افزایش بازار فروش فناوری‌های پوشیدنی

تهران (پانا) - با شیوع کرونا میزان فروش محصولات فناورانه هم افزایش یافت و شاهد رشد انفجاری میزان خرید این کالاها توسط مردم در گوشه و کنار جهان بودیم، اما ظاهراً این رشد بتدریج دچار تغییراتی شد.

کد مطلب: ۱۲۱۲۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش بازار فروش فناوری‌های پوشیدنی

به‌گزارش ایران، هرچند در سال‌ جاری نشانه‌هایی از کاهش استقبال مردم جهان از فناوری دیده می‌شد ولی حالا مؤسسه پژوهشی IDC خبر داده است که این موضوع برای فناوری‌های پوشیدنی صدق نمی‌کند و بازار این محصولات فناورانه همچنان داغ است.

رشد ۳۲درصدی فروش فناوری‌های پوشیدنی
مؤسسه پژوهشی IDC در تازه‌ترین گزارش خود از رشد سالانه ۳۲.۳درصدی فروش فناوری‌های پوشیدنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ خبر داده و یادآور شده است که در این بازه زمانی، ۱۱۴.۲میلیون محصول فناوری پوشیدنی به فروش رسیده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۸۶.۳میلیون عدد بوده است.
بخش مهمی از این رشد فروش به برداشته شدن قرنطینه‌ها در جهان و بازگشت مردم به زندگی عادی مربوط می‌شود که حالا می‌خواهند در فضای بیرون خانه از وسایل ردیاب سلامت و تناسب اندام استفاده کنند.
این گزارش نشان می‌دهد که درمیان محصولات مختلف فناوری‌های پوشیدنی با توجه به روند ثابت افزایشی میزان تقاضا، ساعت‌های هوشمند و محصولات مرتبط با گوش و شنوایی(Hearable)، هریک رشدی ۳۹درصدی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ داشته‌اند. بازار برای دستبندهای هوشمند همچنان ثابت است، چراکه کاربران بیشتر به ساعت‌های هوشمند گرایش نشان داده‌اند و ازسوی دیگر این رده محصولات، در سه ماهه اخیر محصولات قابل توجهی هم معرفی نکرده و ارائه نداده‌اند.

Jitesh Ubrani، مدیر تحقیقات ردیابی میزان مصرف فناوری‌های پوشیدنی مؤسسه IDC گفت: هر دو دسته ساعت و فناوری‌های مرتبط با گوش و شنوایی، با توجه به معرفی محصولات جدید و همچنین اعمال تخفیف‌هایی مناسب برای مدل‌های قدیمی، افزایش چشمگیری در استقبال مردم و میزان فروش داشته‌اند. میزان فروش ساعت‌هایی با قیمت بین ۲۰۰تا ۳۰۰دلار رشدی ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که آن هم به لطف وجود ساعت‌های هوشمند Watch SE، Series ۳، Versa ۳ و Galaxy Watch Active ۲ بوده است. در همین حال فناوری‌های مرتبط با گوش و شنوایی با بازه قیمتی زیر ۱۰۰ دلار هم موفق شده‌اند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مشتریان خوبی پیدا کرده و میزان فروش این محصولات فناوری‌های پوشیدنی را رونق ببخشند که البته در این زمینه هم برندهایی مانند شیائومی، هوآوی، BoAt, JBL و JLAB خوش درخشیدند. این برندها بیشتر بر استفاده از تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های برتری مانند کنترل نویز فعال (ANC) تمرکز داشتند که همین موضوع استقبال خریداران را به‌دنبال داشت.

به‌گفته محققان مؤسسه پژوهشی IDC، موضوعی که این دسته از محصولات و فناوری‌های پوشیدنی را بسیار محبوب کرده تنوع در ویژگی‌ها و شاخص‌ها و همچنین قیمت نسبتاً مناسب آنهاست. با اشباع شدن بازار، سبد محصولات فروشندگان هم متنوع‌تر شد و با ارائه مجموعه‌ای از محصولات خوب، بهتر یا بهترین با قیمت‌های مناسب توسط شرکت‌ها، این امکان به وجود آمد تا به مشتریان بیشتری نزدیک شوند. با گذشت زمان، ویژگی‌هایی که فقط به محصولات رده بالا اختصاص داشت، به محصولات سطح متوسط و بازار انبوه راه پیدا کرد. این امر به نوبه خود مردم را ترغیب می‌کند تا محصولات و سیستم‌های خود را ارتقا دهند یا نمونه‌های جدید و به روز‌تر را خریداری کنند.

