امرا... امینی *

شروط برندسازی در صنعت خودرو

عمده خودروسازان اروپایی علاقمند هستند که در ایران بمانند، به‌نظر می رسد خروج ترامپ از برجام بر خودروسازان فرانسوی اثری ندارد و دولت فرانسه هم از صنعت خودرو ما حمایت می کند. باتوجه به اینکه فرانسوی‌ها سابقه حضوری دیرینه در ایران دارند و منافعشان هم تامین می‌شود، فکر می کنم به حضورشان در کشور ما ادامه دهند. باید تاکید کنم که به‌نظر نمی رسد اعمال تحریم ها از سوی آمریکا چندان بر خودروسازان اروپایی به‌ویژه فرانسوی ها تاثیری داشته باشد.

کد مطلب: ۸۲۴۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

لازم است خودروسازان ما با خودروسازان فرانسوی ادغام شوند و همکاری بیشتری داشته باشند. الان بیشتر خودروسازان فرانسوی‌اند که تمایل زیادی به حضور در ایران دارند، البته چینی ها هم هستند که چندان از آنها استقبال نمی‌شود. بنابراین من فکر می کنم باید با شرکت هایی مثل پژو همکاریمان را تقویت کنیم. البته شرکت هایی مثل شرکت های کره ای، ژاپنی یا آلمانی هم خیلی خوب و قدر هستند، اما علاقه ای ندارند که با ما همکاری کنند.

هرچند اخبار منتشر شده نشان می دهد که حضور هیوندای به‌عنوان خودروساز شاخص کره‌ای نیز در ایران ادامه خواهد یافت. همچنین آن‌طور که گفته شده ظاهرا قرار است این خودروساز کره ای برنامه های جدی برای ادامه همکاریش در ایران در پیش بگیرد. آنچه که فعلا شاهد هستیم این است که شرکت هایی که علاقمند به حضور در صنعت خودرو ما هستند و سرمایه‌گذاری انجام داده اند؛ همین شرکت های فرانسوی‌اند، البته باید به این نکته اشاره داشته باشم که تحریم ها بر صنعت خودرو تاثیر می گذارد، نه اینکه کاملا بی‌‌‌تاثیر باشد، یعنی قیمت ها را بالا می برد و به‌طور کلی بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر می گذارد، ولی همین که شرکت های فرانسوی در ایران مانده‌اند، به این معناست که ما باید تدابیری بیاندیشیم که اینها در کشور ما به فعالیتشان ادامه بدهند و در ضمن دامنه همکاری ها افزایش پیدا کند.

در رابطه با مزیت تولید مشترک با شرکت های معتبر بین‌المللی در صنعت خودرو باید به این نکته اشاره کنم که چون خودرو یک محصولی است که از فناوری بالایی برخوردار است و ایران هم در این زمینه جایگاه چندان خوبی ندارد، درنتیجه شرکت‌های خودروساز ما مجبورند که با دیگر شرکت های معتبر بین‌المللی همکاری مشترک داشته باشند و با هم کار کنند. در واقع برای اینکه صنعت خودرو ما بتواند رشد کند و صاحب برند باشد، باید بتوانیم با خودروسازان بزرگ و صاحب‌نام که دارای فناوری هستند، همکاری کنیم. مثل شرکت های رنو و سیتروئن که به ایران آمده‌اند،‌ در این راستا حتما باید تولید ما با این شرکت ها مشترک باشد، قطعات هم در داخل تولید و صادرات هم انجام شود. اگر این چند مرحله را در کشورمان اجرا کنیم،‌ صنعت خودرو رشد می‌کند، وگرنه رشدی صورت نمی گیرد. حدودا یک سال از حضور سیتروئن در کشور ما می گذرد که به منظور اجرای قرداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا به ایران آمد و قرار است خودرو سیتروئن3.سی به‌عنوان اولین محصول این همکاری مشترک به‌زودی به ایران بیاید.

منبع:آرمان

* کارشناس خودرو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار