فرماندار مشهد:
خدمت به دانشآموزان با نیازهای ویژه، کار مهم و طافتفرسایی است
مشهد (پانا) - معاون استاندار و فرماندار مشهد گفت: خدمت به دانشآموزان با نیازهای ویژه، کار مهم و طافتفرسایی بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.
محسن داوری در بازدید از مدرسه چندمعلولیتی کوشا در گفتوگو با دانشآموز خبرنگار پانا ضمن تشکر از تلاش و زحمات مدیریت، مربیان و کادر آموزشی دبستان گفت: «در بحث دانشآموزان با نیازهای ویژه، کمبودها و ناترازیهایی در کشور وجود دارد که در اولویت اولیه دچار چالش هستیم اما این چالشها نباید مانع از رسیدگی به این موضوع شود و اگر همافزایی صورت گیرد میتوانیم بهرهگیری بهتری را در شهرستان مشهد انجام دهیم.»
وی افزود: «اگر اداره آموزش و پرورش استثنایی، پروژههای خود را تعریف کند، امکان این وجود دارد تا مشکلاتی که در خصوص تجهیزات لازم برای این دانشآموزان وجود دارد در بودجه سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.»
داوری ادامه داد: «امسال نیز اقدامات زودبازدهی را میتوان انجام داد که در نشست کارشناسی، بررسی خواهد شد تا همانند یک مُسکن عمل کند اما در حوزههای اساسی باید برنامه و طراحی صورت گیرد.»
وی با اشاره به ایجاد کارگروهی در این زمینه در اولین فرصت، بیان کرد: «دستگاههای مختلف را نیز به این کارگروهها دعوت خواهیم کرد تا با برگزاری جلسات بهصورت هفتگی بتوانیم ظرفیت آنها را نیز پای کار بیاوریم.»
جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی هم در حاشیه این بازدید به پانا گفت: «مدرسه چندمعلولیتی کوشا ۱۱۰ دانشآموز چندمعلولیتی را تحت پوشش دارد و تنها مدرسه چندمعلولیتی در کشور است که با دارا بودن ۳۰ کادر توانبخشی، آموزشی، اجرایی و خدمات به صورت تخصصی به ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به این گروه از دانشآموزان میپردازد.»
روحانی، یکی از دغدغههای والدین را سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان عنوان کرد و افزود: «با پیگیریهای صورتگرفته در شورای شهر مصوب شد ۹۵ درصد از هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه را شهرداری تقبل کند و ۵ درصد باقیمانده توسط خانوادهها پرداخت شود. از این رو با تفاهمنامهای که با شهرداری مشهد منعقد کردیم و با توجه به مصوبه شورای شهر امیدواریم این مشکل زودتر مرتفع شود.»
وی بیان کرد: «با توجه به شعار روز جهانی معلولین امسال با عنوان «تقویت رهبری افراد دارای معلولیت برای آیندهای فراگیر و پایدار» لازم است تمام نهادهای دولتی و غیردولتی، تعامل مثبتی را با آموزش و پرورش استثنایی داشته باشند تا بتوانیم امکانات و تسهیلات بیشتری را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از لحاظ محتوایی و توانبخشی، سختافزاری و فیزیکی فراهم کنیم.»
روحانی اظهار کرد: «در برابر دانشآموزان با نیازهای ویژه وظیفه داریم تا محیطی ایجاد کنیم که همه افراد بتوانند با دسترسی به فرصتهای برابر، حق زندگی باکرامت داشته باشند و در عین حال برای خود، نقشی جهت خدمت به جامعه و مفید بودن تصور کنند.»
وی با اشاره به اینکه توجه صِرف به آموزش برای این دانشآموزان کافی نیست، خاطرنشان کرد: «توجه صِرف به حوزه آموزش این افراد کافی نیست بلکه باید در زمینه توانمندسازی آنها در زمینههای خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و هدایت به سمت اشتغال مناسب، مدافع حقوق آنها باشیم، از دستاوردها و پیشرفتهای معلولان تجلیل کنیم، به شناسایی چالشها و حذف موانع موجود بر سر راه آنها بپردازیم و بسترهایی برای تبادل نظر و همکاری میان ارکان مختلف جامعه ایجاد کنیم.»
ارسال دیدگاه