فاطمه دهقانی*

کسب یک رتبه برتر در یک رشته، ملاک عملکرد کلی استان نیست

اهواز (پانا) - کسب یک رتبه برتر در یک رشته نمی‌تواند نشان‌دهنده عملکرد کلی استان در بحث کنکور باشد.

کد مطلب: ۱۴۹۸۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
کسب یک رتبه برتر در یک رشته، ملاک عملکرد کلی استان نیست

۱۵ استان کشور از جمله خوزستان در بین رتبه‌های برتر کنکور نیستند و این نمی‌تواند ملاکی برای بررسی عملکرد کلی و جمعی یک استان باشد.

خوزستان در سال‌های گذشته رتبه‌های سه‌رقمی بسیار و حتی دو‌رقمی نیز در رشته‌های مختلف داشته و اکنون نیز منتظر اعلام نتایج هستیم. ضمن آنکه ملاک باید بررسی سهم دانش‌آموزان هر استان در کسب صندلی‌های دانشگاه‌های دولتی باشد.

باید این را بدانیم که مهمترین هدف آموزش و پرورش، تربیت یک دانش‌آموز تمام‌ساحتی است. آموزش مهارت‌های مورد نیاز زندگی برای دانش‌آموزانی که قرار است در آینده نقش‌آفرینی کنند از وظایف نظام تعلیم و تربیت است.

آموزش مهارت‌های زندگی یا مهارت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، یکی از مهمترین حوزه‌های آموزش در نظام تعلیم و تربیت است که دانش‌آموزان در ۱۲ سال تحصیلی آن را آموزش خواهند دید.

موفقیت در کنکور به صورت ذاتی، وظیفه آموزش و پرورش نیست. هر چند یکی از شاخص‌های مهم آن است و در چند سال گذشته این نقش با تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دهم تا دوازدهم در کنکور، افزایش یافته است.

استان خوزستان از بسیاری جهات همچون شرایط جغرافیایی، حاشیه‌نشینی، دارا بودن مناطق عشایری و مرزی، شرایط ویژه‌ای دارد و از سوی دیگر نیروهای انسانی باتجربه، درخواست انتقال برون‌استانی دارند اما باید با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال رفع مشکلات باشیم.

* معلم خوزستانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار