مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس مراکز تربیت معلم؛

افزایش سطح کیفی آموزش در دانشگاه فرهنگیان منجر به ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس خواهد شد

مشهد (پانا) - آیین نکوداشت یکصدمین سال تاسیس مراکز تربیت معلم با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جمعی از مسئولین استانی، روسای سابق اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جمع کثیری از اساتید بازنشسته و اساتید حال حاضر و همچنین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در تالار ابن هیثم مشهد برگزار گردید.

کد مطلب: ۸۸۲۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سطح کیفی آموزش در دانشگاه فرهنگیان منجر به ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس خواهد شد

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان گفت: براساس سند تحول بنیادین وظیفه آموزش و پرورش تربیت یک نسل مومن، متعهد، مسئولیت پذیر و درستکار است و طبیعتا اگر قرار است دانش آموزانی این گونه داشته باشیم حتما باید معلمینی در این سطح داشته باشیم و لازمه تربیت این معلمین، داشتن مراکز آموزشی متفاوت نسبت به سایر دانشگاه های کشور خواهد بود.

وی با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان اساتید، معلمان و دانشجو معلمانی تربیت می شوند که در سال های نه چندان دور، آینده سازان کشور به دست آن ها تربیت خواهند شد و قطعا تربیت معلمین معلم ها کاری بسیار مهم و اثربخش است.

خدابنده تصریح کرد: در همه دنیا با توجه به تربیت انسان، نوع کارکرد دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها کاملا متفاوت است و دانشگاه فرهنگیان باید بستر و زمینه را ایجاد کند تا دانشجو معلمان با فکر و اختیار خودشان در مسیر تعلیم و تربیت گام بردارند
و دانشگاهی هم که قرار است همچنین متخصصانی را تربیت کند قطعا باید با دانشگاه های دیگر متمایز باشد و ارزش ها، معیارها و شاخص ها در آن کاملا متفاوت است و با توجه به اینکه شغل معلمی، شغلی اخلاق مدار است در کنار انتقال دانش، اطلاعات و آگاهی مسائل تربیتی، اخلاقی و عاطفی نیز جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان مهارت ها و شایستگی های معلمی ‌آموزش داده می شود و آموزش این مهارت ها بسیار مهم است و روحیه پژوهش، تحقیق و آینده پژوهی باید در دانشجو معلمان ارتقاء یابد تا از طریق تولید علم، رشد و توسعه اتفاق بیفتد و تاثیر دانشگاه فرهنگیان در تربیت نسل آینده حیاتی است و باید جایگاه دانشگاه فرهنگیان از لحاظ تولید علم در کشور ارتقاء یابد و روش های سنتی تعلیم و تربیت باید جای خود را به شیوه های نوین و جدید آموزشی دهد تا توسعه پایدار اتفاق افتد و این نگرش و دیدگاه حتما باید در دانشجو معلمان تقویت شود تا توسعه محور و توسعه باور تربیت شوند.

خدابنده در پایان گفت: اگر قرار است کیفیت بخشی در امر تعلیم و تربیت توسعه یابد قطعا باید این کار را از دانشگاه فرهنگیان شروع کنیم و هرچقدر سطح کیفی آموزش در دانشگاه فرهنگیان ارتقاء یابد در سال های آتی کیفیت آموزشی در مدارس رشد خواهد یافت و قطعا اگر دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور مطرح باشد معلمینی در سطح و تراز جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت که آموزش و پرورش را ارتقاء خواهند داد.

لازم به ذکر است در ابتدای مراسم رمضان نیری سرپرست امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی گفت: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی دارای ۲ پردیس و ۴ واحد دانشگاهی است و قریب به ۴۰۰۰ دانشجو، ۶۴ عضو هیات علمی موظف و همچنین ۳۰۰ استاد مدعو می باشد.

وی ادامه داد: وقتی به اسناد تاریخی تربیت معلم نگاه می کنیم متوجه می شویم برنامه ها، محتواها و دغدغه ها همگی معطوف به خیر، خوبی، نیکی، تعالی و رشد است که بسیار حائز اهمیت است و در موضوع تعلیم و تربیت معلمان و اساتیدی که سال ها خدمت کردند همگی از یک اصالت اولیه خوب و نیک برخوردار بودند و این افراد خودشکوفا در تمامی دوران گذشته، یکسری ویژگی های یکسان از قبیل تفکر انسانی، اندیشه انسانی، خیرمندی و نوع دوستی داشتند و ما این موارد را به خوبی در موضوع معلمین در حوزه تعلیم و تربیت و در مسیر تربیت معلم ملاحظه می کنیم.

در پایان این مراسم از کتاب تاریخچه تربیت معلم در استان خراسان رضوی رونمایی گردید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار