یادمان سالگرد پیرعلم ساز ایران در نیشابور

نیشابور (پانا)- یادمان اولین سالگرد درگذشت پیرعلم ساز ایران که پس از ساخت آخرین علم خود درشب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) در سال96 دعوت حق را لبیک گفت.

کد مطلب: ۸۴۹۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
یادمان سالگرد پیرعلم ساز ایران در نیشابور

علم نیشابور حدود 5/1 تا 4 متر ارتفاع داردو شکل ظاهری آن الهام‌گرفته از درخت سرو است، محوطه‌های این نوع علم، از یک چوب صاف و نیسا و قطور تشکیل شد که «علمبه» نام داردکه شکل اصلی علم با استفاده از باریکه‌های نازک چوبی و به صورت منظم پوشیده شده که با چسب و سیریش و میخ آن را محکم کرده‌اند.

مهارت علم سازی نیشابور بیش از 4۰۰ سال در فرهنگ اسلامی ما قدمت داردکه در دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در کمیته ثبت آثار معنوی کشورباعنوان «مهارت ساخت علم نیشابور» به ثبت رسیده است .

ثبت «علم نیشابور» به عنوان نماد مذهبی منحصر به فرد که در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط خاندان علمدار در نیشابور ساخته می‌شود و در میان دسته‌جات مذهبی سراسرکشور از اهمیت خاصی برخوردار است که نمونه مشابه علم نیشابور در هیچ منطقه‌ای از کشور ساخته نمی‌شود و نیشابور تنها از این پتانسیل برخودار است .

«علم نیشابور» یکی از ابزاری است که در نیشابور، ساخته، و به سراسر کشور فرستاده می‌شودکه این علم، با اسکلت‌بندی چوب و روکش گچ ساخته، و اشعاری در رثای حضرت امام حسین (ع) روی بدنه‌ی آن حک می‌گردد و همچنین رنگ‌های لاکی روی آن کشیده می‌شود و به‌عنوان یک علم شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«استاد علمدار»، پس از ساخت این مراحل، تمام سطوح بیرونی علم را با استفاده از پارچه‌ی کرباس پوشانده و با سیریش می‌چسباند. پس از آماده‌سازی علم به عنوان بوم با رنگ طلایی پوشش داده می شودو روی آن را توسط کتیبه‌هایی دوار با رنگ‌های سنتی و لاجوردی سبز و قرمز و زرد خطوط ثلث و نستعلیق تزئین می‌ گردد.

حاج میرزا سید محمد علمدار پیرعلم ساز ایران متولد 5 تیر 1309 درنیشابور و خانواده مذهبی وعاشق اهل بیت عصمت وطهارت (ع) چشم به جهان گشود و از سال 1320ه.ش شغل علم سازی رادرکنار پدر وعموی خود پیشه کرد وهمه ساله به وصیت پدر خویش 10 الی 12 علم به نام دوازده امام معصوم (ع) را برای مجالس امام حسین (ع) ساخت .

حاج میرزا سید محمد علمدار پیرعلم ساز ایران که از خادمین هیات شاهزاده حضرت علی اکبر (ع) نیشابور بود پس از ساخت آخرین علم خود درشب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) واقامه نماز مغرب وعشا در اثر ایست قلبی در سن 87 سالگی دعوت حق رالبیک گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار