وجود 104 هزار دختر دانش‌آموز عشایر در ایران

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، پیگیری این وزارتخانه برای احداث مدارس شبانه روزی برای دختران دانش آموز عشایر را در پیشگیری از ترک تحصیل دختران مقاطع متوسطه اول و دوم موثر دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
وجود 104 هزار دختر دانش‌آموز عشایر در ایران

به گزارش رکنا، رضوان حکیم زاده با اشاره به آماری از تعداد دانش آموزان عشایری گفت: ۱۱۹ هزار و ۳۲۸ پسر و ۱۰۴ هزار و ۴۷۳ دختر در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری تحصیل می کنند که به طور جزئی‌تر، در مقطع ابتدایی ۱۶۱ هزار و ۳۲۰ نفر، متوسطه اول، ۴۳ هزار و ۸۵۸ نفر و متوسطه دوم، ۱۸ هزار و ۶۲۳ نفر دانش آموز عشایری در کشور داریم.

وی با تاکید بر اینکه در دوران کرونا و تا قبل از آن ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری وجود داشته است، گفت: تعداد زیادی از این دانش‌آموزان، شناسایی و به چرخه آموزش بازگردانده شده‌اند. البته آموزش در دوران کرونا در این مدارس به صورت حضوری پیگیری می‌شد.

دانش آموزان عشایری در سه نوع مدرسه درس می‌خوانند

حکیم زاده در پاسخ به اینکه این دانش آموزان بیشتر در چه نوع مدارسی به تحصیل می پردازند، گفت: به طور کلی ۳ نوع مدرسه عشایری داریم که شامل مدارس سیار، نیمه سیار و ثابت می‌شود. مدارس ثابت، در مکان‌هایی قرار گرفته‌اند که عشایر در آن اسکان دارند و مشابه مدارس عادی هستند. مدارس سیار و نیمه سیار نیز بستگی به زیست بوم هر منطقه دارد؛ مدارس کانکسی و چادری از آن جمله‌اند.

وی افزود: همانطور که آمار نشان می دهد، تعداد دانش آموزان دختر، ۷۷ هزار و ۵۵۸ نفر در مقطع ابتدایی است که به دلیل دور بودن مدارس و شرایط خاص خانواده ها از این تعداد، ۱۹ هزار و ۱۸ نفر به متوسطه اول و ۷ هزار و ۸۹۷ نفر به متوسطه دوم ورود می کنند و برای تعداد قابل توجهی از این عزیزان امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر فراهم نمی شود.

احداث مدارس شبانه‌روزی دخترانه، برای کاهش آمار ترک تحصیل

حکیم زاده با اشاره به اینکه احداث مدارس شبانه روزی دخترانه، یکی از بهترین راهکارهای آموزش و پرورش است و در سنوات اخیر تعداد این مدارس با افزایش۱۱ درصدی مواجه بوده است؛ اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا ردیف بودجه خاصی که مصوبه اساسنامه مدارس عشایری بوده و چندسالی است از ابلاغ آن گذشته و به نتیجه نرسیده است را نهایی کنیم که اگر این مهم رخ دهد، می توان با احداث مدارس شبانه روزی یا در اختیار قرار دادن سرویس های ایاب و ذهاب، شرایط را برای ادامه تحصیل دختران دانش آموز عشایر فراهم کرد.

وی تاکید کرد: همچنین پیگیر احداث دانشسراهای عشایری هستیم که در دستور کار وزیر محترم آموزش و پرورش قرار دارد و این، یکی از راهکارهای مناسب برای ادامه تحصیل دختران عشایر است. از سوی دیگر، هرقدر تعداد معلمان زن که از بوم خود عشایر باشند، در مدارس عشایری بیشتر شود و بتوانند به دختران عشایر آموزش بدهند؛ احتمال اشتغال خانواده‌ها نیز بیشتر می‌شود.

سایر دستگاه های مرتبط پای همکاری با آموزش و پرورش بیایند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: برخی امور نیازمند همکاری سایر دستگاه ها با آموزش و پرورش است. مثلا اگر شرایط اقتصادی خانواده ها بهتر شود، رغبت بیشتری به ادامه تحصیل فرزندانشان پیدا خواهد کرد. همچنین برخی مباحث فرهنگی که مانع ادامه تحصیل می شوند از جمله موانعی است که برای رفع آن سایر دستگاه ها نیز باید پای کار بیایند.

حکیم زاده در پایان در خصوص استفاده از ظرفیت سرباز معلم ها در فرایند آموزش دانش آموزان عشایر سخن گفت و افزود: این ها نیروهای موقت هستند و ترجیح بر این است که از نیروهای آموزش دیده متناسب با بوم عشایران بهره ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار