رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی:
مهمترین رسالت گروه تحقیق و پژوهش، تربیت دانشآموزانی با روحیه پرسشگری است
دانشآموزان سرمایههای نظام آموزش و پرورش هستند
مشهد (پانا) - رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی، مهمترین رسالت گروه تحقیق و پژوهش این استان را تربیت دانشآموزانی بر اساس تحقق روحیه پرسشگری دانست.
مرتضی مهدویاندلاوری در حاشیه مرحله اول مسابقه شهر ریاضی به میزبانی کارشناسی تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش ناحیه ۶ مشهد در گفتوگو با خبرنگار پانا ضمن تشکر از پژوهشگران و ضابطان پژوهشگر اظهار کرد: «با توجه به ایام پیش رو که در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، برنامهای تحت عنوان «یک روز با پژوهش» ، طرحی در مجموعه مدارس سما ناحیه ۶ به همت دانشجویان پژوهشگر با عنوان «مسابقات شهر ریاضی» برگزار شد.»
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود:« برنامههای پژوهشی، بسترهای مهم دانشآموزان را مورد هدف دارد و با توجه به این اصل ۲ نوع رویکرد پژوهشی در این راستا مدنظر داریم که رویکرد اول با عنوان «ریاضی» است به این معنا که ریاضی را برای محاسبات و کاربست آن در زندگی روزمره فرا بگیریم که این نگاه در زندگی بسیار مهم است.»
وی خاطرنشان کرد: «دومین رویکرد پژوهشی این است که با فرآیندهای تفکر و استدلال آشنا شویم. یعنی دانشآموز بتواند نحوه صحیح فکرکردن را در زندگی روزمره و اجتماعی یاد بگیرد.»
مهدویاندلاوری گفت: «برای اینکه بتوانیم دانشآموزان را متفکر بار بیاوریم باید در گام اول، پرسشگری را به آنها آموزش دهیم. یعنی دانشآموز باید از چیستی، چرایی و چگونگی در هر پدیده و رویدادی مثل ریاضی، علوم و دروس مختلف این پرسشهای بنیادین را انجام دهد تا بتواند روحیه پرسشگری را تقویت کند.»
وی ادامه داد: «اینگونه برنامههای پژوهشی در زندگی دانشآموزان، نقش اساسی دارند. بدینگونه که بتوانند فکرورزی و نقدورزی را تقویت کرده و بتوانند محاسبات را در قالب استدلال در زندگی استفاده کنند.»
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی، دانشآموزان را سرمایههای آموزش و پرورش دانست و گفت: «تمام نگاه ما بر این است که دانشآموزان، سرمایههای نظام آموزش و پرورش هستند و استعدادها و توانمندیهای بسیاری در آنها نهفته که با کارها و برنامههای پژوهشی میتواند استعداد و توانمندیهای آنان کشف و تقویت شود.»
وی در خصوص برنامههای هفته پژوهش تصریح کرد: «در هفته پژوهش، تمام همّ و غم ما بر این است که بتوانیم فضایی را فراهم سازیم تا دانشآموزان آخرین محصولات و دستاوردها و دستسازههای خودشان را در هفته پژوهش در این رویدادها به نمایش بگذارند.»
مهدویان در پایان افزود:« این اقدام به نحوی انگیزهای برای دانشآموزان توانمند و پژوهشگر به شمار میرود و ما هممیتوانیم آنها را شناسایی کرده و در موقعیتهای مختلف از جمله کارآفرینی، اقتصاد و مسائل اجتماعی استفاده کنیم.»
ارسال دیدگاه