سرانه دانش‌آموزی مدارس در آذربایجان شرقی نسبت به آغاز دولت سیزدهم بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است

سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت؛

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: سرانه دانش‌آموزی مدارس در آذربایجان شرقی نسبت به آغاز دولت سیزدهم بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده و اعتبارت پرورشی تقریبا ۶ برابر بوده است.

کد مطلب: ۱۴۷۹۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سرانه دانش‌آموزی مدارس در آذربایجان شرقی نسبت به آغاز دولت سیزدهم بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است

مسعود سعادتی در سلسله نشست‌های رسانه ای رسم خدمت ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان با بیان اینکه نظام آموزش در مدرسه باید مرجع اصلی تعیین صلاحیت یک دانش آموز باشد، افزود: یکی از موضوعات مهم در این حوزه بحث اعتباربخشی به مدرسه و معلم است.

وی با اشاره به اینکه شاید بزرگ ترین اتفاق در دولت سیزدهم این بود که تا حدودی اعتبار معلم و مدرسه به جای خود بازگشت ادامه داد: اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و تاثیر سهم ۵۰ درصدی امتحان نهایی در پذیرش دانشگاه باعث شد اعتبار مدرسه بازگردانده شود و معلم در ارتقای دانش‌آموز ارجعیت پیدا کند و نیز با مرور زمان نقش استعداد دانش‌آموز در پذیرش کنکور افزایش پیدا خواهد کرد.

سعادتی ادامه داد: در گذشته به خصوص در مقطع دوم تاثیر مدرسه در پذیرش کنکور کم رنگ تر بود و بیشتر در آموزشگاه‌های خصوصی این کار انجام می شد، اما پذیرش دانشجو در دانشگاه باید براساس اتفاقی که در مدرسه می افتاد، باشد.

تنها در استان ما حجم اعتباراتی که برای بخش فرهنگی در نظر گرفته شده است اصلا قابل قیاس با گذشته نیست

وی از جمله آسیب های دیگر در آموزش و پرورش را بحث پرورش و تربیت خواند و افزود: در کنار درس دانش‌آموز، بحث تربیت وی نیز از موضوعات اساسی است. تنها در استان ما حجم اعتباراتی که برای بخش فرهنگی در نظر گرفته شده است اصلا قابل قیاس با گذشته نیست، به طوریکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ اعتبارات این بخش دو برابر شده است و امسال نیز نسبت به سال گذشته ۱۸۵ درصد افزایش داشته است. در عرض سه سال اعتبارات فرهنگی بیش از ۶ برابر شده است.

سعادتی ادامه داد: در مجموع سرانه دانش‌آموزان در تبریز الان نسبت به آغاز دولت سیزدهم بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

در بیش از ۶۰ درصد مدارس نماز جماعت اقامه می شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان تبریز با اشاره به اینکه برای اولین بار آموزش و پرورش شاخص‌های فرعی در کنار شاخص‌های اصلی تعریف کرده است که بتوان ایمان دانش‌آموزان را ارتقا داد و در سامانه نورینو این موارد به صورت عددی ثبت شده است، افزود: قبل از سال ۱۴۰۰ در ۳۰ درصد مدارس نماز جماعت اقامه می شد اما الان به جرأت می گویم در بیش از ۶۰ درصد مدارس هفته‌ای یک بار نماز جماعت اقامه می‌شود.

در سه سال گذشته چهار هزار و ۷۴۲ نفر استخدام آموزش و پرورش شده‌اند

مدیر کل آموزش و پرورش استان تبریز با بیان اینکه الان قانون رتبه بندی معلمان در حال بازنگری است، تصریح کرد: بحث رتبه بندی معلمان جز تکالیف سند بنیادی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد که جز اقدامات خوب این دولت است.

وی با بیان اینکه میزان استخدام در آموزش و پرورش در سه سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: در سه سال گذشته چهار هزار و ۷۴۲ نفر استخدام آموزش و پرورش شده اند و نیز سه هزار و ۵۹۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده‌اند.

سعادتی در خصوص افزایش نیروی معلم اظهار کرد: در طی فعالیت دولت سیزدهم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان دو برابر شده است. در سال ۱۳۹۴ پیش بینی می شد که اواخر دهه نود تا سال ۱۴۰۵ هر سال تعداد قابل توجهی از معلمان بازنشسته خواهند شد که طبق سند راهبردی تنها منبع تامین معلم دانشگاه فرهنگیان است.

وضعیت ظاهری و ساختمانی اکثر مدارس تبریز قدیمی است

سعادتی وضعیت ظاهری و ساختمانی اکثر مدارس تبریز را قدیمی دانست و افزود: در کل برای نوسازی و ایمن سازی کل مدارس استان اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی در طول سه سال گذشته تعداد پروژه های افتتاح شده با اعتبارات که تزریق شده است نسبت به سنوات گذشته جهش قابل توجه داشته است. 

سعادتی ادامه داد: در طول سال گذشته پروژه‌های افتتاحی با مشارکت خیرین و اعتبارات دولتی با جهش روبه‌رو بوده و از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲ هر روز سه کلاس درس در استان ساخته شده است.

وی افزود: ۲۰ درصد دانش آموزان در استان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و با توجه به اینکه از نظر عمر ساختمان مدارس قدیمی است، از نظر سرانه فضای دانش‌آموزی باید بیشترین توجه به استان ما باشد.

دانش آموز خبرنگار: ملینا موسوی

 

خبرنگار : ملینا موسوی عکاس : اسما قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار