جمعه های انتظار؛
تقارن نام امام عصر (عج) با امام حسین علیه السلام در آیات و روایات
تهران (پانا) - در شماری از آیات قرآن نام نامی و یاد گرامی امام حسین(ع) و حضرت صاحب الزّمان علیهم السلام در کنار هم بیان شده اند.
به گزارش مهر، در شماری از آیات قرآن نام نامی و یاد گرامی امام حسین و حضرت صاحب الزّمان علیهماالسلام در کنار هم بیان شده اند، که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:
۱. « وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً » ؛
کسی که به ستم کشته شود برای ولیِّ او سُلطه قرار دادیم. (۱)
امام رضا علیه السلام در تفسیر آن فرمود:
در حقِّ امام حسین و حضرت مهدی نازل شده است. (۲)
امام باقر علیه السلام فرمود:
منظور از مقتول امام حسین و منظور از ولیِّ او قائم علیه السلام است. (۳)
۲. « وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ » ؛
آن را کلمه ای پایدار در نسل او قرار داد. (۴)
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بزرگ مفسِّر قرآن در تفسیر این آیه شریفه فرمود:
خداوند امامت را در صلب حسین قرار داد، که نُه تن از امامان از صلب او خارج شوند که از آنهاست مهدی این امّت. (۵)
۳. « وَ الْفَجْرِ * وَ لَیالٍ عَشْرٍ » ؛
سوگند به سپیده دم و شبهای دهگانه. (۶)
گذشته از احادیث فراوان که آیات پایانی سوره فجر را به امام حسین علیه السلام تفسیر کرده اند، (۷) امام صادق علیه السلام میفرماید:
سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبّی خود بخوانید که سوره امام حسین علیه السلام میباشد. (۸)
و در تفسیر: « وَ الْفَجْرِ » میفرماید:
منظور از « فجر » سپیده دم ظهور قائم علیه السلام میباشد. (۹)
در احادیث قدسی نیز نام این دوبزرگوار ؛ ثار اللّه و حضرت بقیّة اللّه در کنار هم آمده است.
در احادیث فراوان سیمای دلربای حضرت مهدی علیه السلام در عصر روز عاشورا برای فرشتگان در کلمات قدسی خداوند منّان ترسیم شده که به چند نمونه از آنها بسنده میکنیم:
۱. امام صادق علیه السلام میفرماید:
زمانی که هنگامه شهادت امام حسین علیه السلام رخ داد، فرشتهها نالهها سر دادند و اشک فراوان ریختند و به سوی پروردگار تضرّع نمودند و عرضه داشتند:
آیا با حسین که برگزیده تو و فرزند پیامبر تست، چنین رفتار شود؟!
خداوند منّان سیمای قائم علیه السلام را برای آنان برافراشت و فرمود:
با این (قائم) انتقام او (امام حسین) را خواهم گرفت. (۱۰)
۲. ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا به حضرت مهدی علیه السلام « قائم » گویند؟ فرمود:
هنگامی که جدّ بزرگوارم حسین علیه السلام کشته شد، فرشتگان به سوی پروردگار تضرّع و زاری کردند و گفتند:
آیا میگذری از کسی که برگزیده و فرزند برگزیده ات را از میان بندگانت به قتل میرساند؟!
خطاب شد:
ای ملائکه من! آرام باشید که سوگند به عزّت و جلال خودم، انتقام او را از آنها خواهم گرفت، اگرچه زمانی بگذرد.
آنگاه خداوند منان سیمای امامان از فرزندان امام حسین علیه السلام را برای فرشتهها آشکار نمود، پس آنها شادمان شدند و مشاهده کردند که یکی از آنها در حال ایستاده مشغول نماز میباشد، پس خداوند فرمود:
بِذلِکَ الْقائِمِ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ ؛
با این ایستاده (قائم آل محمّد علیه السلام) از آنان انتقام خواهم گرفت. (۱۱)
این تقارن به کرات در روایات هم ذکر شده که به چند مورد اشاره می شود:
۱. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز میلاد مسعود امام حسین علیه السلام نور دیده اش را در پارچه سپیدی پیچیده به حضرت فاطمه علیهاالسلام برگردانیده فرمود:
فاطمه جان! او را بگیر که او امام، فرزند امام و پدرِ نُه امام است، از صلب او امامان نیکو سِیَر خواهند بود، که نهمین آنان قائم آنهاست. (۱۲)
۲. امیر مؤمنان علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود:
نهمین فرزندت ای حسین! قائم به حق، آشکار کننده دین و گسترش دهنده عدالت است. (۱۳)
۳. امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
تعداد امامان پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دوازده تن میباشد، نُه تن از آنها از صلب برادرم حسین است که مهدی این امّت نیز از آنهاست. (۱۴)
۴. امام حسین علیه السلام در همین رابطه فرمود:
قائم این امت نهمین فرزند منست، که صاحب غیبت است. (۱۵)و(۱۶)
منابع:
۱- سوره اسراء، آیه ۳۳
۲- قندوزی، ینابیع المودّة، ج ۳، ص ۲۴۳.
۳- کلینی، الکافی، ج ۸، ص ۲۱۲، ح ۳۶۴
۴- عیّاشی، التّفسیر، ج ۳، ص ۵۰
۵- سوره زخرف، آیه ۲۸
۶- خزّاز، کفایة الأثر، ص ۸۶
۷- سوره فجر، آیه ۱ و ۲
۸- علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۲، ص ۴۲۱
۹- شیخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۱۲۳
۱۰-سید هاشم بحرانی ، البرهان ، ج ۱۰ ، ص ۲۶۴
۱۱- کلینی،الکافی، ج ۱، ص ۴۶۵
۱۲- طبری امامی، دلائل الامامة، ص ۴۵۲، ح ۴۲۷
۱۳- خزّاز، کفایة الأثر، ص ۱۹۴
۱۴-همان ص۲۲۳
۱۵- شیخ صدوق، کمال الدّین، ج ۱، ص ۳۱۷
۱۶-از شب عاشورا تا آدینه ظهور ،علی اکبر مهدی پور صص۲۲-۱۷
ارسال دیدگاه