پانا گزارش می‌دهد:

قطار شهری، نفسی تازه در کلان‌شهر تبریز

تبریز(پانا) - تور رسانه‌ای راویان پیشرفت با همکاری بسیج رسانه استان این‌بار به سراغ سازمان حمل‌و‌نقل ریلی شهرداری تبریز و ایستگاه‌های در حال ساخت این پروژه‌ها رفت.

کد مطلب: ۱۳۸۳۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
قطار شهری، نفسی تازه در کلان‌شهر تبریز

مترو شهر تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین خطوط مترو در ایران است. پس از تهران، تبریز دومین شهر آلوده ایران در سال‌های اخیر بوده است و مثل اراک، یکی از قطب‌های صنعتی کشور به‌شمار می‌رود و از مقصدهای مهاجرپذیر در ایران نیز محسوب می‌شود. تبریز شهری است با بیش از سه میلیون نفر جمعیت ثابت و متغیر، نیازمند یک شبکه حمل‌ونقل مطمئن و سریع با ضریب پوشش حداکثری که سازمان قطار شهری تبریز برای عملیاتی‌کردن همین نیاز، در سال ۱۳۷۹ تأسیس شده است.

یک سال بعد نیز در سال ۱۳۸۰ شمسی بود که مطالعات امکان‌سنجی خطوط قطار شهری تبریز آغاز شد و عملیات اجرایی ساخت خط یک مترو تبریز در سال هشتاد و یک شمسی اجرا شد. پنج سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۵ نیز برنامه عملیاتی طراحی، ساخت و اجرای سایر خطوط مترو تبریز که شامل چهار مسیر بود، آغاز شد.

خط ۱ مترو تبریز بیش از هفده کیلومتر طول دارد. خط ۱ مترو تبریز دارای هجده ایستگاه است که از میدان معروف ائل‌گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و بیست و نهم بهمن، خیابان حضرت امام خمینی، میدان محققی یا کهن فعلی، قونقا با باغ گلستان فعلی و خیابان خیام، به کوی لاله (شهرک نور لاله) منتهی می‌شود.

حدود هشت کیلومتر از خط یک مترو تبریز، به‌صورت تونل عمیقی بوده که عملیات حفاری آن در ارتفاع ۲۵ متری از سطح زمین انجام شده است. عملیات ساخت خط یک مترو تبریز در سال نود و هشت به اتمام رسید.

خط ۲ مترو تبریز که بزرگ‌ترین خط مترو در این شهر و یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو در ایران است، بیش از ۲۲ کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین مسیر به شمار می‌رود. حدود ۴۰ دقیقه برای پیمودن این مسیر، زمان نیاز است.

خط ۲ مترو تبریز، ۲۰ ایستگاه دارد که از محدوده زمین‌های قراملک یا همان کارخانه کود آلی آغاز، با گذر از خیابان وحدت و میدان قراملک که نخستین ایستگاه است، به زیر خیابان آخونی می‌رود. از آنجا به خیابان قدس، در ایستگاه محققی سابق یا میدان کهن فعلی، ایستگاه تقاطعی با خط ۱ مترو تبریز می‌رود و از طریق دانش‌سرا، وارد خیابان عباسی می‌شود.

خط ۲ مترو تبریز پس از گذر از میدان شهید‌فهمیده باغمیشه به‌سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد اسلامی، نمایشگاه بین‌المللی تبریز رفته، در نهایت در میدان بسیج، به اتمام می‌رسد. یعنی خط ۲ مترو تبریز از میدان قراملک آغاز و به میدان بسیج ختم خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در جمع خبرنگاران در رابطه با اتمام پروژه خط ۲ مترو تبریز اظهار کرد: حدود چهار هزار میلیارد تومان از بودجه‌ سالانه‌ ی شهرداری تبریز به سازمان حمل و نقل ریلی اختصاص یافته و این امر نشان از حائز اهمیت بودن این موضوع است و حضور یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در راس این مجموعه، در تسریع روند بهره برداری ایستگاه های مترو بسیار کمک‌کننده بوده است.

