مشاور وزیر در امور تشکلهای دانشآموزی:
تربیت دانشآموزان نیازمند مشارکت و نظارت دقیق است
مشهد (پانا) - مشاور وزیر در امور تشکلهای دانشآموزی گفت: میدان دادن به دانشآموزان برای پذیرش مسئولیت باید با نظارت دقیق همراه باشد.
علی نقی یزدانپناه در اردوی تربیت مربی پیشتاز کاردان خراسان رضوی خواستار توجه بیشتر به نیازهای تربیتی دانشآموزان و اصلاح ساختار فعالیتهای مدارس شد و با تأکید بر اهمیت نقشآفرینی دانشآموزان در جامعه گفت: یکی از وظایف اصلی ما، تربیت دانشآموزانی است که بتوانند مسئولیتپذیر باشند. این امر نیازمند اعتماد به آنها و ایجاد فرصت مشارکت است، البته این مشارکت باید با نظارت دقیق همراه باشد تا خطاها به حداقل برسد.
وی افزود: تمام دانشآموزان، بدون استثنا، نیاز به دیدهشدن دارند. معلمان و مربیان باید با چهرهای گشاده و دوستانه در مدارس حاضر شوند تا ارتباطی مبتنی بر محبت و اعتماد میان آنها و دانشآموزان شکل گیرد.
یزدانپناه در ادامه با اشاره به تجربیات گذشته خود در مدارس عشایری گفت: در دوران مدیریتم به دانشآموزان مسئولیتهای کوچک دادم و حتی اگر اشتباهی میکردند، این اشتباهات به آنها فرصت یادگیری میداد. تربیت از طریق تجربه مانند دوچرخهسواری است؛ وقتی یاد بگیرند، فراموش نمیکنند.
وی همچنین از والدین خواست تا زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و تصریح کرد: فرزندان به حضور و توجه والدین نیاز دارند. اگرچه ممکن است کار و مشغله زندگی وقت آنها را بگیرد، اما باید بدانیم که کمبود توجه به فرزندان، آسیبی جبرانناپذیر است.
مشاور وزیر در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود در ساختار فعالیتهای مدارس اشاره کرد و گفت: حجم زیاد وظایف بر دوش معاونان و مربیان پرورشی، نیاز به بازنگری دارد. نباید تمام مسئولیتهای پرورشی تنها به یک نفر واگذار شود. تقسیم وظایف درست و منطقی میتواند تأثیر بسزایی در کیفیت تربیت دانشآموزان داشته باشد.
یزدانپناه در پایان با تقدیر از مربیان و معلمان خواستار تقویت فضای مشارکت و همدلی در مدارس شد و گفت: مدارس باید به بستری برای رشد اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان تبدیل شوند. این تنها در سایه همکاری و همدلی میان معلمان و دانشآموزان محقق میشود.
ارسال دیدگاه