رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی:
دانشآموز محقق و پژوهشمحور، ذهن خلاق دارد
مشهد (پانا) - رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: دانشآموز پژوهشگر در هر فضا و مکانی یا هر پدیدهای که قرار گیرد، سوالهایی در ذهنش خطور میکند و به دنبال آن مساله رفته و تحقیق میکند و ذهن خلاق دارد.
مرتضی مهدویاندلاور در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در نمایشگاه بینالمللی مشهد در گفتوگو با پانا گفت: «اولین کاری که در علم باید انجام دهیم، شناخت شناخت مسائل و هر پدیدهای است که بعد بتوانیم آن را توصیف کرده و سپس کنترل کنیم. در بحث پژوهش نیز نگاهمان همین است که دانشآموزی که پژوهشگر و پرسشگر است، یادگیری برای او بهتر اتفاق میافتد.»
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ادامه داد: «برای اینکه بتوانیم در مسیر علم و پژوهش قرار بگیریم باید پرسشگر باشیم که این پرسشگری، نوعی فرهنگ است و معمولاً دانشآموزی که بیشتر سوال میکند و نسبت به پیرامون محیط خود سوالهایی مطرح میکند، بیشتر میتواند یاد بگیرد؛ چرا که با پرسش، مجبور میشود به دنبال مساله برود و تحقیق کند.»
مهدویان در رابطه با چالشهایی که در مسیر پژوهش دانشآموزان وجود دارد، گفت: «یکی از مهمترین چالشها محیط است. محیط آموزشی باید بتواند ذهن دانشآموزان را به سمت پرسشگری سوق دهد و امروز محیط آموزشی ما باید قویتر و بهتر از این باشد.»
وی افزود: «یکی دیگر از چالشها کتابهای درسی است. کتابهای درسی را باید به سمت فرهنگ پژوهش و تحقیق و فرهنگ پرسشگری و کند و کاو سوق دهیم و تمرین و تدریس را به گونهای طراحی کنیم که این فرهنگ اتفاق بیفتد.»
ارسال دیدگاه