گزارش از افزایش شدید نرخ تاکسیهای اینترنتی در روزهای اخیر
مسافران زیر فشار کرایههای نجومی
تهران (پانا) - ساعت ۸:۳۰ صبح روز بارانی یکشنبه ۱۶ آبان ماه، مبدأ میدان فلسطین، مقصد میدان ونک... هزینه دریافتی برای این مسیر ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.
بهگزارش ایران، کرایهای که دود از سر مسافر بلند کرده. با این حال مرد برای اینکه زودتر به محل کارش برسد چارهای جز پرداخت کرایه نداشته است. راننده اما گلایه دارد که با بازگشایی ادارات و مدارس هرروز با ترافیک کلافه کننده معابر اصلی و فرعی دست و پنجه نرم میکند. مرد بیش از ۵۵ دقیقه در این مسیر ترمز و کلاچ گرفته و حالا باید اخم و قهر مسافران عصبانی را هم تحمل کند. مسافر که کارمند بانک است و خودروی شخصی ندارد به جای آنکه از هوای بارانی آبان ماهی لذت ببرد ۳۰ دقیقه معطل پیدا کردن تاکسی خطی شده و در نهایت هم بعد از رد تماس ۵ راننده تاکسی اینترنتی بالاخره یک نفر جواب مثبت داده تا سوارش کند. آقای روزبهانی، مسافر میگوید: «همین مسیر را هفته پیش در همین ساعت ۳۰ هزار تومان پرداخت کردم، اما حالا که مدارس باز شده و تقریباً همه چیز به حالت عادی برگشته، استرس نرخ فردا را دارم.»
راننده تاکسی اینترنتی اما در جواب گلایه او با عصبانیت میگوید: «سرویس مدرسه میرفتم حالا دوسال است که بیکار شده ام. همه فکر میکنند کرایهها به جیب من راننده میرود، اما همین حالا ۱۷ درصد کمیسیون دادم. همین مسیر را برای مسافرحول و حوش ساعت ۲ بعدازظهر ۲۳ هزار تومن بردم. هفته پیش که بارانی نبود ۴۵ هزار تومن هم بردم. اما تعیین کرایه با ما نیست. هر نرخی که شرکت بدهد ما همان را میگیریم نه کمتر و نه بیشتر!»
آقای توتونچی راننده تاکسی اینترنتی دیگری که مسیرش از شهرک والفجر به یوسفآباد است، میگوید: «۲۵ هزار همین الان ساعت ۶ بعدازظهر از مسافر گرفتهام.» کرایه مقصد بعدیاش در عصر همان روز بارانی از مقصد یوسفآباد تا میدان فاطمی ۷۰ هزار تومن تعیین شده. با کمال تعجب میبینم ۱۰ نفر در نوبت هستند و بالاخره یک نفر که ظاهراً خوش شانستر از بقیه است جواب مثبت میگیرد. جالب اینکه این مسیر چندان بلند نیست و حتی با پای پیاده هم میشود رفت. اما مسافران ترجیح میدهند بیش از یک ساعت در همین مسیر کوتاه در ترافیک معطل بمانند. آقای توتونچی میگوید گرانترین مسیرش از میدان فاطمی تا اسلامشهر را با ۱۰۵ هزار تومان میرفته اما حالا همان مسیر تا ۱۶۰ هزار تومان هم در ساعتهای پیک ترافیک بالا رفته است: «حتی اگر مسافر تغییر مسیر دهد یا توقف داشته باشد هم باز نرخ را ما تعیین نمیکنیم. مردم فکر میکنند کرایهها بالا رفته اما در همین یکماه ما هرمدل کرایهای را تجربه کردهایم که با هیچ منطقی جور در نمیآید. مسیر سیدخندان را هفته پیش ۳۰ هزار تومان بردم اما حالا ۵۸ هزار تومان شده. «خانم جهانی یکی از مسافران ثابت تاکسی اینترنتی میگوید که ساعت ۲ بعدازظهر دیروز از جهان آرا به مترو فاطمی ۱۱ هزار تومن پرداخت کرده اما همین مسیر را تا ۲۵ هزار تومن هم در ساعت ترافیک پرداخت کرده است: «اول به بهانه کرونا بعد ترافیک و حالا هم بارندگی و شروع مدرسهها بهانه تغییر نرخهاست.»
ساعت ترافیک حالا به ۷:۳۰ تا ۹ صبح و از آن طرف به ۴ تا ۷ بعدازظهر کشیده شده و مسافری که از مقصد فلسطین تا یوسف آباد را در ساعت ۲ بعدازظهر ۴۷ هزار تومان پرداخت میکرده، ساعت ۵ باید ۶۰ هزار تومن بپردازد. نرخ مشخصی وجود ندارد و همین مسافران را کلافه کرده و اگر نرخی بالاتر هم بود اصلاً نمیدانند به کجا باید شکایت کنند. آقای مبرهن اما راننده تاکسی اینترنتی میگوید که از تاکسی اینترنتی آن چیزی که برایش ماهانه میماند حدود ۶ میلیون تومان است و از ۶:۳۰ صبح تا ۷ بعدازظهر دیروز برایش خالص ۴۲۰ هزار تومن مانده است اما فقط یک قلم لاستیک از ۷۰۰ هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده و هزینه بنزین و استهلاک و قطعات خودرو هم بماند. او میگوید که این درحالی است که با هر لغو سفر دو هزار تومان از او کم میشود و اگر ۴ لغو سفر داشته باشد تا یکساعت به او مسافر نمیدهند و این لغو سفرها با توجه به قرارگیری تلفن و لمسی بودن آنها مکرر اتفاق میافتد.
از آن طرف مسافران میگویند نه تنها نرخها گران شده که به سختی خودرو پیدا میشود. با هربار تلاش هم نرخها بالاتر میرود و جالب اینکه سریع راننده پیدا میشود. اما خب رانندهها همه ماسک دارند و از این نظر خیالشان راحت است. متأسفانه برخی رانندهها مسیرها را نمیدانند و آنقدر سرشان در گوشی است که بسیار خطرناک است. جدیداً در برخی سفرها شما با علم به یک مبلغ مشخص سوار میشوید اما وسط راه نرخ بالاتر میرود. راننده هم ترافیک را بهانه میکند درحالیکه نباید نرخی که توافق شده تغییر کند. بارها هم به پشتیبانی اعلام کردهایم اما اتفاقی نیفتاده است.
علیاصغر قائمی عضو شورای شهر از جدیت شورا برای ورود به بحث تاکسیهای اینترنتی خبر میدهد. او میگوید وظیفه شوراست که به این موضوع وارد شود. طی دو هفته گذشته هم قرار شد تا با دست اندرکاران این حوزه و مدیرعاملان تاکسیهای اینترنتی و معاون حملونقل جلسهای برگزار و دراین زمینه صحبت شود. چون اکنون نهاد حاکمیتی در این حوزه مشخص نیست بههرحال یکسری قوانین کلی وجود دارد که رعایت میشود اما بحث جدیتر است. در شهرداری تهران هم کارگروهی تشکیل شده که نماینده شورا در این کارگروه آقای سنندجی است و باید گزارشی در این زمینه به شورا ارائه دهد. به شهروندان تأکید میکنم شورا در این زمینه جدی است اما باید گزارشها بدستمان برسد تا بعد درباره آن تصمیمگیری شود. ماهم از گلایه شهروندان اطلاع داریم و گزارشهای غیررسمی زیادی بدستمان رسیده است.
ارسال دیدگاه