هانیه محمد*

قلم، معجزه‌ای جاویدان که هم می‌سازد و هم تخریب می‌کند

سملقان (پانا) - 14 تیر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز قلم» نامگذاری شده و نشان‌دهنده این است که قلم، معجزه‌ای جاویدان است که هم می‌سازد و هم تخریب می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۵۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
قلم، معجزه‌ای جاویدان که هم می‌سازد و هم تخریب می‌کند

«ن والقلم و ما یسطرون» همین یک آیه کفایت می‌کند تا بدانیم قُرب و منزلت این وسیله در آستان حضرت باری‌تعالی چقدر است. خدایی که در قرآن به ذات لایزال خویش، ماه، خورشید و روز قیامت قسم یاد کرده، قلم را نیز در زمره سوگندهای خود قرار داده تا نشان دهد اهمیت سلاح دانشمندان چقدر است.

در جمهوری اسلامی ایران مانند سایر دوران، سعی شده تا در حد توان و قدرت اندیشه و عقل انسان، ارزش و مقام قلم گرامی داشته شود. زیرا همین قلم می‌تواند هم آزاد کند و هم دربند سازد.

در جریان برخی از جنگ‌های مسلمانان در صدر اسلام، رسول خدا(ص) دستور می‌فرمود تا اسرایی که توانایی خواندن و نوشتن دارند، علم خود را به سایر مسلمانان که از این نعمت برخوردار نیستند، نشر دهند تا آزاد شوند و این جنبه آزادکننده قلم است اما اگر بخواهیم جنبه دربند کردن قلم را در نظر بگیریم باید به سخن حضرت علی(ع) استناد کنیم که می‌فرماید: «دانش را با نوشتن دربند کنید.»

بیان زبان و بیان قلم، 2 نوع از طُرُق بیان افکار افراد است اما بیشتر علما ارزش بیان قلم را بیشتر می‌دانند از جمله علامه طبرسی(ره) که بیان زبان را فانی و بیان قلم را باقی می‌داند.

سنگ، چوب، استخوان، پوست حیوانات و کاغذ از جمله ابزار و وسایل برای نوشتار در ادوار مختلف به شمار می‌روند و امروز با وجود قلم و کاغذ، قلم مدرن پا به عرصه‌ها گذاشته و می‌تواند علاوه بر نگهداری اطلاعات و اخبار و ... آن را به میزان نامحدود برای افراد منتشر کند و این ابزارها، رایانه‌ها و وسایل نوشتاری الکترونیک هستند که در سطوح و جنبه‌های مختلف از آن‌ها آستفاده می‌شود.

جا دارد در این روز، یادی کنیم از سید شهیدان اهل قلم، شهید والامقام سیدمرتضی آوینی که این لقب را مقام معظم رهبری به وی دادند. فیلم «روایت فتح» که ساخته این انسان بزرگوار و شایسته است، ویژگی منحصربه‌فردی دارد و آن این است که در تیتراژ آن به جای ذکر اسامی عوامل مجموعه، تنها نوشته می‌شود.

*دانش‌آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار