زهرا نژادبهرام*

شهرداری در شأن پایتخت ‌نشینان

در بحث انتخاب اخیرشهردار تهران آنچه مهم است این‌که شورای پنجم در عمر کوتاه ٨ ماهه خود مجبور شده ٢ مرتبه فرآیند دشوار انتخاب شهردار تهران را تجربه کند. درحقیقت در این راه، شورا دو گام بزرگ را برداشته است. در مرتبه نخست شورا با تکیه بر اصول خاص مد نظر خود مانند شفافیت، پاکدستی، تخصص‌گرایی، توانمندی و... که معیارهای متفاوتی نسبت به شوراهای قبل بود، ٢٨ گزینه را برای شهرداری تهران انتخاب و در نهایت ٧ نفر از آنها را برای رقابت نهایی و ارایه برنامه برگزیدند که البته در طول فرآیند انتخاب شهردار و ارایه برنامه‌های کاندیداها ٣ گزینه از این ٧ گزینه انصراف دادند تا رقابت بین ٤ گزینه ادامه یابد.

کد مطلب: ۸۲۰۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

در این میان نباید از این مقوله نیز غافل بود که گزینه‌های شهرداری همگی برنامه‌های جامع و کاملی را ارایه دادند که در نوع خود قابل تامل بودند. درمقابل اعضای شورا نیز توانستندبا اتکا به سوالاتی که مطرح کردند و مصالح شهر و شهروندان و طی یک فرآیند دموکراتیک و قابل دفاع که جزو افتخارات شورای پنجم محسوب می‌شود، با تکیه برخرد جمعی و نظرات مختلف در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ٢ گزینه را برای انتخاب نهایی خود معرفی کنند.

دو گزینه‌ای که به حق جزو مدیران صاحب صلاحیت و توانمند کشور و مدیریت شهری هستند. از سویی شورا با انتخاب آخر خود این پیام را به بدنه شهرداری داد که آنها نیز می‌توانند ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند که باعث ارتقای سازمان آنها باشد و در واقع بدنه شهرداری می‌تواند از ظرفیت‌های درونی خویش، برای رشد سازمانی استفاده کند. در عین حال از آنجایی که تهران فقط محدود به محدوده جغرافیایی پایتخت نیست و کل کشور و حتی خاورمیانه و شرق آسیا متاثر از تصمیماتی است که در تهران گرفته می‌شود اعضای شورا نیز تمام تلاش خود را به کار خواهند برد تا در ادامه راه، فردی اصلاح‌طلب، کارآمد، پاکدست، شفاف و از همه مهم‌تر دارای توانایی تعامل با نهادهای موثر در شهر و کشور را به عنوان شهردار آینده تهران برگزینند. شهرداری که در قد و قواره ملی باشد و در تعاملات با سایر مسوولان و نهادها نقشی همگرا داشته باشد و فردی اهل گفت‌وگو باشد. فردی که بتواند درک اصلاح‌طلبانه‌اش را بیان کند.

درواقع اصلاح‌طلبان شورا در پاسخ به رای اعتماد مردم و درخواست آنها برای تغییر نگاه در اداره کلانشهر تهران، به دنبال آن هستند که فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنند که ظرفیت‌های حفظ تعادل، آرامش و ایجاد قابلیت حرکت به سمت جلوی شهر تهران که از اهداف شورا نیز هست را، در پایتخت محقق کند. امیدواریم با تکیه برخرد جمعی اعضا و جو دموکراتیک حاکم برآن و انسجام بین اعضا درعین آزادی بیان و ابراز عقیده‌ای که وجود دارد، بتوانیم در موعد مقرر یعنی تا یکشنبه، شهردارجدید تهران را به شهروندان پایتخت‌نشین معرفی کنیم. فردی که بتواند تاثیرات ملموس و قابل لمسی را در شهر ایجاد کند و تهران را به شهری مناسب برای زیستن و درخور شأن برای شهروندان آن بدل کند.

منبع: اعتماد

* عضو شورای شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار