متخصص روانشناسی تربیتی:
پر کردن اوقات فراغت نوجوانان از دغدغههای والدین در تعطیلات تابستان است
اصفهان (پانا) - متخصص روانشناسی تربیتی، روانشناس و درمانگر گفت: پر کردن اوقات فراغت نوجوانان، یکی از مهمترین دغدغههای والدین در ایام تعطیلات تابستان است.
سیدجواد خنارینژاد در گفتوگو با پانا گفت: «برنامهریزی اوقات فراغت همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و تمام شدن سال تحصیلی، پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، یکی از دغدغههای مهم همه والدین است.»
خنارینژاد افزود: «بسیاری از دانشآموزان ترجیح میدهند که تمام وقت خود را پای کامپیوتر بازی کنند یا به تماشای تلویزیون بنشینند که این امر علاوه بر بیتحرکی باعث آسیب رساندن به چشم و مغز دانشآموزان میشود و برای همین والدین باید برنامهریزی صحیح و درست برای اوقات فراغت دانشآموزان داشته باشند.»
وی گفت: «والدین باید بهگونهای برنامهریزی کنند تا فرزندان، کار بسیار برای انجام داشته باشند که تمام وقت خود را پای تلویزیون و گوشی موبایل خلاصه نکنند و از طرفی هم از کلاس درس زده نشوند.»
خنارینژاد خاطرنشان کرد: «اولین توصیه، شرکت در کلاسهای تابستانی است. مساله اصلی هم در انتخاب کلاسهای تابستانی علاقه کودک و نوجوان است. چنان که این کلاسها باید با دقت به ویژگی و علاقهمندی کودکان و نوجوانان انتخاب شود که باعث استعدادیابی آنها میشود و برای انتخاب شغل مناسب در آینده آنها مفید باشد.»
متخصص روانشناسی افزود: «گام بعدی این است که باید تنظیم وقت داشته باشیم یعنی هنر مدیریت زمان را یاد بگیریم. تنظیم وقت سبب میشود که از اوقات فراغت به خوبی استفاده کنیم.»
خناری با بیان اینکه برای همه اوقات باید برنامهریزی کرده و بدانیم وقتمان را صَرف چه فعالیتهایی میکنیم، گفت: «چند توصیه برای اوقات فراغت نوجوانان در ایام تعطیلات این است که حتماً ورزشهای منظم و مورد علاقه را انجام دهند، رفتن به گردشهای خانوادگی، سینما و شهربازی، تئاتر، کنسرت و مسابقات ورزشی توصیه میشود.»
متخصص روانشناسی تربیتی، روانشناس و درمانگر خاطرنشان کرد: «والدین توجه داشته باشند که اگر دانشآموزان را مجبور کنند کاری که دوست ندارد را انجام دهد باعث سرخوردگی و عصبی شدن دانشآموز میشود. پس دقت کنیم علاقهمندی و میل فرزندمان در انتخاب برنامههای فراغت تابستان بسیار اهمیت دارد.»
خنارینژاد گفت: «با فعالیت خانوادگی از قبیل قرار پدر و دختری، قرار پدر و پسری، قرار خانوادگی والدین با برقراری مشارکت و رابطه دوستانه و عاقلانه نیز میتوانند احساس ایمنی و اطمینان را در دانشآموزان به وجود آورند.»
ارسال دیدگاه