به مناسبت هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی برگزار شد:
نشست صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با دانشجو معلمان رشته مشاوره و فعالیت های پرورشی دانشگاه فرهنگیان
مشهد (پانا) - به مناسبت هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی نشست صمیمی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش در امور جوانان و جمعی از اساتید و دانشجو معلمان رشته مشاوره و فعالیت های پرورشی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.
قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: خداوند بخاطر فرستادن پیامبران برای تربیت و هدایت انسان ها به ما بندگان منت گذاشته است و ما معلمین نیز در ادامه رسالت انبیاء وظیفه خطیر هدایت گری و تربیت را برعهده داریم و این تکلیفی که بر دوش ما نهاده شده است نعمتی است که خداوند به ما عطا فرموده پس باید شکرگزار آن باشیم و درست استفاده کردن از این نعمت، هدایت صحیح دانش آموزان است.
وی افزود: اساس کار آموزش و پرورش تربیت است و هیچگاه نباید مسئله آموزش از تربیت جدا شود و این دو مقوله همزمان باهم اتفاق می افتد و تفکیک ناپذیر است.
خدابنده تصریح کرد: نهاد مقدس امور تربیتی بعد از پیروزی انقلاب به تدبیر شهیدان رجایی و باهنر تاسیس شد و با توجه به اینکه فضای مدارس در آن زمان فضایی آشفته بود و گروه های سیاسی مختلفی در مدارس فعالیت می کردند و قصد انحراف دانش آموزان را داشتند، امور تربیتی یکی از نهادهای انقلابی بود که این فضای پرآشوب را مدیریت کرد و از کج روی ها و انحرافات معلمان و دانش آموزان جلوگیری نمود و علاوه بر دفاع از مبانی اعتقادی و ارزش ها و آرمان های انقلاب، گفتمان انقلاب را در بین جوانان و دانش آموزان بسط و گسترش داد.
وی ادامه داد: در طی دوران دفاع مقدس، فرهنگیان و دانش آموزان یکی از گروه هایی بودند که در دفاع نقش عمده ای ایفا کردند و در این بین، نقش مربیان پرورشی نقشی بی بدیل بود که در فرآیند اعزام دانش آموزان به جبهه ها همت می گماردند و رونق خاصی را به جبهه ها بخشیده بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: تربیت یک امر تریجی است و معلم با شناخت و اطلاعاتی که از دانش آموز پیدا می کند به مرور زمان دانش آموز را در مسیر هدایت و تربیت قرار می دهد و در این بین هیچ اجباری در کار نیست و فقط باید شرایط و بستر تربیت را برای آن ها فراهم کنیم تا آن ها به صورت آگاهانه و اختیاری به فعالیت های تربیتی اقبال نشان دهند و دانش آموز با انتخاب خودش در مسیر رشد و تعالی قرار می گیرد و این تربیت ماندگار و جاودانه است.
خدابنده خاطرنشان کرد: وجود آسیب های اجتماعی در جامعه وظیفه و تکلیف مربیان پرورشی را سخت تر کرده است و حتما باید در مدارس با دانش آموزان ارتباط نزدیک و صمیمی داشته باشیم و در بین بچه ها حضور یابیم تا بتوانیم مشکلات آن ها را شناسایی و در جهت رفع آن ها اقدام نماییم ضمن اینکه فعالیت های همکاران حوزه مشاوره و پرورشی باید پیشگیرانه باشد و در مسائل مشاوره ای و تربیتی پیشگیری بسیار نتیجه بخش تر از درمان است و مشکل در همان مراحل اولیه قابل حل خواهد بود اما اگر رفع نشود می تواند تبدیل به یک بحران شود از این حیث حتما باید با بچه ها و دانش آموزان ارتباط نزدیک و مستقیم داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان عنوان کرد: شعار امسال آموزش و پرورش استان را مدرسه زندگی، عدالت آموزشی و نشاط و پویایی نام نهادیم و اعتقاد داریم مشاوران و مربیان پرورشی می توانند در شاد بودن مدرسه نقش داشته باشند و این شادی می تواند نشاط معنوی، نشاط علمی و آموزشی و نشاط وزشی باشد و شرکت در انجمن های علمی، انجام فعالیت های قرآنی، شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری و همچنین انجام فعالیت های تربیت بدنی می تواند نشاط، پویایی و تحرک را در بین دانش آموزان ایجاد کند و اگر فضای مدرسه شاد و پر انرژی باشد دانش آموزان با شوق و علاقه بیشتری در کلاس درس حاضر می شوند و یادگیری تسهیل می شود و این نشاط به خانواده ها و جامعه نیز اشاعه می یابد.
قابل ذکر است در ابتدای این نشست رمضان نیری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: حوزه مشاوره شامل سه سطح مداخلات رشدی و تکاملی، مداخلات ترمیمی و تسکینی و مداخلات درمانی می باشد که در کشورهای پیشرفته دنیا ارزشمند ترین کار مشاوره ای در سطح اول و با رویکرد سلامتی صورت می گیرد و طبق اصول مشاوره ای، بیش از ۹۰ درصد وقت مشاور مدرسه در مدارس باید در فعالیت های رشدی و تکاملی انجام گیرد و مشاور مدرسه، مشاور کلینیکال نیست و اصل و اساس برنامه ریزی باید در حوزه سلامت باشد و مشاوران مدرسه بالاترین نقش را در حوزه سلامت ایفا می کنند و اگر مدرسه با نشاط و پویا باشد اضطراب و انزوا طلبی ایجاد نمی شود و طبیعتا به درمان نیز نیازی نیست.
وی افزود: سند تحول بنیادین معلم را مترادف با مربی تعریف کرده یعنی همه معلمان در فرآیند تربیت دانش آموزان نقش دارند و دانشگاه فرهنگیان به عنوان نقطه ای از پازل تحول در آموزش و پرورش، با رویکرد آموزش حرفه ای بر محور تربیت فعالیت هایش را انجام می دهد و وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه های کشور بعد مهارت های معلمی و رویکرد تربیتی است که این دانشگاه را از سایر مراکز آموزشی متفاوت کرده است.
شایان ذکر است در حاشیه این جلسه علیرضا مالک اشرفی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گفت: داشتن طرح، برنامه و محتوا برای برگزاری مناسبت ها، فراگیری و آموزش در چند رشته فرهنگی و هنری، مطالعه در جهت کمک به شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس و آموزش فناوری های نوین از جمله مواردی است که در توانمند سازی مشاوران و مربیان پرورشی حائز اهمیت است.
ارسال دیدگاه