صادره کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها، دستگاه اجرایی مرتبط نیروی انتظامی استان فارس (از سال ۱۳۹۱ تا زمان وقوع)، سهم عامل ۲.۵ درصد.
۱۷- عدماشراف کافی عوامل میدانی نیروی انتظامی به مخاطرات و روشهای مواجه و مدیریت سیلاب و عدمهدایت مناسب وسایل نقلیه به حاشیه خیابان و همچنین عدمتهیه طرحهای ترافیکی ویژه این منطقه جهت روبرو شدن با مخاطره سیل، دستگاه اجرایی مرتبط نیروی انتظامی استان فارس (در زمان وقوع سیل)، سهم عامل ۲.۵ درصد.
۱۸ - عدمتهیه و اجرای طرحهای آبخیزداری در حوضه به حوضه آبخیز بالادست در سالهای بعد از اجرای طرح، دستگاه اجرایی مرتبط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس (از سال ۱۳۶۶ تا کنون )، سهم عامل ۳ درصد.
۱۹- پر کردن یکی از مسیلهای اصلی حوزه آبخیز با خاک دستریز بهمنظور ایجاد راه دسترسی به ارتفاعات کوهنور و محل حفر چاه آبشرب دستگاه اجرایی مرتبط شرکت آبفا شیراز (از سال ۱۳۹۶ تا زمان وقوع سیل)، سهم عامل ۱.۵ درصد.
۲۰- عدمپیشبینی دقیق وضعیت بارندگی (روز و منطقه بارش) و عدمهشدار بهموقع احتمال وقوع سیل بهدلیل عدم استقرار ایستگاه باران سنجی در حوضه آبخیز دروازهقرآن بهرغم خطر خطرپذیری منطقه، دستگاه اجرایی مرتبط اداره کل هواشناسی فارس (در زمان وقوع حادثه)، سهم عامل ۴ درصد.
۲۱ -عدمتوجه رانندگان و عابران پیاده در محل وقوع سیل به تذکرات و فرامین پلیس راهور پلیس انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط و همچنین تجمع افراد و خودروها در محل وقوع سیل، دستگاه اجرایی مرتبط رانندگان خودروها و عابران پیاده حاضر در محل، سهم عامل ۳ درصد.
طبق گزارش ارائه شده توسط رئیس کمیته حقیقتیاب شورای شهر شیراز ویژه سیل نوروزی دروازه قرآن درخصوص سهم ارگانهای مختلف در سیل شیراز، سهم شهرداری شیراز در ادوار مختلف ۵۴ درصد، اداره کل راه و شهرسازی فارس در ادوار مختلف ۱۱ درصد، وزارت نیرو (شرکت آب منطقهای فارس) در ادوار مختلف ۸.۵ درصد، وزارت کشور (استانداری فارس) در ادوار مختلف ۶ درصد، نیروی انتظامی فارس در ادوار مختلف ۵ درصد، اداره کل هواشناسی فارس در زمان وقوع سیل ۴ درصد، رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده حاضر در محل در زمان وقوع سیل ۳ درصد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادوار مختلف ۳ درصد، سازمان مدیریت بحران کشور ۲ درصد، سازمان برنامه و بودجه کشور ۲ درصد، شرکت آبفا شیراز یک نیم درصد است.
پنجم فروردین امسال وقوع سیل در شیراز جان ۲۱ هموطن را گرفت و بیش از ۱۰۰ مصدوم به همراه داشت.
ارسال دیدگاه