اپل صدرنشین بازار
گزارش مؤسسه IDC نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ باز هم اپل پیشتاز بازار فناوری‌های پوشیدنی بوده و سهم ۲۸درصدی از این کیک فناوری را به خود اختصاص داده هرچند رشد آن کمتر از حدانتظار و معادل ۹.۳درصد بوده است. گفته می‌شود اپل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲.۲میلیون محصول فناوری پوشیدنی را به فروش رسانده است درحالی که این رقم در مدت مشابه ۲۰۲۰ حدود ۲۹.۵میلیون عدد بوده است.

شیائومی هم در جایگاه دوم فروش فناوری‌های پوشیدنی جای گرفت. این نخستین بار است که میزان فروش فناوری‌های مرتبط با گوش از دستبندهای هوشمند این کمپانی سبقت گرفته است. این کمپانی همان استراتژی دستبندهای هوشمند را برای محصولات و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش به کار گرفته و محصولات ارزان‌تر با عرضه قوی به‌صورت آنلاین را در دستور کار قرار داده است.این کمپانی با فروش ۱۴میلیون فناوری پوشیدنی در سه ماهه دوم ۲۰۲۱، رشد سالانه ۳۷.۸درصدی داشته و البته گفتنی است که این برند در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۲میلیون فناوری پوشیدنی را به فروش رساند.

سومین برند این جدول نیز هوآوی است. باوجود رشد هواوی در بیشتر مناطق، این شرکت همچنان به بازار داخلی خود در چین متکی است. بیش از سه چهارم فروش محموله‌های هوآوی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ در چین بوده است در حالی که سال گذشته این رقم ۷۲.۹ درصد بود. هوآوی با سازگاری فناوری‌های پوشیدنی خود با هر گوشی اندرویدی و ارائه قیمت‌های بسیار رقابتی، حتی در بازارهایی که تجارت تلفن همراه این برند در آن رو به افول بود، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. هوآوی رشد فروش ۳۸.۵درصدی نشان داده و در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ حدود ۱۱.۷میلیون فناوری پوشیدنی به فروش رسانده درحالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۸.۴میلیون عدد بوده است.

سامسونگ هم در جدول رده‌بندی مؤسسه پژوهشیIDC رتبه چهارم را از آن خود کرد. این شرکت به‌عنوان یکی از معدود فروشندگان ساعت‌های هوشمند برتر و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش خارج از اپل، موفق شده است در بازارهای اشباع جایگاه خوبی برای خود رقم بزند و اغلب به‌عنوان انتخاب اصلی فناوری‌های پوشیدنی برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی در نظر گرفته می‌شود. رشد این شرکت نیز به برندهای متعدد و تخفیف‌های مناسبی که غالباً ارائه می‌دهد نسبت داده شده است. این کمپانی که محصولاتی بسیار پرطرفدار در جهان دارد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ رشد ۳۷.۴درصدی داشته و میزان فروش آن از ۷.۱میلیون فروش در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۹.۷میلیون فناوری پوشیدنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ رسیده است.
یک رشد ۴۷۸درصدی

اما Imagine Marketing، شرکتی که در پشت برند محبوب BoAt قرارگرفته و در حال حاضر تنها در هندوستان فعالیت دارد، در کمال ناباوری پنجمین عنوان جدول فروش فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص داده است. اگرچه این شرکت کار خود را با خرید و فروش و تجارت فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش آغاز کرد اما دامنه فعالیت خود را به ساعت‌ها و مچ بندهای هوشمند نیز بسط داد. این کمپانی رشد خیره کننده و منحصربفرد ۴۷۸درصدی داشته و درحالی که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میزان فروش محصولات فناوری پوشیدنی این شرکت تنها ۰.۸ میلیون عدد بود، این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۴.۶میلیون عدد رسیده است.

سایر برندها و کمپانی‌های فناوری جهان هم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۴۱.۹میلیون فناوری پوشیدنی به فروش رسانده‌اند درحالی که این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰.۳میلیون عدد بوده است و این نشان از رشد فروش سالانه ۳۸.۲درصدی میزان فروش محصولات فناوری‌های پوشیدنی دارد.
اگر هم بخواهیم به تفکیک میزان موفقیت برندها در فروش فناوری‌های پوشیدنی را مورد بررسی قرار دهیم باید به گزارش مؤسسه پژوهشی Canalys استناد کنیم. آخرین گزارش این مؤسسه نشان می‌دهد شیائومی در فروش دستبندهای مرتبط با تناسب اندام پیشرو است درحالی که اپل با سهم ۳۱.۱درصدی، نبض بازار ساعت‌های هوشمند را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ دراختیار دارد.
میزان فروش دستبندهای هوشمند هم در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ رشدی ۵.۶درصدی داشته و درمجموع ۴۰.۹میلیون عدد از این فناوری پوشیدنی در این بازه زمانی به فروش رسیده است. گفتنی است ساعت‌های هوشمند ۶۲درصدکل فروش فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار