دانش‌آموز نابینا در گفت‌وگو با پانا:

نابینایان از بین 2 سنگ، جوانه می‌زنند

اهواز (پانا) - دانش‌آموز نابینا گفت: نابینایان از بین 2 سنگ، جوانه می‌زنند و بیرون می‌آیند.

کد مطلب: ۱۵۰۹۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
نابینایان از بین 2 سنگ، جوانه می‌زنند

روز جهانی عصای سفید، فرصتی برای شنیدن سخنان و مشکلات زندگی نابینایان است. به همین مناسبت به سراغ دانش‌آموز نابینا در مدرسه شوریده شیرازی در اهواز رفته‌ایم که معتقد است نابینایان از بین دو سنگ، جوانه می‌زنند و بیرون می‌آیند.

آنیل علیگلی، متولد ۲۱ فروردین 1393 است و از همان ابتدا، نابینا به دنیا آمده است. زادهٔ دزفول است و اکنون در مدرسه شوریده بهارستان اهواز تحصیل می‌کند.

علیگلی گفت: «از هفت سالگی در کانون پرورش فکری شماره 3 اهواز در کارگاه‌های ادبی، نوشتن خلاق، شاهنامه‌خوانی و گلستان‌خوانی شرکت کرده‌ام و از همان هفت سالگی که نوشتن را آموختم، مشغول داستان‌نویسی شدم و از هشت سالگی، داستان‌نویسی را به‌طور حرفه‌ای و ادبی دنبال کردم.»

وی ادامه داد: «شطرنج را از کلاس سوم ابتدایی با آموزش‌های مربی ورزش مدرسه آغاز کردم و از زمانی که مربی ورزش، متوجه استعدادم در شطرنج شد به کلاس رفتم و امروز در سطح حرفه‌ای بازی می‌کنم.»

این دانش‌آموز که به صورت حرفه‌ای شهریارخوانی نیز می‌کند خاطرنشان کرد: «آنچه نابینایان به‌طور ویژه با آن مواجه هستند، مشکلاتی مانند مناسب نبودن خیابان‌ها و نداشتن تفریحات برای آن‌ها است.»

وی افزود: «امسال برای نوشتن، کاغذ بریل در اختیار نداشتیم و به ناچار روی برگه‌های معمولی، مشغول نوشتن هستیم.»

علیگلی گفت: «از مسئولین می‌خواهم امکاناتی در استان قرار داده شود تا نابینایان هم بتوانند از کلاس‌های شطرنج و مدارس تیزهوشان بهره‌مند شوند.»

او افزود: «دوست دارم در آینده، کتابی چاپ و منتشر کنم تا به دست همه برسد و آن را بخوانند. همچنین دبیر ادبیات و شاعر شوم تا بتوانم در مدرسه نابینایان تدریس کنم.»

این دانش‌آموز خاطرنشان کرد: «روشندل از کلماتی است که می‌تواند برای مردم عادی هم باشد. ما نابینا هستیم و نابینایان هم در هر شرایطی می‌توانند رشد کنند و از بین 2 سنگ، جوانه بزنند و بیرون بیایند.»

علی ممبینی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «240 دانش‌آموز با آسیب بینایی شدید در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند.»

ممبینی افزود: «450 دانش‌آموز نیز در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند که به آنان خدمات آموزشی ارائه می‌شود.»

وی یادآور شد: «مشکل کمبود کاغذ بریل در مدرسه شوریده شیرازی در اهواز برطرف شده اما در مجموع با کمبود حدود 800 کیلویی کاغذ بریل در استان خوزستان مواجه هستیم.»

خبرنگار : دانش آموز: نسترن جوهرقلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار