مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی:
تربیت دانشآموزان نیازمند مشارکت و نظارت دقیق است
مشهد (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی گفت: میدان دادن به دانشآموزان برای پذیرش مسئولیت باید با نظارت دقیق همراه باشد.

علینقی یزدانپناه در اردوی تربیت مربی پیشتاز کاردان خراسان رضوی، خواستار توجه بیشتر به نیازهای تربیتی دانشآموزان و اصلاح ساختار فعالیتهای مدارس شد و با تأکید بر اهمیت نقشآفرینی دانشآموزان در جامعه گفت: یکی از وظایف اصلی ما تربیت دانشآموزانی است که بتوانند مسئولیتپذیر باشند و این امر نیازمند اعتماد به آنها و ایجاد فرصت مشارکت است. البته این مشارکت باید با نظارت دقیق همراه باشد تا خطاها به حداقل برسد.
وی افزود: تمام دانشآموزان بدون استثنا، نیاز به دیدهشدن دارند. معلمان و مربیان باید با چهرهای گشاده و دوستانه در مدارس حاضر شوند تا ارتباطی مبتنی بر محبت و اعتماد میان آنها و دانشآموزان شکل گیرد.
یزدانپناه با اشاره به تجربیات گذشته خود در مدارس عشایری گفت: در دوران مدیریتم به دانشآموزان، مسئولیتهای کوچک دادم و حتی اگر اشتباهی میکردند، این اشتباهات به آنها فرصت یادگیری میداد. تربیت از طریق تجربه مانند دوچرخهسواری است و وقتی یاد بگیرند، فراموش نمیکنند.
وی از والدین خواست تا زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و تصریح کرد: فرزندان به حضور و توجه والدین نیاز دارند. اگرچه ممکن است کار و مشغله زندگی وقت آنها را بگیرد، اما باید بدانیم که کمبود توجه به فرزندان، آسیبی جبرانناپذیر است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود در ساختار فعالیتهای مدارس اشاره کرد و گفت: حجم زیاد وظایف بر دوش معاونان و مربیان پرورشی، نیاز به بازنگری دارد و نباید تمام مسئولیتهای پرورشی، تنها به یک نفر واگذار شود. تقسیم وظایف درست و منطقی میتواند تأثیر بهسزایی در کیفیت تربیت دانشآموزان داشته باشد.
یزدانپناه با تقدیر از مربیان و معلمان، خواستار تقویت فضای مشارکت و همدلی در مدارس شد و گفت: مدارس باید به بستری برای رشد اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان تبدیل شوند. این تنها در سایه همکاری و همدلی میان معلمان و دانشآموزان محقق میشود.
ارسال دیدگاه