مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش:
مدارس علوم و معارف اسلامی باید پیشران اجرای سند تحول بنیادین باشند
مشهد (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس علوم و معارف اسلامی باید پیشران اجرای سند تحول بنیادین باشند.
نادر کریمی بیرانوند در سومین گردهمایی مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی کشور در مشهد مقدس گفت: مسائل مربوط به مدارس معارف اسلامی و مباحث مربوط به علوم اسلامی را میتوان گفت که مهمترین موضوعات آموزش و پرورش در حیطه تعلیم و تربیت اسلامی است.
وی ادامه داد: بر اساس تعریف علامه مطهری که در سند تحول بنیادین آمده، تربیتی تمامساحتی را رشد متوازن و همگانی میداند در حالی که در آموزش و پرورش ما رشد متوازن تنها در برخی مدارس است؛ چون در اکثر مدارس، خانوادهها فقط به رشد تحصیلی و علمی توجه دارند و رشد ارتباطی و اجتماعی مهم نیست در حالی که باید این رشد تربیتی را به صورت عدالت و متوازن رعایت کنیم.
کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: تمامساحتی از دیدگاه شهید مطهری در سبک زندگی از نوع ساحت متوازن این است که باید نوع سبک زندگی افراد را در بر گیرد و ما هنوز نتوانستهایم بچهها را در این عرصه به رشد اساسی تربیتی تعمیم دهیم؛ لذا اکثر مدارس و دانشآموزان از مدار سبک زندگی سالم خارج شدهاند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: این یعنی توجه به بعد تربیتی نداریم و بعد علمی را خیلی مهم جلوه میدهیم اما آن چیزی که خیلی مهم است، ساحت اجتماعی بوده که به آن توجه نمیکنیم که دانشآموزان چقدر میتوانند مشکلات اجتماعی و زندگی خود را حل کنند.
وی تصریح کرد: مهمترین ساحت دیگر، بُعد عاطفی در بحث کنترل شهوت و خشم است که مهمترین کنترلها و آموزشها را نداریم و این نکته بسیار مهمی است. چون ساحت عقلی دانشآموزان هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و لذا قوه عاقله و تفکر دانشآموزان را باید مورد توجه در آموزش و پرورش قرار دهیم.
کریمی افزود: دروسی مانند تفکر و سبک زندگی و کارآفرینی از دروسی هستند که تربیت تمامساحتی دانشآموزان را در بر میگیرد و این کتابها به همین دلیل در چارت آموزشی قرار گرفتهاند.
وی ادامه داد: مدارس علوم و معارف اسلامی، خاصترین مدارس در کشور هستند که این رشته بعد از انقلاب اسلامی رشد کرد و مهمترین هدف انقلاب اسلامی، رشد و تربیت و هدایت جامعه مهدویت است.
کریمی بیرانوند اظهار کرد: هویتسازی در مدارس خاص یعنی نگاه ملی، کشف استعدادهای دانشآموزان، امیدآفرینی و نشاط در مدارس، علتیابی نگاههای سیاسی و فرهنگی در جوامع مختلف است که مقام معظم رهبری هم در نقشه راه تربیتی عنوان کردند.
وی افزود: با برنامههای ضمن خدمت ۱۰ ساعته یا بیشتر، مشکل نماز دانشآموزان حل نمیشود. مشکل نماز باید توسط خود دبیران و دانشآموزان حل شود.
کریمی تصریح کرد: بحث تحول بنیادین، یکی از مهمترین عرصههای تربیت دانشآموزان است که باید نقشه راه تمامی مدارس باشد.
خبری از اجرای سند تحول بنیادین در مدارس متوسطه نظری نیست!
کریمی تاکید کرد: در سند تحول ۱۳۱ راهکار و ۴۵۸ برنامه بوده و در نقشه برنامه نیز ۲۸ برنامه و ۱۰ پروژه در مدارس خاص معارف تعریف شده است.
وی در خصوص مهمترین پروژههای مدارس معارف اسلامی افزود: از این ۱۰ پروژه، یکی استقرار طراحی و الگوی مطبوع مدرسه مطلوب است و بر اساس این پروژه، مرکز پژوهشهای علمی تهیه کرد که میتوان از آن برای اجرای این پروژه الگو گرفت.
کریمی متذکر شد: این الگو و پروژه شامل ۱۰ درصد مدارس عادی، ۵۰ درصد مدارس خاص، ۴۰ درصد مدارس غیردولتی میشود و باید طی ۳ سال ،تمامی مدارس سراسر کشور تحت الگوی این نقشه راه و سند تحول بنیادین قرار گیرند.
وی در گلایهای از روند اجرای سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: کمتوجهی مدارس به برنامههای ستادی از مهمترین عوامل مدارس است که این پروژه و الگو به مرحله اجرایی نرسیده و باید مدارس معارف در این پروژه پیشران باشند.
وی افزود: در حال حاضر هفتدهم درصد دانشآموزان در مدارس معارف تحصیل میکنند که آمار بسیار کمی است. بعضی از مدارس معارف اسلامی هنوز به لحاظ علمی و کیفی به سطح مطلوبی نرسیدهاند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گزارش بازدید از یکی از مدارس علوم و معارف اسلامی گفت: در این مدرسه رشتههای معارف اسلامی، ریاضی، تجربی، انسانی و هنرستان به صورت همزمان بود و نکته قابل توجه این بود که مدرسه به صورت شبانهروزی فعالیت میکرد و معدلهای این مدرسه اصلا قابل توجه و رضایت نبود.
کریمی بیرانوند افزود: رشته معارف اسلامی از مهمترین رشتههای جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بسیار خاصتری شود. میانگین معدل دانشآموزان رشته علوم و معارف اسلامی ۱۱.۲۵ است که به نسبت رشته علوم انسانی چند قدمی جلوتر بوده ولی قابل رضایت نیست.
وی گفت: برای جذب بیشتر دانشآموزان به این نوع دبیرستانهایی که مهمترین اهمیت آن محیط و جوّی سالم برای خانوادهها اصلی مهم است باید مدارس متوسطه اول را هم درگیر کرد تا بتوانیم جمعیت مدارس معارف اسلامی را بیشتر کنیم.
ارسال دیدگاه