وی افزود: در خط یک مترو با مشکل کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می کنیم که این موضوع باعث کاهش ساعت کار برخی از ایستگاه ها شده و با پیگیری های لازم شاهد برطرف شدن این مسئله تا پایان شهریور ماه سال جاری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اعتبار پروژه های قطارشهری تبریز از طریق منابع غیرنقدی شهرداری تبریز تامین می شود، اظهار کرد: فاینانس خارجی خط۲ قطار شهری نیز در ماه های گذشته با هماهنگی مدیران شهری، نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی حل و نامه نهایی آن از سوی دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با نهایی شدن قرارداد تجاری فاینانس با کشور چین، حدود ۴۲۰ میلیون دلار برای اجرای این خط تامین می شود و با تامین این اعتبار روند اجرای خط۲ قطارشهری با سرعت بیشتری انجام می شود و تا چهار سال آینده این خط از قراملک تا باغمیشه به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی خط سه قطار شهری تبریز نیز در جریان دور دوم سفر رییس جمهور و هیات دولت به آذربایجان شرقی آغاز شد و در زمان کنونی عملیات حفاری تونل ها در این خط به صورت دستی انجام می شود که پس از بازسازی و اورهال ( تعمیر اساسی ) دستگاه های حفار( تی بی ام) خط یک قطار شهری، عملیات حفاری از طریق این دستگاه ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه خط سه قطار شهری تبریز به لحاظ اتصال شبکه حمل و نقل شمال و جنوب شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: این خط در مرکز شهر با خطوط یک و ۲ قطار شهری قطعه و تبادل مسافر انجام خواهد شد.

وحیدکیا، ادامه داد: خط چهار قطارشهری تبریز نیز به صورت تراموا و روسطحی مطالعه و طراحی شده و قرار است در سال های آینده از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در برنامه جامع حمل و نقل برای تبریز چهار خط قطار شهری مطالعه و تصویب شده است، اظهار کرد: یک خط نیز برای شهر جدید سهند برنامه ریزی شده که قرار است در زمان مناسب و با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت و شهرداری اجرا شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه در ایستگاه های خطوط قطارشهری تبریز فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شده است، گفت: این سازمان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند.

وحیدکیا در پایان بیان کرد: بخش خصوصی می تواند در فضاهای ایستگاه‌های قطار شهری نسبت به ایجاد واحدهای خدماتی، تجاری و مسکونی با این سازمان مشارکت کند.

استفاده از روش سازه نگهبان در پروژه های خطوط قطار شهری

همچنین در ادامه بازدیدها از پروژه‌های خطوط قطار شهری، یکی از مهندسان اجرایی پروژه در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «پروژه خط قطار شهری تبریز به طول ۲۲/۵ کیلومتر و طولانی‌ترین خط مترو تبریز بوده که شامل ۳ فاز است که فاز یک از ایستگاه قراملک تا ایستگاه هشت یعنی مقابل استانداری است. فاز دوم نیز از ایستگاه بازار ماهی تا ایستگاه هشت جلوی استانداری قرار دارد و همچنین فاز سوم نیز از ایستگاه شانزده، بازار ماهی تا نمایشگاه بین‌المللی است که تعداد کل ایستگاه‌ها به ۲۰ ایستگاه می‌رسد که در حال حاضر فعالیت این ایستگاه‌ها محدود بوده و ایستگاه ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، و ایستگاه ۱۶ فعال است.»

وی افزود: «در پروژه‌های خطوط قطار شهری تبریز، روش مورد استفاده، روش سازه نگهبان بوده و در حال حاضر در حال اجرای مرحله سازه اصلی است.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه تمامی حفاری‌ها در زیر‌بافت‌های شهری انجام می‌شود، خوشبختانه تا به حال هیچ مشکلی به وجود نیامده و حفاری‌ها به صورت مکاری و یا به‌صورت نوار نقاله انجام می‌گیرد؛ ساخت پروژه فاز ۱ در سال ۱۳۹۰ شروع شده، ولی با توجه به مشکلات مونتاژ و کارهای اصلی پروژه، حفاری آن از سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است که تا به حال از فاز یک ۸ هزار و ۷۰۰ متر و از فاز دو ۴ هزار و ۲۰۰ متر حفاری انجام گرفته است.»

با توجه به آلودگی هوا و رشد چشمگیر جمعیت در کلانشهر‌ها، مترو یا همان قطار شهری راه‌حل مناسبی برای حمل‌و‌نقل سریع و کاهش آلودگی هوا است.

قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ و خط یک در حال خدمات‌دهی است.

اجرای خط ۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده که بر طبق وعده مسئولان، تا پایان سال اجرای آن تمام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار